گرده گل و اثرات بی نظیر آن در انسان

خواص گرده گل

اصطلاح «گرده گل گیاهان» و «گرده گل زنبور عسل» یکی نیستند. گرده گیاه توسط گیاه نر یا اندام نر یک گیاه تولید می شود، درحالی که گرده گل زنبور عسل، گرده گیاهی تغییر ماهیت یافته توسط زنبور عسل است. گرده گل تولیدی زنبور عسل به قدری مغذی است که پزشکان آن را به تنهایی یک غذای کامل معرفی کرده اند.

گرده گل که در واقع مجموعه ای از سلولهای نر تولید شده در بساک پرچم های گل ها می باشند در امر پرورش زنبور عسل حایز اهمیت است. هر یک از دانه های گرده گل متشکل از چندین سلول نر گیاه می باشد. زنبور عسل در جریان ملاقات گلها، دانه های گرده را که به موهای سطح بدن وی می چسبند جمع آوری و به سبد گرده که روی پاهای عقبش واقع است منتقل می کند و به صورت دانه های به هم فشرده شده به کندو حمل می کند که این به نام گرده گل زنبور عسل معروف است.

زنبورها در داخل کندو، گرده های جمع آوری شده را در داخل سلول های شان ذخیره می کنند، معمولا مقداری عسل و بزاق دهان خود را نیز به گرده اضافه می کنند که خصوصیات و ترکیب آن با گرده اولیه متفاوت می باشد و به آن نان زنبور گفته میشود.

ترکیبات موجود در گرده گل زنبور عسل

ترکیب شیمیایی بار گرده گل زنبور عسل متفاوت است و تا حدود زیادی به گیاهانی بستگی دارد که زنبور بر آنها نشسته است. پروتیین ها، اسید آمینه های آزاد، کربوهیدارتها، چربی ها، ویتامینها، میکرو و ماکرو المنت ها، اسیدهای آلی، رنگ های گیاهی، رنگ دانه ها و مواد معطر مجموعا از نظر بیولوژیکی ترکیب کاملی از گرده می سازد.

قندهای موجود در گرده گل های جمع آوری شده توسط زنبورها بیشتر از گرده گل هایی است که انسان جمع آوری کرده و بین حدود ۲۰ تا ۴۸ درصد گزارش شده است. علت این اختلاف این است که زنبورها معمولا مقداری شهد یا عسل به گرده گل اضافه می کنند.

ترکیب شیمیایی فوق در نتیجه تحقیق بر روی نمونه های گرده گل جمع آوری شده از سراسر دنیا است. بنابراین گرده  پاره ای از گونه های گیاهی شامل تمام ترکیبات ذکر شده نیست.

گیاهان مختلف در گرده خود، موادغذایی خاصی را که در فرآیند جذب گرده افشانها مفید هستند ذخیره می کنند.

دانه های گرده بلوط، خرما و شبدر غنی از پروتیین است، گرده بید سرشار از ویتامین C است، گرده گندم سیاه غنی از ترکیبات فلاونویید است، گرده چمن مملو از اسیدهای کلروژنیک است.

کاهش میزان پروتیین گرده گل باعث غنی شدن آن از ترکیبات چربی تا میزان ۱۵ درصد و شامل کارتنوییدهاست. جمعیتی از زنبوران به منظور زمستان گذرانی طولانی، ترکیبی متعادل از پروتیین و ویتامین ها را که از گرده گل گیاهان مختلف ساخته شده، اندوخته می سازند.

برای جمع آوری گرده گل از کندوهای زنبورعسل معمولا از تله گرده گیری استفاده میشود. طرز کار این تله به این ترتیب است که آن را روی کندو نصب کرده به گونه ای که زنبورها هیچگونه راه ورود و خروج به غیر از عبور از تله نداشته باشند.

در روی این تله شبکه ای وجود دارد که حاوی سوراخ های مدوری است که زنبورهای کارگر به سختی از آن عبور می کنند. لذا دانه های گرده روی پاهای زنبورهای کارگر در هنگام عبور از این شبکه از پاهایشان جدا شده و در داخل مخزن زیر تله جمع آوری می شوند.

برای نگهداری گرده گل روش های مختلفی وجود دارد که از جمله می توان پس از هوا دادن و خشک کردن، آنها را در ظروف سربسته و در شرایط معمولی اتاق برای مدت حدود یک سال نگهداری کرد. همچنین می توان آن را در فریزر یا سردخانه نگهداری کرد.

برای استفاده تغذیه ای زنبور از گرده های جمع آوری شده می توان آن را پس از خشک کردن با حجم مساوی با آرد سویا مخلوط و در محلی سرد و خشک نگهداری کرد. ضمنا می توان آن را به نسبت دو به یک، یعنی ترکیب گرده گل و شکر در ظروف سر بسته نگهداری کرد.

محل نگهداری گرده گل در انبار باید عاری از هر گونه عوامل آلوده کننده مثل حشره کش ها، کودهای شیمیایی و غیره باشد و همچنین امکان دست یابی آفاتی مثل انواع حشرات (مورچه، سوسکها و شب پره های انباری) به آن وجود نداشته باشد.

خواص گرده گل برای انسان

خواص گرده گل برای انسان و کاربردهای آن

جمله «غذای ما باید داروی ما و داروی ما باید غذای ما باشد» در این مورد مصداق کامل دارد. «گرده گل یک ماده غذایی کامل» است. این مفهوم برای زندگی انسان بسیار اهمیت دارد زیرا بدن برای ادامه فعالیت های روزانه اش به مصرف مواد غذایی کاملی احتیاج دارد که بتوانند تمامی نیازهای او را برطرف نمایند.

یک ماده غذایی کامل باید انسان را سیر کرده و با نیازهای بدن هماهنگ باشد و تغییراتی در بدن به وجود آورد تا از بروز بیماری های جدید ناشی از سو تغذیه که حتی حدود ۶۰ درصد مردم اروپا نیز به آن مبتلا هستند جلوگیری نماید.

اگر مواد غذایی مصرفی انسان فقط از چربی، هیدرات کربن، انواع پروتیین و مواد اشباع شده با ارزش غذایی تشکیل می شد، در آن صورت ادامه حیات ممکن نبود زیرا بدن برای جذب این مواد به عناصر دیگری نیز احتیاج دارد.

گرده، محصولی طبیعی با ارزش غذایی زیاد بوده، نگهداری آن بدون مواد شیمیایی نگهدارنده و تغییرات فیزیکی از قبیل آسیب دیدن، حرارت دادن، پاستوریزه کردن یا تغلیظ امکان پذیر است. همچنین تجربه سالهای اخیر نشان داده است که گرده می تواند به رفع عوارض ناشی از سو تغذیه کمک کند و کمبودهای بدن را جبران کرده و آن را سالم نگه دارد.

گرده گل و نان زنبور حاوی سطوح بالایی از آنزیم هایی هستند که قادرند بخش های آسیب دیده ی مولکول DNA را به حالت عادی باز گردانند.

گرده با توجه به ذایقه افراد، به صورت تازه، خشک، خالص، یا همراه سایر مواد غذایی می تواند مصرف شود. مصرف گرده به خصوص به صورت دو قسمت عسل و یک قسمت گرده توسط زنبورداران متداول است. مصرف گرده به صورت یک رژیم غذایی دو ماهه حداقل یک قاشق چایخوری در روز توصیه شده است. نان زنبور نیز که در داخل کندو ساخته میشود به صورت مخلوط با عسل به نسبت ۲ به ۱ قابل استفاده است.

خواص درمانی گرده گل

خواص درمانی گرده گل

برخی از این ناراحتیها به شرح زیر می باشد:

  • در بازگرداندن میل جنسی و انرژی از دست رفته موثر است.
  • افسردگی و خستگی را کاهش می دهد.
  • اختلالات هاضمه را رفع می کند
  • برای کوفتگی عضلات و اسهال و یبوست مفید است.
  • سردردهای از نوع میگرن خفیف را کاهش میدهد.
  • سوخت و ساز بدن را عادی می سازد و در رژیم غذایی لاغری عامل کاهش اشتهاست.
  • برخی از ناراحتی های پروستات را رفع می کند.
  • علایم و ناراحتی های ناشی از برخی داروها و اعتیادات (نظیر اعتیاد به دخانیات و الکل) را کاهش می دهد.
  • کلسترول را کاهش میدهد و جریان گردش خون را تسهیل می کند.
  • انرژی بدن را تقویت میکند.
  • ناراحتی گلو را تسکین می دهد.
  • کمی خواب آور می باشد.
  • ضد باکتری است.

درمان ناتوانی جنسی با گرده گل

در کتب طب سنتی گرده گل به عنوان منبعی غنی از ویتامین ها و اسیدهای آمینه مشهور بوده است که در بدن انسان تاثیر شگرفی به خصوص بر روی قدرت جوانی و افزایش توانایی جنسی دارد ( ادامه مطلب )

منبع: آیدانا

 

 

/ پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها