۴ شگفتی دنیای باستان که برای همیشه از دست رفت!

هر چند بناهای باستانی متعددی در دسترس ماست، ولی تعدادی از شگفتی های باستان برای همیشه از دست رفته اند! دلایل ناپدید شدن آنها میتواند جنگ، خرابکاری و وحشیگری و یا بلایای طبیعی باشد. درست است که دیگر وجود خارجی ندارند، ولی به دلیل اهمیت آنها از نظر تاریخی و معماری باید درباره شان بیشتر بدانیم. ۴ شگفتی دنیای باستان که برای همیشه از دست رفت! با تاریخ ما همراه باشید.

 

۱.کولوس رودز ، در زلزله از دست رفت! 

کولوس رودس
Colossus of Rhodes

کولوس رودس ، مجسمه ای متعلق به تیتان یونان، خدای خورشید، هلیوس بود که در سال ۲۸۰ قبل از میلاد در جزیره ای به همان نام ساخته شد. این مجسمه یکی از هفت شگفتی دنیای باستان و یک اثر هنری به شمار میرفت. با ارتفاع ۳۰ متر یکی از بلندترین مجسمه های دنیای باستان بود. تنها ۵۴ سال از عمرش می گذشت که توسط زمین لرزه ویران شد و نسل های بعدی را از دیدن این مجسمه شگفت انگیز محروم ساخت.


۲.شهر بنین، توسط بریتانیایی ها ویران شد!

شهر بنین
Benin City

شهر بنین ، پایتخت فعلی نیجریه، روزگاری یکی از بزرگترین شهرهای دنیا بود. به خاطر راه های تجاری خوب، شهر پیشرفت زیادی کرد. یکی از زیباترین شهرها در زمان خودش بود. خانه های بزرگ، خیابانهای عریض، و کاخ اوبا ویژگی های این منطقه مسکونی بود. با این وجود، استعمارگران بریتانیا کمترین ارزشی برای شکوه این شهر قائل نبودند. کاخ اوبا تخریب شد، شهر ویران شد و آتش سوزی دیگر اثری از زیبایی های شهر به جا نگذاشت.


۳.کاخ تابستانی قدیم، قربانی جنگ افیون!

کاخ تابستانی قدیم
Old Summer Palace

کاخ تابستانی قدیم مجموعه ای از کاخ ها و باغ ها بود که به سبک اروپایی ساخته شده بود. اولین بار به عنوان استراحتگاه و اقامتگاهی برای امپراطورهای آن دوران ساخته شد. چیزی که این مکان را خاص و برجسته میساخت، آرامش بی حد و حصر آن بود. مکانی به دور از شلوغ و پلوغی های شهر.. با این حال، فرانسوی ها و بریتانیایی ها در طول جنگ افیونی دوم آن را تبدیل به خاکستر کردند! از این شگفتی باستانی پکن، چیز زیادی حفظ نشده است.


۴.ارگ بم، و باز هم زلزله… دشمن شگفتی های باستان!

ارگ بم
Bam Citadel

ارگ بم یک مکان تاریخی ارزشمند در جنوب شرقی ایران به شمار می رود. بر اساس روایات این قلعه در بین قرن های ششم و چهارم قبل از میلاد ساخته شد. مهمترین دوره این قلعه بعد از قرن هفتم تا یازدهم بعد از میلاد بود که در یکی از مهمترین مسیرهای تجاری قرار داشت. این بنا جزو میراث جهانی یونسکو هم به شمار می رود. به هر حال زمین لرزه این بنا را قطعه قطعه کرد. تلاش های برای بازسازی این قلعه انجام شد، هر چند بازسازی کامل آن به نظر غیرممکن می باشد. اما حداقل این امید وجود دارد که یکی از شگفتی های دنیای باستان کمی از شکوه و جلال گذشته را بدست آورد!

منبع ancientfacts
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها