کهن ترین قلعه های جهان کدامند؟

قلعه‌ها مهره اصلی تاریخ جهان، به خصوص تاریخ اروپا هستند که خیلی از آن‌ها هنوز هم وجود دارند. قدیمی‌ترین بخش‌های این قلعه‌های باستانی در ابتدا برای محافظت از مردم در برابر دشمنان متخاصم به شکل دژ دفاعی ساخته می‌شد. در بسیاری از قلعه‌ها هم که ساختارهای سنگی بزرگ دارند که الان هم می‌توانید آن را مشاهده کنید، بعد از ساخت دژهای اولیه یا بعد از قلعه‌های کوچک‌تر ساخته می‌شدند. مرمت‌های گسترده‌ای در این چند قرن روی تمام این قلعه‌ها صورت گرفته و بیشترشان به عنوان یک جاذبه گردشگری برای عموم مردم در دسترس هستند.

۸- قلعه کیلی‌لیگ

سال تاسیس: ۱۱۸۰

مکان: کیلی‌لیگ، ایرلند شمالی

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

قلعه کیلی‌لیگ یکی از جاذبه‌های مهم در روستای کوچک کیلی‌لیگ ایرلند شمالی محسوب می‌شود. حتی قدمت کهن‌ترین بخش‌های این قلعه هم به سال ۱۱۸۰ میلادی برمی‌گردد و به عقیده عده‌ای از کهن‌ترین قلعه‌های جهان است. شاه جیمز اول زمین این قلعه را برای جیمز همیلتون که بعدها اولین ویسکونت کلنبوی می‌شود آماده کرده بود. او هم یک قطعه و دیوارهای حیاط اطرافش را ساخت.

قلعه کیلی‌لیگ بعد از سال ۱۶۲۵ به خانه خانواده همیلتون تبدیل شد. پسر جیمز همیلتون، هنری هملیتون هم در سال ۱۶۶۶ میلادی این قلعه را بازسازی، برج دیگری به آن اضافه کرد و دیوار بلند مستحکمی در جلوی این قلعه ساخت که امروز قلعه او را می‌توانید در تصویر بالا مشاهده کنید.

۷- قلعه آلکازا سگوویا

سال تاسیس: حدود اوایل قرن دوازدهم

مکان: سگوویا، اسپانیا

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

قلعه آلکازا سگوویا در اصلا یک قلعه نظامی عربی بود که در خرابه‌های قلعه رومی ساخته شده بود. قدیمی‌ترین مدارک مکتوب به قدمت این قلعه اشاره می‌کنند که حدود سال ۱۱۲۰ و بعد از زمانی برمی‌گردد که شاه آلفونسو ششم این شهر را دوباره فتح کرده بود. بعد از اینکه شاه آلفونسو هشتم و همسرش، النور انگلستان در این منطقه حاکم شدند، قلعه آلکازا سگوویا به اقامتگاه آن‌ها تبدیل شد و قلعه‌ای به شکل امروزی را ساختند.

این قلعه یکی از مهم‌ترین دژهای دفاعی پادشاهی کاستیا را یادآوری می‌کتد تا اینکه پایتخت را به مادرید نقل کردند. قلعه آلکازا سگوویا در سال ۱۸۸۲ میلادی به آرامی به وضعیت اولیه‌اش مرمت و نوسازی شد و شاه آلفونسو سیزدهم هم در سال ۱۸۹۶ میلادی آن را به وزارت جنگ داد تا از آن به عنوان دانشکده نظامی استفاده کند.

۶- قلعه روچستر

سال تاسیس: اواخر دهه ۱۰۸۰

مکان: روچستر، کنت، جنوب شرقی انگلستان

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

بعد از اینکه ویلیام دوم از گاندولف، اسقف روچستر خواست تا یک قلعه سنگی برای فرماندهی تقاطع رودخانه مهم بسازد، قلعه روچستر در اواخر دهه ۱۰۸۰ میلادی ساخته شد. از آنجایی که بسیاری از قدیمی‌ترین قلعه‌های این کشور از موت و بیلی ساخته شده بودند، قلعه روچستر یکی از کهن‌ترین قلعه‌ها در نوع خودش در انگلستان محسوب می‌شود.

اسقف اعظم کانتبری در سال ۱۱۲۷ انبارهای بزرگی در این قلعه ساخت که یکی از قلعه‌های محافظت‌شده در انگلستان یا فرانسه و از بلندترین ساختمان‌های به جامانده در اروپاست. این قلعه در قرن‌های نوزدهم و بیستم مرمت و بازسازی شد و امروزه تحت محافظت میراث انگلستان برای تماشای عموم مردم در دسترس است.

۵- قلعه هوهنسالزبورگ

سال تاسیس: ۱۰۷۷

مکان: سالزبورگ، اتریش

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

دژ دفاعی اولیه از قلعه هوهنسالزبورگ را گبهارد اول از هلفنشتاین، از اسقف‌های اعظیم آن زمان در سال ۱۰۷۷ میلادی ساخت. زمانی هم که اسقف اعظم گبهارد را تبعید کرده بودند، جانشینانش اما ساخت این دژ دفاعی را کامل کردند. اسقف‌های اعظم سالزبورگ در حین سلطنت امپراتوری روم مقدس، ساخت قلعه‌ها را برای حفظ قدرت و منافع‌شان گسترش دادند. اسقف اعظم لئونارد فون کوچاخ دژ امروزی که می‌بینید را در حدود ۱۵۰۰ میلادی تکمیل کرد.

با اینکه این قطعه به عنوان یک دژه دفاعی ساخته شده بود، منتها در حین جنگ دهقان‌های آلمانی در سال ۱۵۲۵ یکبار به تصرف در آمد. قلعه هوهنسالزبورگ در حین اواخر قرن نوزدهم تروتازه شد و از آن به بعد است که به یک جاذبه گردشگی محبوب شناخته می‌شود.

۴- قلعه ویندسور

سال تاسیس: ۱۰۷۰

مکان: ویندسور، برکشایر، انگلستان

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

با اینکه اقامتگاه سلطنتی در زمان ساکسون‌ها در ویندسور در حدود قرن نوزدهم وجود داشت، بعد از هجوم نرمن‌های انگلستان به رهبری ویلیام فاتح، ساخت اولین قلعه در چیزی حدود سال ۱۰۷۰ آغاز شد. بعد از حکمرانی شاه هنری اول در این منطقه، پادشاه سلطنتی انگلستان از این قلعه استفاده می‌کرد که همین آن را به طولانی‌ترین کاخ اشغال‌شده در اروپا تبدیل می‌کند.

قلعه اصلی ویندزدور با موت و بیلی ساخته شده بود، منتها به تدریج جایش را به استحکامات سنگی داد. زمانی که هنری سوم قدرت را به دست گرفت، یک کاخ سلطنتی مجلل در این قلعه ساخت و ادوارد سوم هم این کاخ را برای شکوه بیشتر بازسازی کرد. قلعه ویندسور هنوز هم در دست خاندان سلطنتی انگستان است و به یک جاذبه گردشگری محبوب تبدیل شده است.

۳- قلعه وارویک

سال تاسیس: ۱۰۶۸

مکان: وارویک‌شایر، انگلستان

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

ویلیام فاتح در سال ۱۰۶۸ اولین قلعه، قلعه وارویک را در این مکان ساخت. هر کدام از ارل وارویک به تدریج در شروع حدود سال ۱۲۶۰ میلادی، این قلعه را با سنگ نوسازی کردند. ارل‌های وارویک‌های مختلفی در قرن بعدش، به ساختار اصلی این قطعه اضافه شدند و در سال ۱۳۵۰ بود که به پیروی از برج گای در سال ۱۳۹۵، برج و سیاه‌چال سزار در قلعه وارویک ساخته شد.

کار مرمت قلعه وارویک در حین قرن شانزدهم متوقف شد و مرمتش را تا همان اوایل قرن هفتم از سر نمی‌گرفتند. خاندان گرویل که برای بیش از ۳۷۴ سال صاحب این قلعه بودند، قلعه وارویک را در سال ۱۹۷۸ به گروه توسادز (یک شرکت سرگرمی و رسانه‌ای) با ملبغ ۱.۳ میلیارد یورو (معادل ۱.۷ میلیارد دلار) فروختند که مرمت گسترده‌ای در قلعه و زمین‌هایش انجام گرفت.

۲- قلعه رایشزبورگ کوکم

سال تاسیس: ۱۰۰۰

مکان: کوکم، آلمان

وضعیت فعلی: وجود دارد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

قلعه رایشزبورگ کوکم یا قلعه کوکم یکی کهن‌ترین قعله‌های جهان است. باوری وجود دارد که می‌گوید این قلعه برای اولین بار در حدود سال ۱۰۰۰ را پالاتین کنت کونت اززو ساخته است. قدیمی‌ترین سند، قدمت این قلعه را به سال ۱۰۵۱ و در زمانی برمی‌گرداند که ریچزا، دختر بزرگ آزو و ملکه سابق لهستان، قلعه رایشزبورگ کوکم را به برادر زاده‌اش، کنت پالاتین هنری اول داد.

در سال ۱۱۵۱ و بعد از اینکه شاه کونراد سوم با زور و قدرت این قلعه را اشغال کرد، قلعه ریشسبورگ کوکم به طور رسمی به یک قلعه درباری تبدیل شد. ارتش شاه لوئی چهاردهم فرانسه با اینکه بخشی از این قلعه را در سال ۱۶۸۸ نابود کرد، اما تُجاری به نام لوئی فردریک ژاک راونه در سال ۱۸۶۸ آن را مرمت و به سبک گوتیک احیا کردند. از سال ۱۹۷۸، صاحب این قلعه، شهر کوکم بوده است و شرکتی به نام سبک رایشزبورگ جی.ام.بی.اچ آن را مدیریت می‌کند.

۱-قلعه حلب (ارگ حلب)

سال تاسیس: حدود ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مکان: حلب، سوریه

وضعیت فعلی: بخشی از آن وجود دارد، منتها به بخش بزرگی از قلعه در حین جنگ داخلی سوریه آسیب وارد شد

کهن‌ترین قلعه‌های جهان

قلعه سیتادل حلب یکی از بزرگ‌ترین و کهن‌ترین قلعه‌های جهان محسوب می‌شود. این قلعه در بالای تپه‌ای در شهر باستانی حلب قرار گرفته و در سال ۱۹۸۶ میلادی هم در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از این قلعه در حدود حداقل ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح استفاده می‌کردند، منتها بیشتر ساختار حال حاضرش احتمالا در حین سلسله ایوبیان در همان حین قرن دوازدهم شکل گرفته بود.

مرکز فرهنگی آقاخان در حین اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با همکاری جامعه باستان‌شناسی حلب عملیات حفاظت‌های گسترده‌ای روی این ارگ انجام دادند. البته متاسفانه، ارگ حلب در این چند سال اخیر زیر جنگ داخلی سوریه آسیب‌های جدیدی دیده است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها