۶ امپراطوری بانفوذ آفریقای باستان!

در اینجا حقایقی درباره پادشاهی های آفریقایی از سودان باستان گرفته تا زیمباوه قرون وسطایی را برای شما شرح خواهیم داد که تاریخ آفریقا را برجسته ساختند. با تاریخ ما همراه شوید تا ۶ امپراطوری بانفوذ آفریقای باستان! را بشناسید.

 

۱.پادشاهی کوش 

شهر باستانی مرویی در حاشیه غربی نیل
شهر باستانی مرویی در حاشیه غربی نیل

پادشاهی کوش به عنوان یک قدرت منطقه ای در آفریقا بیش از هزار سال پا برجا بود. این امپراطوری نوبی باستان در هزاره دوم ق.م به اوج خود رسید و بر قلمرو وسیعی در امتداد رود نیل (سودان امروزی) حکومت می کرد. در واقع آنچه از کوش می دانیم، از منابع مصری آمده ، که نشان میدهد یک مرکز اقتصادی بوده و بازار پر سودی برای آهن و عاج و طلا به شمار می رفته است. این پادشاهی هم یک شریک تجاری و هم یک رقیب نظامی مصر بود_ به عنوان سلسله ۲۵ به مصر حکومت می کرد_و بسیاری از رسوم همسایگان را رقم زد. کوشی ها برخی خدایان مصری را می پرستیدند و مردگان خود را مومیایی می کردند و انواع هرم را می ساختند. مرویی، پایتخت کوشی ، امروزه به ویرانه ای با بیش از ۲۰۰ هرم تبدیل شده است.


۲.سرزمین پونت

آماده سازی برای سفر به پونت
آماده سازی برای سفر به پونت

برخی تمدن های آفریقایی مثل پونت، اسرار آمیز هستند. بر اساس روایات تاریخی، قدمت آن به ۲۵۰۰ ق.م باز می گردد ولی در اسناد تاریخی مصر به عنوان سرزمین خدایان ثبت شده که پر از آبنوس، طلا، صمغ و حیوانات عجیب مثل میمون و پلنگ بوده است. مصریان همواره کاروان ها و شناورهای زیادی برای ماموریت های تجاری به پونت می فرستادند_که مهمترین آنها در طول سلطنت ملکه هاتشپسوت در طول قرن ۱۵ ق.م رخ داد. مکان دقیق این پادشاهی افسانه ای هنوز مورد بحث دانشمندان زیادی ست.  برخی بر این باورند که در شبه جزیره عربی واقع است ولی اغلب معتقدند که این سرزمین در سواحل دریای سرخ در شرق آفریقا قرار دارد. در ۲۰۱۰، گروهی از محققان با تحقیق بر میمون مومیایی هدیه شده از طرف  حاکمان پونت به فراعنه مصر ، سعی کردند چیزهایی بفهمند. ولی همچنان سعی بر کشف مکان دقیق این پادشاهی دارند!


۳.کارتاژ

ویرانه های کارتاژ باستان
ویرانه های کارتاژ باستان

کارتاژ به عنوان رقیب روم باستان در جنگ های پونی، یک مرکز تجاری آفریقای شمالی بود که در طول بیش از ۵۰۰ سال شکوفا شد و درخشید. این دولت شهر از قرن ۸ و۹ ق.م به عنوان یک شهرک فنیقی در تونس امروزی تاسیس شد، اما به زودی به یک امپراطوری ساحلی گسترده تبدیل شد که تجارت پارچه و طلا و نقره و مس می کرد. در روزهای اوج خود، حدود نیم میلیون سکنه و یک بندر با ۲۲۰ کشتی داشت.یکباره نفوذ کارتاژ از شمال آفریقا تا اسپانیا و بخش هایی از مدیترانه گسترش یافت ولی طمع آن برای گسترش باعث شکست شد. با شروع ۲۴۶ ق.م، ابرقدرت های باستانی در سه جنگ پونی درگیر شدند که آخین آنها در ۱۴۶ ق.م پایان یافت و کارتاژ را ویران ساخت. امروزه تنها ویرانه هایی از این امپراطوری قدرتمند در تونس به جا مانده است.


۴.پادشاهی آکسوم

سکه های آکسوم
سکه های آکسوم

در دوران ظهور و سقوط امپراطوری روم، پادشاهی بانفوذ آکسوم، کنترل اریتره و اتیوپی شمالی امروزی را در دست گرفت. درباره سرچشمه آکسوم اطلاعات کمی در دسترس است ولی در اواخر قرن ۲ و۳ ب.م به یک نیروی تجاری تبدیل شد که عاج و طلا باعث ارتباط نزدیک ان با اروپای باستان و خاورمیانه شد. گیز (اولین کسی که در آفریقا ظهور کرد)  یک سبک معماری متمایز ایجاد کرد و ستون های هرمی شکل عظیمی ساخت که برخی از آن ها ۱۰۰ فوت ارتفاع دارند. آکسوم در قرن چهارم به یکی از اولین امپراطوری های دنیا تبدیل شد که مسیحیت را رواج داد که باعث اتحاد سیاسی و نظامی با بیزانتین شد. حدود قرن ۷ و۸ ، این امپراطوری سقوط کرد، اما میراث مذهبی آن هنوز وجود دارد.


۵.امپراطوری مالی

تصویری از مانسا موسا
تصویری از مانسا موسا

قدمت تاسیس امپراطوری مالی به ۱۲۰۰ باز می گردد، زمانی که حاکمی به نام سوندیتا کتیا_معروف به شاه شیر_ شورشی علیه پادشاه سوسو ترتیب داد و یک دولت جدید تشکیل داد. با وجود کتیا و همراهانش، امپراطوری در بخشی از غرب آفریقا قدرت گرفت و از نظر تجاری رونق یافت. مهمترین شهرهای آن دجنه و تیمبوکتو، به خاطر مساجد و مکاتب اسلامی معروف بود. دانشگاه سانکور تیمبوکتو شامل یک کتابخانه با ۷۰۰۰۰۰کتیبه می شد. امپراطوری مالی در قرن ۱۶ فروپاشید، اما در دوران اوج خود در قاره آفریقا می درخشید وبه خاطر قدرت و ثروتش در سراسر دنیا معروف بود. یک داستان افسانه ای درباره ثروت این پادشاهی به حاکم مانسا موسا مربوط می شود .


۶.امپراطوری سنقای

مقبره آکسیا
مقبره آکسیا

از نظر اندازه، دولت شهرهای کمی در تاریخ آفریقا را میتوان با امپراطوری سنقای مقایسه کرد. این پادشاهی در غرب آفریقا که در برخی از بخش های امپراطوری سابق مالی در قرن ۱۵ شکل گرفت، از اروپای غربی بزرگتر بود و شامل بخش هایی از ده کشور مدرن امروزی می شد. این امپراطوری به لطف سیاست های تجاری هوشمندانه ، دورانی پر رونق داشت. این امپراطوری در قرن ۱۶ تحت حاکمیت سلطان محمد اول آکسیا به اوج خود رسید که سرزمین های جدید فتح کرد و با خلیفه مسلمین مصر متحد شد و صدها مدرسه اسلامی در تیمبوکتو ساخت. امپراطوری سنقای یکی از قدرتمندترین امپراطوری های دنیا بود، ولی در اواخر ۱۵۰۰ بعد از یک جنگ داخلی فروپاشید.

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها