قدیمی ترین شمشیرهای جهان کدامند؟

شمشیرها از جذاب‌ترین سلاح‌هایی هستند که در تاریخ وجود داشتند و در فیلم و سریال‌هایی مشاهده می‌شود. این سلاح تاریخ طولانی را پشت سر گذاشته و از چندین هزار سال تا به امروز هنوز گیرا و افسانه‌ای است. در فهرست امروز نه تنها به قدیمی‌ترین شمشبرهای کشف شده، بلکه به برجسته‌ترین شمشیرها هم می‌پردازیم. در مقاله امروز بعضی از شمشیرها نقش تشریفاتی در سلطنت‌های اروپایی و بعضی‌ها هم داستان‌های افسانه‌ای داشتند.

۱۰- شمشیر سنت گاگانو

قدمت یا سال ساخت: حدود قرن دوازدهم

مکان: مونتسیپی، توسکانی، ایتالیا

ساخته شده از: آهن

استفاده شده توسط: گاگانو یوتی مقدس

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

افسانه شاه آرتور و شمشیری در سنگ، یکی از مشهورترین داستانی‌های دنیاست، اما چیزی که وجود دارد این است که نه آرتور و نه آن شمشیر در سنگ واقعا وجود ندارند. هرچند، شمشیر واقعی در دل یک سنگ در توسکانی وجود دارد که محققان تصور می‌کنند معتبر است. شمشیر سنت گاگائو قدمتش به قرن دوازدهم برمی‌گردد و در خرابه‌های صومعه سنت گاگانو در قطعه سنگی جاگذاری شده است.

سنت گاگائو این شمشیر را که در حین سفر به مونتسیپی، رویایی از فرشته مقرب مایکل (میکائیل) دید، در سنگی قرار دارد. از گاگانو خواسته شده بود تا دارایی‌های دنیایی‌اش را تحویل دهد و برای ثابت کردنش ثابت کند که این کار برای او به آسانی شکافتن یک سنگ است. او شمشیرش را قلب سنگی فرو برد و تا به امروز به جا مانده است.

آیا می‌دانستید؟

فقط همین دسته و دستگیره شمشیر حدود ۳ فوت از تیغه شمشیر سنت گاگانو از سنگ دیده می‌شود. تمام قطعه‌هایش به قرن دوازدهم می‌رسد. تمام این شمشیر از یک مصنوع هستند که معنی‌اش این می‌شود هرگز ناخالصی به آن وارد نشده است.

۹- شمشیر کورتانا

قدمت یا سال ساخت: حدود قرن یازدهم – این شمشمیر از قرن هفتدهم

مکان: بریتانیا

ساخته شده از: فولا

استفاده شده توسط: ادوارد خستو – حالا تنها تشریفاتی

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

کورتانا بخشی از جواهرات سلطنتی بریتانیاست و یکی از پنج شمشیری است که در تاج‌گذاری شاهان و ملکه‌های بریتانیا استفاده می‌شد. قدمت اصلی شمشیر کورتانا به قرن یازدهم بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد و تصور می‌شود ادوارد خستو در زمان حکمرانی‌اش از ۱۰۴۲ – ۱۰۶۶ از آن استفاده کرده بود. هرچند، این شمشیر کورتانا حاضر کپی برابر اصل شمشیر واقعی است که در قرن هفتم در سال ۱۶۲۶ در تاج‌گذاری چارلز اول ساخته شده بود.

آیا می‌دانستید؟

کورتانا همچنین به تریستان، قهرمان تریستان افسانه‌ای آرتوریان و تریستان و ایزولت مرتبط است. به گفته افسانه‌ای، اوژیر دانمارکی، یکی از پالادین‌های شارلمانی (شاه فرانک‌ها)، شمشیر شکسته تریستان (کورتانا نوک مربعی) را به ارث برد و نامش را «کورتین» گذاشت.

۸- شمشیر جویوز

قدمت یا سال ساخت: حدود قرن دهم تا سیزدهم

مکان: پاریس، فرانسه

ساخته شده از: آهن

استفاده شده توسط: شارلمانی

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

لا جویوس به معنای «شادی»، تنها شمشیری محسوب می‌شود که به عنوان شمشیر تاج‌گذاری شاهان فرانسه استفاده شده است. با این حال هیچ‌کس مطمئن نیست که شمشیر لا جویوس به شارلمانی (چارلز کبیر)، شاه فرانک‌ها در قرن هشتم متعلق است یا نه. قدیمی‌ترین سند شناخته‌شده شمشیر لا جویوس که در موزه لوور نگهداری می‌شود، قدمتش به ۱۲۷۱ بعد از میلاد مسیح و زمانی برمی‌گردد که در حین تاج‌گذاری فیلیپ سوم استفاده می‌شد. امروز، شمشیر لا جویوس از بخش‌های مختلفی شکل گرفته که قدمت‌شان به دوره‌های مختلف تاریخ فرانسه می‌آید.

آیا می‌دانستید؟

آخرین بار از شمشیر لا جویوس برای تاج شاه فرانسه در سال ۱۸۲۴ در تاج‌گذاری چارلز دهم (شارل دهم) استفاده شده بود.

۷- شمشیر سنت کوسماس و دامیان

قدمت یا سال ساخت: اواخر قرن دهم تا اوایل قرن یازدهم

مکان: اسن، آلمان

ساخته شده از: آهن و طلا فیلیگر

استفاده شده توسط: نامشخص – شمشیری که در حدود قرن دهم به شمشیر تشریفاتی تبدیل شد

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

قدمت شمشیر سنت کوسماس و دامیان یا شمشیر اسن به چیزی حدود اواخر قرن دهم بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد و عده‌ای هم معتقدند قبل از اینکه برای یادآوری شهادت سنت کوسماس و دامیان، قدیسان حامی اسن، آلمان تزئین شوند، از این شمشیر در نبردها استفاده می‌شد. اتو سوم، امپراتور مقدس روم شمشیر اسن را به صومعه اسن هدیه داد؛ جایی که این شمشیر همچنان در آن قرار گرفته است.

آیا می‌دانستید؟

پایه‌های بسته‌شده نقره‌ای، تصاویری از سنت کوسماس و دامیان را نشان می‌دهند که همراه با نوشته «GLADVIS CVM QVO DECILLATI FERVNT NOSTRI PATRONI» به معنی (شمشیری که حامیان‌مان با آن سر می‌بریدند)، به شمشیر اسن در قرن پانزدهم اضافه شده بودند.

۶- شمشیر پطروس مقدس (سنت پیتر)

قدمت یا سال ساخت: قرن دهم (احتمالا اوایل قرن یکم)

مکان: پوزنان، لهستان

ساخته شده از: آهن

استفاده شده توسط: پطروس مقدس (سنت پیتر)

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

بر سر شمشیر قرن دهمی که در موزه پوزنان آرکدیوسان در لهستان قرار دارد، ادعاهای می‌شود که شمشیر پطروس مقدس است که با آن شمشیر، گوش سمت راست خدمتکار کشیش بلندبالا را در زمان دستگیری حضرت مسیح در جتسیمانی بریده بود. با اینکه این شمشیر از بقایای مقدس است، اما بحث‌های بر سر اعتبارش وجود دارد. شمشیری که در لهستان است قدمتش تنها به قرن دهم و مدت‌ها بعد از زمانی برمی‌گردد که پطروس مقدس زنده بود. همین‌جاست که دلیلی پیدا می‌شود احتمالا این شمشیر کپی برابر اصل شمشیر واقعی است، منتها تحقیقات تازه‌ای نشان می‌دهند که این شمشیر در اوایل قرن یکم بعد از میلاد مسیح ساخته شده بود. جدا از تمام چیزهایی که باور دارید، شمشیر پطروس مقدس یک اثر مقدس محسوب می‌شود که بازدیدکنندگانش به آن احترام می‌گذارند.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه شمشیر پطروس مقدس احتمالا به دست هیچ قدیسی استفاده نشده است، اما قدیمی‌ترین شمشیر مستند در کشور لهستان محسوب می‌شود.

۵- شمشیر کوگاراسو مارو

قدمت یا سال ساخت: قرن هشتم

مکان: ژاپن

ساخته شده از: فولا

استفاده شده توسط: نامشخص

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

کوگاراسو مارو از شمشیرهای منحصربه‌فرد ژاپنی است که پُلی بزند بین قدیمی‌ترین شمشیرهای ژاپنی (با تیغه دولبه براساس شمشیر ژیان چینی) و شمشیر سامورایی تاچی سنتی که به شمشیر کاتانا تکامل کرد. با اینکه شمشیر کوگاراسو مارو نشان درست و درمانی ندارد، باور قوی وجود دارد که می‌گوید شمشیرساز افسانه‌ای ژاپنی، آماکونی که اولین شمشیر منحنی ژاپنی را ساخته بود، این شمشیر را با تیغه دولبه منحنی ساخت.

آیا می‌دانستید؟

با اینکه هیچ اطلاعات عمومی درباره شمشیر کوگاراسو مارو وجود ندارد، اما جدا از این قضیه، این شمشیر با خاندان تایرا ربط دارد و نام آن در زبان ژاپنی به معنای «کلاغ کوچک» است. افسانه‌های مختلفی هم درباره گذاشتن این نام روی شمشیر کوگاراسو مارو گفته شده است.

۴- شمشیر هفت شاخه

قدمت یا سال ساخت: ۳۶۹

مکان: معبد ایسکونوکامی، استان نارا، ژاپن (این شمشیر در کره ساخته شده بود)

ساخته شده از: آهن

استفاده شده توسط: بدون پاسخ – اما شمشیر تشریفاتی

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

شمشیر هفت شاخه در ژاپنی به «شیچیشیتو» و در زبان کره‌ای به «چیلجیدو» در اصل کره‌ای است و قدمتش به حدود قرن چهارم بعد از میلاد مسیح برمی‌گردد. شاه باکجه (در پادشاهی جنوب-غربی کره) که از دوره یاماتو در ژاپن حاکم این منطقه بود، این شمشیر را هدیه داد. تیغه مرکزی شمشیر هفت شاخته که با نوشته خطی و با طلا روی آن منبت شده، رابطه بین ژاپن و کره را شرح می‌دهد.

آیا می‌دانستید؟

شمشیر واقعی هفت شاخه در معبد ایسونوکامی در استان نارا به طور امن نگهداری می‌شود و در معرض عموم قرار نمی‌گیرد. منتها شمشیرهای کپی برابر اصلی از این شمشیر در موزه‌های ژاپنی و کره‌ای وجود دارد که مردم می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند.

۳- شمشیر گوجیان

قدمت یا سال ساخت: ۷۷۱ تا ۴۰۳ قبل از میلاد مسیح

مکان: هوبی، چین

ساخته شده از: برنز

استفاده شده توسط: نامشخص

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

شمشیر گوجیان به خاطر وضعیت بی‌نقصش، یکی از شمشیرهای مسحورکننده باستانی در فهرست مقاله امروز محسوب می‌شود. جدا از اینکه برای بیش از هزاران سال در معبد پرآب دفن شده بود، هنوز شفاف و به اندازه کافی تیز و بُرنده است که هنوز هم می‌توانید به خیلی چیزها آسیب وارد کند! مواد شیمیایی که در شمشیر گوجیان استفاده شدند از مس و قلع و سرب است تا حجمی از گوگرد و آرسنیک. اصلا همین‌ها دلایلی می‌شود که این شمشیر هنوز هم مثل روز اولش دست‌نخورده و تروتازه مانده است.

آیا می‌دانستید؟

شمشیر گوجیان در سال ۱۹۹۴ و در زمانی که برای نمایش آن به سنگاپور قرض داده شد، آسیب دید. از آن به بعد بود که چین به هیچ عنوان اجازه خروج این شمشیر را از کشور نداد و در حال حاضر هم در موزه استانی هوبی قرار دارد.

۲- شمشیرهای دیسکی نبرا اسکای

قدمت یا سال ساخت: ۱۶۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: نبرا، آلمان

ساخته شده از: برنز و مس

استفاده شده توسط: نامشخص

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

مکان شمشیرهای دیسکی نبرا اسکای یکی از بزرگ‌ترین یافته‌های باستان‌شناسی قرن بیستم محسوب می‌شود و ادعای وجود دارد که در حافظه جهانی یونسکو حمایت می‌شود. با اینکه بخش میانی این شمشیر، دیسکی نبرا اسکای (دیسک برنزی زیبا با نمادهای منبت‌شده آسمانی طلایی) است، این دو شمشیر برنزی با دو تیشه، یک مغار و تکه‌های بازوبند مارپیچی دارد که کشف شده بودند.

این شمشیرهای برنزی و تمام آن مکان باستانی برای حدود ۱۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح دفن شده بودند، اما دانشمندان نتوانستند تاریخ ساختش را مشخص کنند و این یعنی مصنوعات این مکان باستانی احتمالا از این حرف‌ها هم قدیمی‌تر است.

آیا می‌دانستید؟

شمشیرهای نبرا اسکای دیسک روکش مسی دارند و یکی از کمیاب‌ترین نمونه‌هایی از تکنیک‌های روکش از دوره زمانی مدیترانه هستند.

۱-شمشیرهای ارسلان‌تپه

قدمت یا سال ساخت: ۳۳۰۰ قبل از میلاد مسیح

مکان: مکان باستانی ارسلان‌تپه در نزدیکی ملطیه، ترکیه

ساخته شده از: آلیاژ آرسنیک-مس

استفاده شده توسط: نامشخص

قدیمی‌ترین شمشیرهای جهان

قبل از کشف مکان این شمشیرها در مکان باستان‌شناسی ارسلان‌تپه در ترکیه، بسیاری از باستان‌شناسان معتقد بودند که قدیمی‌ترین شمشیر قدمتش به حدود ۱۶۰۰ یا ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. هرچند، باستان‌شناسی به نام مارسلا فرانگیپانه از دانشگاه روم، ۹ شمشیر از زیر خاک بیرون کشید که قدمت همه آن‌ها به ۳۳۰۰ قبل از میلاد مسیح می‌رسند. فرانگیپانه اعلام کرد که شمشیرهای ارسلان‌تپه قدیمی‌ترین و اولین شمشیرهای جهان هستند که تا به الان کشف شده‌اند.

شمشیرهای ارسلان‌تپه از آلیار مس ساخته شده‌اند و در زمان کشف آن شکل و شمایل به نسبت خوبی داشته بود. اندازه کلی این سلاح ۴۵ تا ۶۰ سانتی‌متر (۱۷.۷ تا ۲۳.۶ اینچ) است.

آیا می‌دانستید؟

سه شمشیر از شمشیرهای ارسلان‌تپه با نقره منبت‌کاری شدند و طراحی‌های زیبای در دسته‌هایشان نقش بسته شده است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها