با قدیمی‌ترین اشیا زمین آشنا شوید + عکس

به غیر از خود زمین که قدمتش به حدود ۴.۵۴ میلیون سال قبل می‌رسد، مشخص کردن قدیمی‌ترین شی در آن می‌تواند مشکل باشد. اما برای این کار فهرستی از اشیا غیرجاندار فیزیکی مانند مصنوعات، سنگ‌ها، فسیل‌ها و غیره آماده کردیم که طیف گسترده‌ای از این دسته‌ها را پوشش می‌دهد. از همین حالا بگوییم که قدیمی‌ترین شی در فهرست امروز تقریبا به اندازه زمین قدمت دارد و چشم‌اندازی از روزهای اولیه شکل‌گیری سیاره‌مان به ما می‌دهد. بعضی از این اشیاء قدیمی دیگر هم اوایل شکل‌گیری تمدن‌ها و فرهنگ‌های بشری را به ما نشان می‌دهند.

۱۰- شیر لیدیان

قدمت: حدود ۶۱۰ – ۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (حدود ۲.۶۲۹ – ۲.۶۱۹ سال قبل)

کشور مبدا: امپراتوری لیدیا (غرب ترکیه امروزی)

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی سکه

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

مبادله و تجارت کالا در طول بیشتر تاریخ بشر، یک سیستم تجارت اصلی محسوب شده بود. حتی این مبادله کالا به کالا در بعضی از اولین تمدن‌های بین‌النهرین در حدود ۶۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هم جاری و ساری بود و این نحوه تجارت در تمدن‌های دیگر حتی برای چندین هزار سال رایج بود. با این حال، انسان‌ها به دنبال یک سیستم تجاری دیگری بودند که پادشاهی باستان لیدیا در حدود ۲.۷۰۰ سال قبل، اولین سکه را خلق کرد.

این سکه‌ها از الکترم، عیاری از طلا و نقره با ضرب سر یک شیر ساخته شده بودند. قدیمی‌ترین نمونه‌های این سکه‌ها هم تحت منطقه پادشاهی آلیاتس در حدود ۶۱۰- ۶۰۰ سال قبل ضرب شده بود. سیستم تجاری سکه‌ای از تمدن لیدیا به تمدن‌های دیگر در این منطقه هم سرایت کرد و آن‌ها هم با ضرب سکه تجارت می‌کند. همین کار باعث شد تا تجارت جهانی افزایش پیدا کند.

۹- لوح کیش

قدمت: حدود ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح (حدود ۵.۵۱۹ سال قبل)

کشور مبدا: شهر سومر باستانی کیش (عراق امروزی)

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی‌ترین کتیبه شناخته‌شده

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

با اینکه مصری‌های باستان و دیگر تمدن‌های اولیه برای ثبت اتفاقات از حروف‌تصویری استفاده می‌کردند، سومری‌ها در حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد مسیح اولین سیستم نوشتاری واقعی را در بین‌النهرین به وجود آوردند. این سیستم نوشتاری سومری به خط میخی شناخته می‌شد که از آن برای بیش از ۳.۰۰۰ سال استفاده کرده بودند. چندین لوح گِلی با نوشته‌های میخی به جا مانده‌اند که معقتدند نمونه قدیمی و شناخته‌شده آن لوح کیش است.

لوح کیش با نشانه‌های پروتو-میخی نوشته شده و حاوی حروف‌تصویری است که هنور در این منطقه در آن زمان استفاده می‌شد. این لوح همچنین ابتدای نوشته صحیح خط میخی را از همان حدود ۳۵۰۰ قبل از میلاد مسیح نشان می‌دهد.

۸- فلوت جیسنکلوسترل

قدمت: حدود ۴۳.۰۰۰ – ۴۲.۰۰۰ سال

کشور مبدا: غار جیسنکلوسترل، بلاوبویرن، آلمان

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی‌ترین آلت موسیقی

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

بشر در حدود ۵۰.۰۰۰ سال قبل یک انفجار فرهنگی را تجربه کرد که منجر به خلق هنر، ساخت جواهرات، موسیقی و شکل‌های دیگر از رفتارهای جدیدش شد. با اینکه دانشمندان معتقدند اولین آلت موسیقی احتمالا خود صدای انسان است، اما قدمت اولین آلت موسیقی فیزیکی به حدود همان زمان انفجار فرهنگی برمی‌گردد. فلوت‌های غار جیسنکلوسترل قطعا به عنوان آلات‌های موسیقی در نظر گرفته می‌شود که تا به الان کشف شده‌اند.

این فلوت‌ها از استخوان پرندگان و عاج ماموت‌ها ساخته شده بودند و با تاریخ کربنی می‌شود قدمت‌شان را بین ۴۲.۰۰۰ – ۴۳.۰۰۰ سال تخمین زد. دانشمندان باور دارند از این فلوت‌ها و دیگر آلات موسیقی برای سرگرمی یا در مراسم مذهبی استفاده می‌شدند.

۷- استخوان فک UR 501

قدمت: ۲.۵ – ۲.۳ میلیون سال

کشور مبدا: مالاوی

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی‌ترین فسیل انسانی

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

اولین انسان‌نماها (اجداد انسانی اولیه از گونه هومو) حدود ۲.۵ میلیون سال قبل در زمین زندگی می‌کردند. قدیمی‌ترین فسیل انسانی به عنوان UR 501، یک استخوان فک از یک انسان در گروه هومو رودولفنسیس است و به عنوان قدیمی‌ترین فسیل انسان شناخته‌شده در نظر گرفته می‌شود که قدمتش را بین ۲.۵ – ۲.۳ میلیون سال قبل تخمین می‌زنند.

قبل از کشف استخوان فک UR 501، هیچ فسیل انسانی در آفریقای مرکزی کشف نشده بود. کشف شدن این استخوان آرواره در مالاوی نشان می‌دهد که در آن منطقه یک مسیر مهاجرتی از آفریقای شرقی وجود داشته بود. برخی از محققان معتقدند که انسان‌های اولیه حدود ۲.۵ میلیون سال قبل از یک استرالو-پیتسین با مغزهای کوچک‌شان در آفریقای شرقی تکامل یافتند و احتمالا کاهش دمای جهان باعث فعال شدن این تکامل شده بود.

۶- ابزار سنگی لومکوی

قدمت: حدود ۳.۳ میلیون سال

کشور مبدا: تورکانای شرقی، کنیا

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی‌ترین مصنوعات

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

ابزارهای سنگی در مکان باستان‌شناسی لومکوی، کنیا، به عنوان قدیمی‌ترین ابزارهای کشف شده در روی زمین در نظر گرفته می‌شوند. باستان‌شناسان حدود ۲۰ مصنوعات متفاوت مانند سندان، هسته و پوسته در لومکوی کشف کرده‌اند که قدمت این ابزارها به حدود ۳.۳ میلیون سال قبل و قبل از اولین انسان‌های اولیه در ۵۰۰.۰۰۰ سال می‌رسد. باوری وجود دارد که می‌گوید خویشاوندان انسان‌های اولیه مانند استرالیالوپیتکو یا کنیانتروپورس احتمالا از این ابزارها استفاده می‌کردند.

قبل از کشف ابزارهای لومکوی، قدیمی‌ترین ابزارهای سنگی با قدمت حدود ۲.۶ میلیون سال در اتیوپی کشف شده بودند و احتمالا اجداد انسان‌های اولیه، هومو هابیلیس آن‌ها را ساخته بودند. محققان می‌گویند که ابزارهای لومکوی ثابت می‌کند که ساخت ابزار تنها ویژگی بشر نبوده، بلکه گونه انسان‌های قدیمی هم دانش خلق و استفاده از ابزارها را در اختیار داشته بودند.

۵- دریاچه زایسان

قدمت: حدود ۶۵ میلیون سال

کشور مبدا: قزاقستان

دسته‌بندی: زمین‌شناسی – قدیمی‌ترین دریاچه

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

با اینکه دریاچه بایکال اغلب به عنوان قدیمی‌ترین دریاچه دنیا در نظر گرفته می‌شود، اما دریاچه زایسان با قدمت حدود ۴۰ میلیون سال، قدیمی‌ترین دریاچه است که به عقیده عده‌ای در طی دوره کرتاسه (۱۴۵ – ۶۶ میلیون سال قبل) شکل گرفته است. همه قدمت زیاد دریاچه زایسان را پذیرفته‌اند، اما مشخص کردن عمر دقیق یک دریاچه می‌تواند دشوار باشد. منتها عمر این دریاچه احتمال دارد حتی از ۶۵ میلیون سال هم بیشتر باشد.

دریاچه زایسان مجاور چندین مخزن مصنوعی و سد بخارما در کشور قزاقستان قرار گرفته است. ساختار سد بخارما باعث شده آب دریاچه زایسان از سطح طبیعی‌اش حدود ۶ متر (۲۰ فوت) بالاتر بیایید. این سد باعث شده تا مساحت کل منطقه دریاچه زایسان افزایش پیدا کنند و این دریاچه در بعضی از منابع به عنوان بخشی از مخازن مصنوعی در نظر گرفته می‌شود.

۴- کوهستان ماخونجوا

قدمت: حدود ۳.۶ میلیون سال

کشور مبدا: مپوالانگا، آفریقای جنوبی و سوازیلند

دسته‌بندی: زمین‌شناسی – قدیمی‌ترین کوهستانی

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

کوهستان ماخونجوا قدیمی‌ترین رشته کوه دنیاست که عنوان «پیدایش حیات» را هم به این کوهستان داده‌اند. این کوهستان یک گنجینه است و قدیمی‌ترین طلا و بعضی از قدیمی‌ترین فسیل‌ها را دارد که بعضی از اولین نشانه‌های زندگی در زمین را نشان می‌دهد. کوهستان ماخونجوا حتی در کتاب رکوردهای گینس به عنوان قدیمی‌ترین رشته کوه رسمی شناخته می‌شود.

در همین اوایل در شروع جولای سال ۲۰۱۸ بود که کوهستان ماخونجوا در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این تصمیم در حین چهل و دومین جلسه کمیته میراث جهانی یونسکو در بحرین گرفته شد. کوهستان ماخونجوا به علاوه قدیمی‌ترین رشته کوه، حدود ۴۰ درصد از کمربند گرین استون بابرتون، یکی از قدیمی‌ترین سازه‌های زمین‌شناسی در دنیا را شکل می‌دهد.

۳- استروماتولیت‌ها

قدمت: حدود ۳.۵ میلیون سال

کشور مبدا: سنگ‌های آرکائن، استرالیا

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی‌ترین موجود زنده

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

استروماتولیت‌ها یا استروماتولیث‌ها، سنگ‌های لایه‌ای است که از فسیل‌های سیانوباکترها، میکروب‌هایی شکل گرفتند که رنگ سبز-آبی از خودش نشان می‌دهد. قدیمی‌ترین استروماتولیت‌ها حدود ۳.۵ میلیون سال قدمت دارد و به عنوان اولین شکل زندگی و اولین موجود زنده دیدنی در نظر گرفته می‌شود.

با اینکه امروزه، استروماتولیت‌ها هنوز در بعضی از مکان‌های دنیا رشد می‌کنند، در حدود یک میلیون سال از شواهد فسیلی ناپدید شدند. استروماتولیت‌ها قبل از این، در سراسر دنیا فراوان بودند. تحقیقات جدید از سال ۲۰۱۳ هم نشان می‌دهد که یک موجود زنده تک‌سلولی به نام روزن‌داران به استروماتولیت‌ها سرایت کرده بود. این کار باعث شد تا استروماتولیت‌ها به جای لایه‌های ظریف به تروبولیت‌هایی تبدیل شوند که لایه‌های شلوغی دارند.

۲- لوله‌های هماتیت

قدمت: حدود ۳.۷ – ۴.۲ میلیون سال

کشور مبدا: کبک، کانادا

دسته‌بندی: باستان‌شناسی – قدیمی‌ترین فسیلقدیمی‌ترین چیزهای زمین

محققان در اوایل سال ۲۰۱۷ یافته‌هایی منتشر کردند و نشان می‌دهد فسیل‌هایی کشف کرده‌اند که حدود ۴ میلیون سال قدمت دارند و احتمالا قدیمی‌ترین موجود زنده شناخته‌شده دنیا باشند. لوله‌های هماتیت کوچکی در این فسیل‌ها وجود دارند و به سازه‌هایی شباهت دارند که میکروب‌های مدرن زنده‌ای هستند که در نزدیکی دریچه‌های گرمابی زندگی می‌کنند.

محققان گفتند که این فسیل‌ها همچنین حاوی مواد شیمیایی هستند که معمولا در همه موجودات زنده وجود دارد که عمدتا حجم زیادی از کربن و فسفر است. اگر این یافته‌هایشان بدون اما و اگری ثابت شود، این فسیل‌ها زندگی در اوایل خط‌زمانی شکل‌گیری زمین را نشان می‌دهند. با اینکه این تحقیقات نوید این را می‌دهند، اما بسیاری از دانشمندان باور دارند یا تفسیرهای اشتباهی درباره این فسیل‌ها شده، یا قدمت‌شان به اندازه‌ای که محققان فکر می‌کنند نیست.

۱-زیرکون تپه‌های جک / جک هیلز

قدمت: حدود ۴.۳۷۵ میلیون سال ± ۶ میلیون سال

کشور مبدا: تپه‌های جک، استرالیا

دسته‌بندی: زمین‌شناسی – قدیمی‌ترین سنگ

قدیمی‌ترین چیزهای زمین

باوری وجود دارد که کریستال‌های زیرکون از تپه‌های جک در استرالیا، قدیمی‌ترین شی کشف شده روی زمین است. محققان قدمت این کریستال‌ها را به حدود ۴.۳۷۵ میلیون سال قبل و تنها ۱۶۵ میلیون سال بعد از شکل‌گیری زمین تخمین می‌زنند. زیرکون چشم‌اندازی درباره اولین وضعیت‌های زمین به ما می‌دهد.

این مواد پیدا شده در زیرکن‌ها نشان می‌دهد که از سنگ‌های گرانتیت‌مانند و غنی از آب هستند. به گفته زمین‌شناسانی که روی زیرکون مطالعاتی انجام دادند، این اطلاعات به این معناست که زمین به سرعت سرد شده و آب‌های سطحی و سنگ‌های قاره‌ای نسبتا در اوایل تولد زمین به وجود آمدند. این یعنی نسخه اولیه از زمین آنطور که دانشمندان قبلا باور داشتند قابل سکونت نبود.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها