انواع تسمه های نوار نقاله

نوعی از تسمه صنعتی می باشد که از آن برای انتقال مواد بصورت مسطح و یا زاویه دار استفاده می شود. تسمه های نوار نقاله بین دو رول در حال گردش اتصال پیدا می کنند که این اتصال اغلب بصورت حلقه و گاهی نیز مانند تسمه های نقاله فرودگاهی بر روی مسیر هایی مشخص کنترل می شود. تسمه نوار نقاله در صنایع سبک و سنگین از شرکت های ترولید مواد غذایی و گرفته تا صنایع سنگین و معادن برای جابجا کردن سنگ های معدنی مورد استفاده قرار می گیرند.

متریال تولید تسمه نقاله هم می تواند از نوع انعطاف پذیر و هم بصورت صلب انتخاب شود. در اغلب موارد از ترکیبات لاستیک طبیعی با افزاینده هایی مانند پلی آمید و پلی اورتان در تولید کانوایر و تسمه نقاله استفاده می شود. کاربری پلی اورتان برای افزایش مقاومت تسمه نقاله در برابر اعمال نیروهای کششی و البته ایجاد انعطاف بیشتر در تسمه نقاله که از ایجاد ترک در لایه ها و بافت های لاستیکی تسمه نوار نقاله جلوگیری به عمل می آورد می باشد. کاربری پلی آمید نیز در روکش سطحی اغلب برای افزایش مقاومت تسمه نوار نقاله در برابر سایش تنها در کاربری هایی خاص صورت می پذیرد.

دسته بندی تسمه کانوایر نوار نقاله

روش های مختلفی برای دسته بندی تسمه های کانوایر نوار نقاله وجود دارد. برخی از این دسته بندی ها بر حسب شکل ظاهری، برخی بر حسب نوع متریال بکار گرفته شده در تولید تسمه نوار نقاله، برخی بر حسب صنعت مصرف کننده و حتی در یک نوع دسته بندی تسمه های کانوایر نوار نقاله بصورت تخت و عاج دار دسته بندی می شود. تسمه های نقاله با سطح صاف اغلب برای انتقال افقی و تسمه های نقاله عاج دار برای انتقال مواد تحت زاویه استفاده عمده تری دارند. در زیر به بررسی گسترده تر انواع تسمه نوار نقاله می پردازیم.

  1. تسمه نقاله لاستیکی انعطاف پذیر PU: این تسمه نقاله که از متریال پلی اورتان PU در ترکیب با لاستیک تولید می شود دارای حداکثر کاربری صنعتی در اتصالات نقاله ها می باشد. این سری از تسمه های کانوایر نقاله در عرض حداقل ۴۰ سانتی متر و حداکثر ۱۲۰ سانتی متر بصورت متری برش خورده و به روش حرارتی جوش داده می شوند.
  2. تسمه نقاله پلاستیکی: یکی دیگر از انواع تیمه های کانوایر نقاله محسوب می شوند که بصورت تکه تکه صلب از جنس پلاستیکی با حداقل قابلیت چسبندگی تولید می شوند. تسمه های نقاله پلاستیکی که اتصال اجزای آنها بصورت کلیکی صورت می پذیرد دارای حفره هایی در داخل بوده و برای انتقال مواد پودری و یا با ابعاد کوچک قابل استفاده نیستند.
  3. تسمه نقاله مواد غذایی: یکی از دسته بندی های خاص تسمه کانوایر ها می باشد که بر حسب صنعت مصرف کننده با توجه به حساسیت بالایی که دارد صورت می پذیرد. تسمه نقاله مواد غذایی یا بصورت منعطف از جنس پلی اورتان همراه با پوشش های سطحی غیر سمی و مجاز در تماس با ذرات چرب مواد غذایی مانند گوشت و یا دانه های خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند و یا بصورت تسمه نقاله پلاستیکی که حداقل چسبندگی را به همراه دارند در صنایع استفاده می شوند.
  4. تسمه نوار نقاله فرودگاهی: این نوع از تسمه های نقاله نیز بصورت چند بخشی تولید شده و قابلیت حرکت نسبت به هم حتی بصورت حرکت گردشی را دارند. از این سبک تسمه نقاله در فرودگاه ها بر روی ریل ها و به منظور تحویل بار استفاده می شود.

گستردگی تسمه های صنعتی

گستردگی تسمه های صنعتی

انواع مختلفی از تسمه ها در اتوماسیون صنعتی بکار گرفته می شوند که هر یک برای کاربری خاصی طراحی و تولید می شوند. انواع تسمه های تایمینگ که در اتصال موتور های احتراق داخلی در تماس با انواع پولی ها و یاتاقان بلبرینگ ها بکار گرفته می شوند که هم بصورت تسمه تایمینگ حلقه بسته و هم بصورت تسمه تایمینگ های باز قابل جوش حرارتی بکار گرفته می شوند از این دسته هستند.

از دیگر انواع تسمه صنعتی که دارای کاربری گسترده ای می باشد و اغلب تسمه ها به نوعی در زیر دسته این نوع تسمه نیز قرار می گیرند تسمه انتقال قدرت می باشد. شکل های متنوعی از تسمه انتقال قدرت که در اتصال با پولی و یاتاقان عمل می کنند وجود دارند که تسمه های وی بلت V-belt و تسمه های پلی کرد از جمله این تسمه های صنعتی محسوب می شوند. طبیعتا به سبب کاربری حساسیت تولید و استافده از تسمه های انتقال قدرت کمتر از تسمه های تایمینگ و به همین میزان حساسیت تسمه های کانوایر نوار نقاله می تواند پایین تر از حساسیت تسمه های انتقال قدرت باشد.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها