دبل کلیک روی تاریخ

دبل کلیک روی تاریخ

ملتی که تاریخ خود را نداند، محکوم به تکرار آن خواهد بود. اما مگر می‌توان تمام کتب تاریخی را مطالعه کرد و از آنها درس گرفت؟ مگر می‌توان در کلاس استادان تاریخ شرکت کرد و همزمان برای درس و کار و زندگی خود هم وقت گذاشت؟ پیج‌های اینستاگرامی و کانال‌های تلگرامی هم که چندان معتبر نیستند و سرشار از اطلاعات غلط و فیک نیوزها هستند. پس چه می‌توان کرد؟ چگونه باید از تاریخ آگاه شد؟

پایگاه خبری گلونی در بخش تاریخ خود، به‌گزین اطلاعات تاریخی را از تاریخ‌پژوهان معروف و کتـاب‌های تاریخی معتبر به صورت مختصر و مفید در اختیار مخاطبان خود قرار داده است. برای آگاهی از تاریـخ ایران زمین از باستان تا معاصر، فقط کافی است چند کلیک بکنید تا به اقیانوسی از مطالب تاریخی همراه با فیلـم و عکس و یادداشت و مقاله دسترسی داشته باشید.

کوروش کبیر که بود و چه کرد؟ آیا حرف‌هایی که در مورد او و سلسله هخامـنشیان می‌زنند صحت دارد؟ آیا اصلا کـوروش کبیری وجود خارجی دارد؟ چه شد که هخامنـشیان با آن همه قدرت و تمدن و فرهنگ از صحنه روزگار کنار رفتند و جای خود را به دیگران دادند؟

 اشکانیـان و سامانیـان و ساسـانیان و غزنویـان و سلـجوقیان و خوارزمشـاهیان و صفـویان چه کسانی بودند؟ از کجا آمدند؟ چه کردند و چه شد که رفتند؟ از حمله اعراب به ایران چه می‌دانید؟

آیا حرف و حدیث‌های درگوشی در مورد کشتارها و جنایت‌های اعراب واقعیت دارد؟ اصلا چه شد که ایرانیان در برابر اعراب شکست خوردند؟ آیا کسی این وسط خیانت کرده بود؟ ایرانی‌ها در برابر مغول چه کردند؟ نتیجه حضور سرداران مغول در ایران چه بود؟ حکومت قاجار چه بر سر ایران و ایرانی آورد؟ امیرکبیر را چرا کشتند؟ ظلم‌ها و خدمات پهلوی به ایران کدام‌ها بودند؟ مصدق که بود؟ چه شد که انقلاب شد و چگونه ما در دل تاریخ به این نقطه رسیدیم؟

با مطالعه بخش تاریخی پایگاه خبری گلونی، پاسخ بسیاری از ابهامات و شبهات ذهنی خود را پیدا خواهید کرد.

در کنار یافتن پاسخ پرسش‌های خود، می‌توانید با داستان‌ها و روایت‌های جذاب و خواندنی تاریخ ایـران نیز آشنا بشوید و از آنها درس بگیرید. از قراداد ترکمنچای بخوانید و آن را با قراردادهای امروزی مقایسه کنید.

از جنگ چالدران بخوانید و از آن رفتار دوست و دشمن را بشناسید. تاریخ مشروطه را بخوانید تا بدانید برای یک حق رای چه خون‌ها ریخته شده است. تاریخ صفویه را بخوانید و با معماری زیبا و اصیل آن روزگار آشنا بشوید. تاریخ پارینه سنگی را بخوانید تا بدانید چه انسان‌هایی و چه موجوداتی در ایران زندگی می‌کردند و روی همان قسمتی پا می‌گذاشتند که امروز شما روی آن قدم برمی‌دارید.

تاریخ پادشاهان ایرانی را بخوانید تا با مفهوم پدرکشی برای سلطنت آشنا بشوید و از خود بپرسید کسی که به اعضای خانواده خود رحم نمی‌کند، می‌خواهد به مردم رحم کند؟ از خود بپرسید آیا هنوز هم چنین افرادی وجود دارند؟ تاریخ نادرشاه را بخوانید و ببینید که چطور یک شخص می‌تواند به قدرت برسد، قدرتش را به رخ بکشد و قدرت‌طلبی چگونه می‌تواند او را نابود کند.

تاریخ در کل پلی است که ما را از روی خشم و خروش رودخانه‌ی طغیان کرده از بحران‌ها و چالش‌های روزگارمان عبور می‌دهد و به سلامت به آن سوی پل که آینده ماست راهنمایی می‌کند.

تاریخ به گواه تاریخ‌دانان برگ برنده‌ای است که دست هر ملتی باشد و بتواند از آن به نحو احسن استفاده کند، بدون شک آن ملت از دل مشکلات و ضعف‌ها و جنگ‌ها و مصیبت‌ها و بلاها سربلند و پیروز خارج خواهد شد. آن ملتی هم که به تاریخ پشت کند و نخواهند که از تاریخ بداند، اگر در اوج قدرت و ثروت و تمدن و فرهنگ هم که باشد، دیری نمی‌پاید که هرآنچه دارد را از دست خواهد داد.

 به قول مورخان: علم تاریخ، علم عبرت است و این تلقی که تاریخ مربوط به گذشته و مطالعه گذشته است غلط و مردود است.

 تاریخ برای تغییر و تاثیر در اکنون است که از خطاها و تصورات دیروز پند بگیریم و همان گونه از رشد و شکوفایی آن الهام بگیریم و راهی بر اساس آن فراز و فرودها انتخاب کنیم. طبق این طرز تفکر، تاریخ متکلف به مساعدت و بهسازی اکنون است اما اکنون که ریشه در گذشته دارد و بدون درک و کشف این ریشه‌ها، دگرگونی و تغییر در اکنون، اگر محال نباشد، دشوار است. پس دغدغه و نگرانی مورخ باید معطوف به جستجو شود و در گذشته نماند.

پایگاه خبری گلونی جهت افزایش آگاهی تاریخی مخاطبان خود اقدام به جمع‌آوری و انتشار مطالب مهم و کاربردی تاریخ ایـران از تاریخ باستان گرفته تا تاریخ معاصر کرده است. مطالبی با قلم تاریخ‌دانان معتبر و از زبان تاریخ‌پژوهان مشهور. مطالبی به‌گزین شده از لابه‌لای هزاران صفحه کتـاب‌های تاریخی. مطالبی موثق و معتبر از دل تاریخ پر فراز و نشیب این خاک پرحادثه. مطالبی روان و ساده از میان نوشته‌های سنگین و پیچیده تاریخی. مطالبی از گذشته و گذشتگان که شاید به درد حال و آینده ما و آیندگان بخورد. پس تاریخ را با چند کلیک ساده در گلونی بخوانید تا محکوم به تکرار آن نباشید.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها