تاریخچه جزیره قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران و در استان هرمزگان واقع شده، که دارای جاذبه­‌های طبیعی بسیار زیادی می­‌باشد. همچنین در قشم آثار باستانی و تاریخی وجود دارد که نشان دهنده پیوند تاریخی این جزیره با دیگر نقاط کشورمان محسوب می­‌گردد. از جمله آثار باسعیدو که یک روستا در آخرین نقطه جزیره قشم بوده و در گذشته مقر انگلیسی‌­ها بود و در خود آثاری مانند قبرستان پرتغالی‌ها، انبار زغال‌­سنگ و مهمان‌­سرا دارد. باسعیدو دارای یک اسکله بوده که تاریخ ساخت آن مربوط به دوره ساسـانیان بوده و از لحاظ نظامی مهم است. حضور نظامی انگلیسی‌­ها در سال ۱۲۳۴ قمری و ایجاد انبار زغال­‌سنگ اگرچه با اجازه دولت ایران بوده اما آن‌ها به دلیل اقامت طولانی مدت خود از تخیله انبار زغال­‌سنگ و خروج از منطقه خودداری و ادعای مالکیت بندر باسعیدو کرند. در این زمینه تلاش‌هایی صورت گرفت اما منجر به خروج انگلیسی‌ها در آن زمان نشد؛ اما بعد از مدتی بدلیل آب و هوای گرم و نبود امکانات زندگی خودبه­‌خود مجبور به ترک آنجا شدند.

آثار باستانی قشم در دوره مادها

قدمت قشم به دوره مادها برمی­‌گردد که بزرگ‌ترین و تواناترین پادشاه ماد دولت آشور را سرنگون و تصرفات خود را در دریای خزر و دریای سیاه و دریای عمان و خلیج­‌فارس افزایش داد و قدرت دریایی خود را در جزیره قشم مستحکم کرد. آثار باستانی مهرپرستی و غارهای خربس در دوره مادها شکل گرفته است. غارهای خربس در گذشته کاربردهای مختلفی داشته از جمله محل عبادت الهه میترا و پرستشگاه آناهیتا، محلی برای پناه بردن زنان و کودکان و کسانی که توانایی جنگ نداشتند در زمان حمله دزدان دریایی و محلی برای برگزاری یادبود مردگان می‌­توان اشاره کرد. بومیان آن منطقه می­‌گویند که در فراز غارهای خربس یک جفت عقاب ماهیگیر نادر وجود دارند که تخم می­‌گذارند. در اطراف و بلندی­‌های روستای خربس آثار قدیمی زیادی وجود دارد که در اثر گذشت زمان قسمت اعظم آن از بین رفته است. همچنین یک مخزن آب در خربس وجود دارد که مربوط به دوران سـاسانیان می‌­باشد.

قلعه پرتغالی قشم

قلعه پرتغالی قشم از جمله جاذبه­‌های گردشگری جزیره قشم است. این قلعه توسط یک دریانورد پرتغالی در سال ۱۵۰۷ ساخته شد. پرتغالی­‌های چندین قلعه در جزایر و بنادر جنوبی بنا کردند و حدود ۱۱۰سال بر آنجا مسلط بودند. قلعه پرتغالی­‌ها از سنگ­‌های مرجانی و آهکی با ملات گچ و ساروج  ساخته شد. این قلعه راست گوشه و دارای ۴ برج با بازوهای بلند بوده که توپ و منجنیق­‌ها را بر روی آن مستقر می‌­کردند. اما در سال ۱۶۲۳ میلادی یکی از سرداران صفوی توانست پرتغالی‌­ها را از این منطقه بیرون کند و بار دیگر این جزیره با ارزش تا به امروز به صاحبان واقعی خود تعلق گرفت. برای دیدن این قلعه­‌ی تاریخی باید به بندر لافت در جزیره قشم بروید.

قشم در دوره قاجاریه

دولت قاجاریه بخاطر جنگ‌های طولانی مدت با روس­‌ها از خلیج فارس غافل شد و انگلستان از این فرصت استفاده کرد و به جزیره قشم نفوذ کرد. در دوران قاجار ظلم­‌های زیادی بر مردم جزایر خلیج فارس وارد شد. بعد از کشته شدن نادر شاه، احمد فرزند سعید سلطان عمان به جزایر ایران یورش آورد و جزایر قشم را به اشغال خود درآورد و بعد از اینکه آقامحمدخان قاجار به حکومت رسید، سلطان عمان به مدت ۹۷ سال خواهان اجاره جزایر خلیج فارس شد و دولت قاجار به دلیل جنگ با دولت روس و عثمانی‌­ها موافقت کرد که بمدت ۷۵سال بندرعباس و جزیره  قشم را در قبال ۶۰۰۰ تومان به اجاره سلطان و فرزند او داد و سلطان مسقط بمدت ۲۰ سال جزیره قشم را در اختیار انگلیسی­‌ها گذاشت و بعد از اینکه سلطه مسقط و عمان رو به ضعف گذاشت انگلستان سلطه خود را بر این مناطق گسترش داد و انگلیسی‌­ها برای حفظ حضور خود در منطقه در هر فرصتی دست به کشتار مردم بی­گناه می‌­زدند و کشتی­‌ها را منهدم و سواحل را تصرف می­‌کردند. در عصر پهلوی به دلایل زیادی از جمله بی­‌آبی، بیکاری، وقوع چندین زلزله و خرابی، بی­‌توجهی دولت و …مردم خانه خود را رها کرده و به جاهای دیگر مهاجرت کردند. بعد از آن بدستور دولت دسته‌­ای از چریک‌های تنگسیری اهل بوشهر به قشم رفتند و آرامش را در آن منطقه بوجود آوردند.

چگونه به جزیره‌­ی زیبای قشم سفر کنیم؟

ایران کشوری سراسر زیباست و جزیره قشم به دلیل جاذبه‌­های طبیعی منحصر به­‌فرد و آثار باستانی یکی از زیباترین مناطق ایران بوده که هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می­‌کند. بهترین فصل سفر به قشم برای افراد مختلف متفاوت است. زیرا هدف و انگیزه مسافران از سفر به قشم با یکدیگر متفاوت می­‌باشد. ممکن است شما زمستان را که هوا مناسب‌تر هست را انتخاب کنید اما دوستان فصل تابستان را برای سفر به قشم انتخاب کنند؛ زیرا در این زمان جزیره خلوت­‌تر و هزینه تور کمتر است و شاید بخواهد در جشن­‌های سنتی اواخر تابستان در قشم شرکت کند و یا شخص دیگری بهار را برای گردشگری در قشم برگزیند زیرا دوست دارد در ساعاتی را در طبیعت چادر بزند. بطور کلی قشم سرزمینی است که ارزش سفر کردن دارد، خصوصاً اینکه با اطلاعات و آگاهی و با یک گروه یا یک تور گردشگری خوب و عالی سفر کنید.

قشم­‌گردی نام مجموعه­‌ای است که شما را به دل جاذبه­‌های قشم می­‌برد و یک سفر پر از خاطره و امن را به شما هدیه می‌­دهد. برای آشنایی با قشم­‌گردی و خدمات آن می‌­توانید به سایت https://qeshmgardi.com مراجعه کنید. این مجموعه به شما کمک می­‌کند که شما بهترین انتخاب را برای سفر داشته باشید. اینکه با چه وسیله‌­ای و از چه مسیری برای طی کردن راه استفاده کنید و همین­‌طور شما را راهنمایی می­‌کند که جای اقامت مناسب را چگونه فراهم کنید در نهایت تصمیم­‌گیرنده نهایی خودتان هستید که چگونه به نحو احسن از راهنمایی­‌های این مجموعه مجرب استفاده کنید. همچنین شما را با ساعات کاری مراکز خرید و نوع فعالیتشان آشنا می­‌نماید. چنانچه سوالی داشتید می‌­توانید از طریق ایمیل، تلگرام و تماس تلفنی یا پر کردن فرم تماس سوالاتتان را مطرح کنید تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنید. در سایت گردشگری بسیاری از اطلاعات لازم در زمینه جاهای دیدنی قشم و رزرو کردن تور را با یک جستجوی ساده بدست آورید. علاوه بر این‌ها اگر از دسته افرادی هستید که می­‌خواهید برای کسب و کار خود تبلیغات کنید مجموعه قشم­‌گردی در این راه هم‌قدم شما خواهد بود.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها