تاریخچه زبان انگلیسی (جمع آوری توسط موسسه آموزشی کندو رفسنجان)

زبان انگلیسی از کجا آمده است؟

زبان انگلیسی نیز مانند تمام زبان های دیگر، در طول زمان دچار تغییرات زیادی شده است و تکامل یافته است. برای اینکه بدانیم انگلیسی امروزه از کجا به اینجا رسیده است، باید گشت کوتاهی در گذشته انگلستان یا همان بریتانیا بزنیم. (برای آموزش رایگان حروف الفبا زبان انگلیسی میتونید به موسسه کندو سر بزنید)

ساکنان ابتدایی سرزمین بریتانیای امروز اقوامی به نام اقوام سِلت بودند. که در واقع اجداد ایرلندی ها، ولزی ها و اسکاتلندی های امروز محسوب می شوند. این مردم به زبان سِلتیک تکلم می کردند. بعد از حمله رومیان و تصرف سرزمینشان توسط ژولیوس سزار، این زبان با مقداری از اصطلاحات و واژگان لاتین مخلوط شد، اما تغییر زیادی پیدا نکرد.

تا اینکه در اوایل قرون وسطی چند قبیله ژرمن تبار با نام های جوت که ساکن آلمان بودند، انگِل ها که از ساکنین دانمارک بودند و ساکسون ها که از مردمان هلند امروزی بودند، به بریتانیا حمله کردند. هر کدام از این اقوام بخشی از بریتانیا را تصرف کردند و زبان خود را در آن ترویج دادند.

از آنجایی که وسیع ترین بخش بریتانیا به دست انگل ها افتاده بود، نام آنجا را انگلند به معنی سرزمین انگل ها گذاشتند، و عده ای معتقدند که زبان امروزی با نام انگلیش برگرفته شده از اسم همین قبایل است.

قبیله دیگری که در کنار انگل ها در انگلستان به قدرت رسیدند، ساکسون ها بودند که عده ای دیگر باور دارند گویش ساکسون ها در این سرزمین رواج پیدا کرده بود و زبان انگلیسی کهن همین زبان بوده است.

اما واقعیت این است که ساکنان آن روزهای انگلستان تلفیقی از هر دو این قوم ها بودند و با نام اقوام آنگلوساکسون شناخته می شدند. و از آنجایی که اصالت آنها ژرمن بوده است، زبان آنها با زبان آلمانی دارای اشتراکات فراوانی بود.

انگلوساکسون ها زبان انگلیسی کهن را رواج دادند

انگلوساکسون ها زبان انگلیسی کهن را رواج دادند

 

ولی این تغییرات در همین جا به پایان نرسید. حملات مهاجمان به این سرزمین ادامه داشت. حمله وایکینگ ها و پس از آنها حمله فرانسوی ها دایره واژگان وسیعی را به زبان آنگلوساکسون ها اضافه کرد.

زبان انگلیسی به طور کلی به سه دوره تقسیم شده است.

 

زبان انگلیسی کهن

که سال های ۵۰۰-۱۱۰۰ میلادی را شامل می شود. زبان انگلیسی کهن همان زبانی است که آنگلوساکسون ها صحبت می کردند. ریشه این زبان هند و اروپایی است، و با وجود اشتراکات فراوانی که با انگلیسی امروزی دارد، خواندن و فهمیدن آن کار بسیار مشکلی است.  حماسه بیوولف یکی از متون حماسی مهم و بسیار معروف به زبان انگلیسی کهن است. این حماسه، هم رده شاهـنامه فـردوسی ما ایرانیان است و البته از شاهـنامه زودتر سروده شده است. این منظومه حماسی از قهرمانی های یک پادشاه دانمارکی و مبارزات وی در برابر اهریمنان حکایت می کند. درک زبان این منظومه برای انگلیسی زبان امروزی کار بسیار دشواری است.

کلمات لاتین، دوباره با رواج مسیحیت وارد متون مقدس شد و از آنجایی که دین در زندگی روزمره مردم رسوخ فراوانی داشت، کم کم این کلمات وارد زبان مردم عامی نیز شد.

حمله وایکینگ ها نیز در این دوره اتفاق افتاد. زبانی که وایکینگ ها صحبت می کردند، زبان نورس باستانی بود. که ریشه آن هم مانند زبان های دیگری که رواج پیدا کرده بود، ژرمن بود.

حماسه بیوولف به زبان انگلیسی کهن نوشته شده است

حماسه بیوولف به زبان انگلیسی کهن نوشته شده است

 

زبان انگلیسی دوره میانه

این دوره در ۱۱۰۰-۱۵۰۰ میلادی قرار داشته است. در این زمان دوران آنگلوساکسون ها خاتمه یافت. فرانسوی ها با حمله خود پادشاهشان ویلیام را که رهبر نرماندی ها بود بر سرزمین بریتانیا حاکم نمودند. آنها زبان فرانسه را زبان رسمی اعلام کردند و نام آن را آنگلو نورمن نهادند. در آن زمان زبان باعث طبقه بندی جامعه شد، به این صورت که افراد بلند مرتبه و طبقه اشراف به زبان فرانسوی سخن می گفتند و مردمان عامی و دون پایه به انگلیسی صحبت می کردند. این زبان، زبان انگلیسی را به طور کلی از بین نبرد اما اثر بسیار زیادی بر آن گذاشت و امروزه نیز ریشه خیلی از کلمات آن، فرانسوی است.

از مشهورترین آثار ادبی این دوره به زبان انگلیسی میانه، حکایات کنتر بری نوشته جفری چاسر است. که از بین آنها دو حکایت به نثر است و مابقی همه به نظم کشیده شده اند. در این اثر افرادی از طبقات مختلف جامعه به تصویر کشیده شده اند که در سفرهای خود، هر کدام باید حکایتی پند آموز نقل کنند. موضوعات هر کدام از این حکایات عاشقانه، مذهبی، موعظه، ماجراجویی، داستانهای تمثیلی از حیوانات و… است.

حکایات کنتر بری به زبان انگلیسی دوره میانه نوشته شده است

حکایات کنتر بری به زبان انگلیسی دوره میانه نوشته شده است

زبان انگلیسی مدرن آغازین 

از سال ۱۵۰۰-۱۸۰۰ میلادی ادامه داشت. در این دوران کشور انگلستان کم کم قدرت گرفت و به جای اینکه خود میدان تاخت و تاز کشورهای دیگر باشد و مستعمره آنها شود، خود استعمارگری را آغاز کرد. و در مورد زبان، باید گفت که ورود صنعت چاپ به این کشور آغازگر دوره جدیدی از تغییرات ادبی و نوشتاری بود. همچنین اولین لغت نامه زبان انگلیسی نیز در این دوره منتشر شد. در این دوران شکسپیر به خلق آثار مشهور و بی نظیر خود می پردازد و به همین دلیل آن را به نام عصر شکسپیر نیز می شناسند.

همچنین وجود ملکه ای به نام الیزابت که علاقه مند به هنر بود و از هنرمندان حمایت می کرد و اینکه در زمان حکومت وی مردم به کتابخوانی روی آوردند و گسترش سفرهای آبی باعث رشد فرهنگی انگلستان شد، باعث شد این دوره به نام عصر الیزابت نیز معروف شود.

با سواد شدن اکثریت مردم و افزایش سفرها و مراودات خارجی، بستری برای ورود واژه های جدید از زبان های دیگر به زبان انگلیسی را فراهم کرد. و همینطور سبب شد کلمه هایی از انگلیسی به زبان های دیگر وارد شود. مثل ورود اصطلاحاتی به زبان بومی آمریکا و بالعکس تاثیر بعضی لغات سرخپوستی به انگلیسی.

زبان انگلیسی مدرن

از سال ۱۸۰۰ میلادی  تا به زمان حال را در بر می گیرد. ساموئل جانسون اولین لغت نامه معتبر زبان انگلیسی را در این عصر منتشر کرد. و تمامی گرامرهای این زبان به صورت کاملا منظم تدوین شدند.

در این دوران، این زبان در کشورهای زیادی رواج پیدا کرد و همینطور هم از زبان های دیگر تاثیر پذیرفت و لغات جدیدی به آن اضافه شد و اضافه خواهد شد. زبان انگلیسی به عنوان زبان بین المللی شناخته می شود که زبان مشترکی برای ارتباط برقرار کردن ملت های مختلف محسوب می شود. دلیل این موضوع نیز پویایی این زبان است. که به جای تعصب بر روی دایره لغات خود، به راحتی لغت های قدیمی را حذف می کند و به همان راحتی لغاتی را از زبان بیگانه می پذیرد و جایگزین می کند. البته این مسئله مخالفان خود را نیز دارد.

منبع : مجله موسسه کندو 

 

 

 

/پایان رپورتاژ آگهی/

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها