بیوگرافی محمدرضا شجریان در دوران جوانی

هنگامی که بحث سر بهترین خواننده‌های ایرانی باشد، نگاه‌های مختلف که از سلیقه‌های متفاوتی هم نشات گرفته است، نام‌های زیادی را یادآور می‌شوند. از هایده گرفته تا دلکش، محمد بنان، ایرج ، شهرام ناظری و … . اما نامی که در واقع اکثر افراد با آن توافق دارند، محمدرضا شجریان است. این خواننده بزرگ با تحمل سال‌ها تلاش و زحمت هم‌ اکنون به یکی از بزرگترین هنرمندان عرصه موسیقی ایران تبدیل شده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم که در این نوشتار بیوگرافی محمدرضا شجریان را برای شما کاربران گرامی آماده کرده و زمینه را برای شناخت بیشتر او و فعالیت‌هایش در زمینه هنر و موسیقی ایران فراهم کنیم. پس تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

بیوگرافی محمدرضا شجریان در دوران جوانی
بیوگرافی محمدرضا شجریان در دوران جوانی

تولد ، کودکی و تحصیلات

محمدرضا شجریان در اولین روز از ماه مهر سال یک هزار و سیصد و نوزده در مشهد متولد شده است. طبق گفته‌های خود او از ۵ سالگی در خلوت‌هایش آواز می‌خواند. در سال ۱۳۲۶ به کلاس اول می‌رود و بعد از گذشت یک سال توسط پدر به یادگیری تلاوت قرآن می‌پردازد. هنگامی که فقط ۹ سال داشت تلاوت قرآن را در تجمعات اجتماعی سیاسی آغاز کرد.

در سال یک هزار و سیصد و سی و یک برای اولین بار صدای شجریان در رادیو پخش شد. یک سال بعد او به عنوان شاگرد ممتاز انتخاب می‌شود. او در یکی از دبیرستان‌های مشهد به نام شاهرضا به ادامه تحصیلات خود می‌پردازد. او همچنین در تیم فوتبال مدرسه فعال بود و در سال ۱۳۳۴ به تیم استانی فوتبال راه پیدا می‌کند.

ورود به دانشگاه

در ادامه بیوگرافی محمدرضا شجریان باید بگوییم که هنگامی که او به دانشسرای مقدماتی در مشهد راه پیدا می‌کند، سال ۱۳۳۶ بود. معلم موسیقی او جوان نام داشت و او اولین معلم موسیقی شجریان بوده است. در این جا بود که شجریان کار حرفه ای در آوازخوانی را شروع می‌کند. تلاش‌های وی به ثمر می‌نشیند و در سال ۱۳۳۸ موفق می‌شود که آوازهایی بدون استفاده از ساز و هم چنین قرائت قرآن را در رادیو خراسان انجام دهد. بعد از گذشت یک سال که او دیپلم دانشسرای خود را می‌گیرد و سپس به استخدام آموزش و پرورش درمی‌آید و در همان زمان در دبستان خواجه نظام الملک به تدریس می‌پردازد و در همان زمان‌ها نیز با سنتور آشنا می‌شود.

بعد از آن که با سنتور آشنا شد علاقه زیادی پیدا کرد تا با نت‌ها و دستور‌ها آشنایی بیشتری کسب کرده و برای بهتر کردن صدای سنتور تلاش بیشتری کند.

بیوگرافی محمدرضا شجریان : چرا نام مستعار شجریان سیاوش بیگدلی بود؟

تا پیش از سال ۱۳۵۰خورشیدی شجریان با نام مستعار سیاوش بیگدلی آواز می‌خواند. این کار به این دلیل بود که پدرش می‌خواست نام خانواده آن‌ها با قرائت قرآن شناخته شود. اما بعد از گذشت چند سال پدرش به وی اجازه داد که با نام اصلی اش به فعالیت بپردازد.

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها