تاثیر موسیقی شاد بر بیماری پانیک و توصیه‌های بسیار کاربردی از زبان متخصصان

در این بیماری افراد وحشت، استرس و دلهره‌ای بی‌دلیل تجربه می‌کنند که گاهی به حملات پانیک ختم می‌شود. بنابراین، مبتلایان به این اختلال در سراسر عمر خود نگران بروز چنین حملاتی هستند. البته، تمامی افراد در طول زندگی‌شان حداقل ۱ بار این شرایط را تجربه می‌کنند. اما با پیشرفت دانش امروزه راه‌های زیادی برای درمان این اختلالات به وجود آمده است. پس شما می‌توانید با پیروی از روش‌های درمانی صحیح مشکل خود را کنترل نمایید.

در نبرد با پانیک، ترفند‌ها و راهکارهایی موثر وجود دارند که می‌توانند با کمک به ما، احساس امنیت و آرامش را به ذهن‌مان برگردانند. اگرچه تنفس عمیق، ورزش، خواب و… در درمان این اختلال اثرگذار هستند، اما موسیقی شاد نیز تاثیر به سزایی بر روی بهبود چنین مشکلی دارد. به همین دلیل تصمیم داریم تا در این مقاله به طور کامل این روش درمانی را بررسی کنیم.

نحوه اثرگذاری موسیقی در درمان پانیک

موسیقی به روش‌های مختلفی تاثیرگذار است تا حملات پانیک و وحشت‌زدگی را کنترل ‌کند. این روش‌ها عبارت هستنند از:

  • افزایش عزت نفس و بهبود دید افراد نسبت به خود
  • افزایش میزان انرژی و ایجاد تغییرات خلقی و احساسی مثبت
  • ایجاد حس موفقیت در افراد
  • افزایش میزان آگاهی افراد از خود و محیط
  • ایجاد توانایی بروز احساسات از طریق کلام و یا زبان بدن
  • تقویت مهارت کنار آمدن با شرایط سخت و آرام‌سازی
  • هدایت احساسات و افکار مثبت به سمت ذهن و روان فرد
  • توسعه مهارت‌ تصمیم‌گیری و افزایش استقلال ‌فردی
  • کمک به بروز رفتارهایی متناسب با موقعیت‌های مختلف

البته لازم به ذکر است که موسیقی از نظر زیست‌شناختی تغییراتی را در بدن ایجاد می‌کند تا موارد گفته شده در روح و روان فرد ایجاد شود. تحقیقات نشان می‌دهد که موزیک با افزایش طبیعی ناقل‌های عصبی همچون اندورفین و سروتونین در درمان اضطراب موثر است و تاثیرات مثبتی بر رفع افسردگی، عصبانیت و… نیز می‌گذارد.

 همچنین، موسیقی دوپامین را به سرعت فعال می‌کند و از این طریق احساس سرخوشی و خوشبختی را در افراد به وجود می‌آورد. علاوه‌براین، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد و میزان هورمون‌های استرس‌زا را می‌کاهد. مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه میسوری نشان می‌دهد، کسانی که به طور منظم به موزیک شاد گوش می‌دهند، افرادی شاداب و سرحال هستند.

نه تنها گوش دادن به موسیقی‌های مختلف شرایط روحی‌تان را بهبود می‌بخشد، بلکه نواختن سازهای گوناگون نیز بر روی عواطف و وضعیت جسمی شما تاثیرات مطلوبی ایجاد می‌کند. به همین دلیل گفته می‌شود تاثیر موسیقی بر مغز مانند اثرات ورزش بر جسم است.

بهترین زمان استفاده از موسیقی برای درمان اختلال پانیک

برای درمان پانیک توصیه می‌کنیم در هنگام ورزش، در طول سفر، زمان استراحت، انجام کارهای خانه و یا حتی در محل کار خود (با توجه به نوع شغل) به موسیقی گوش کنید. به این ترتیب، ذهن خود را از افکار مزاحم دور خواهید کرد و روحیه مثبتی خواهید داشت. همچنین، حتی اگر صدای خوبی ندارید، خوب است گاهی به آواز مشغول شوید تا به آرامش زیادی دست یابید.

شما می‌توانید به جای استفاده از زنگ ساعت، آلارم‌های گوشی و… که استرس زیادی را ایجاد می‌کنند از موسیقی‌های شاد یا آرامش‌بخش استفاده کنید. به این ترتیب چنین موزیک‌هایی را به عنوان وسیله‌ای برای رفع اضطراب خود مورد استفاده قرار دهید و با پخش آن‌ها آرامش را تجربه کنید.

اثرات موسیقی به قدری عمیق است که به پزشکان و جراحان توصیه می‌شود، در هنگام عمل‌های جراحی برای افزایش میزان خونسردی و تمرکز از موزیک استفاده کنند.

بهترین موسیقی‌های موثر در درمان پانیک

اگرچه برخی مطالعات بیان می‌کنند که موسیقی کلاسیک به کاهش ضربان قلب، استرس و فشار خون کمک می‌کند، اما امروزه ثابت شده که ژانرهای دیگری از موزیک نیز در درمان پانیک موثر هستند. به طوری که محققان کمبریج، پروفسور آکیم سول و بکی اینکستر در حال بررسی اثرات موسیقی هیپ‌هاپ بر روی سلامت افراد هستند.

طبق گفته متخصصان سبک‌هایی که به اغلب افراد حس آرامش می‌دهند سبک کلاسیک، پاپ و انواع خاصی از موسیقی‌های محلی هستند.

سخن پایانی

همان‌طور که دریافتید تاثیرات عمیقی توسط موسیقی بر روی و روان شما اعمال می‌شود و در بهبود پانیک بسیار اثرگذار است. ما به شما توصیه می‌کنیم علاوه‌بر انواع موسیقی‌های گفته شده در این مقاله، موزیک‌هایی که خاطرات خوبی را برای شما یادآوری می‌‌کنند گوش دهید و از سبک‌های موردعلاقه‌تان برای بهبود شرایط روحی خود غافل نشوید. همچنین شما میتوانید به گروه @antipanik در تلگرام هم مراجعه کنید تا با دیگران که همین مشکل رو دارن در این مبحث بحث و گفتگو داشته باشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها