معبد آکشاردام، معبد جدید هندوها

در هر نقطه از هند می‌توانید معابد هندی و بودایی و … را مشاهده می‌کنید که امروز از بین تمام آن معابد می‌خواهیم از معبدی بگوییم که با معماری ماسه شنی و سنگ مرمری خود توانسته فرهنگ هزاران ساله هند را نشان دهد و آن معبد هم آکشاردام تمپل است. شاید در نگاه اول تصور کنید که معبد آکشاردام یک معبد قدمت تاریخی دارد و در هزاران سال قبل ساخته شده است. در صورتی که معبد آکشاردام در همین چند ساله قبل ساخته شده تا فرهنگ چند ده هزار ساله هند را به چشم گردشگران خارجی و داخلی هدیه دهد.

معبد آکشاردام

وجه تسمیه معبد آکشاردام که به یاد جیوتیردار سوآمیناران باگوان ساخته شده و مجسمه‌ای از آن را هم در دل خودش جایی داده است، به خانه الهی خدا و مکان ابدی ازخودگذشتگی، اصالت و صلح شناخته می‌شود. با اینکه ساخت معبد آکشاردام در نوامبر سال ۲۰۰۵ میلادی به اتمام رسید و بازگشایی شد، اما قدمت هزاران ساله‌ای از معماری سنتی هند و فضای عرفانی هند را به نمایش می‌گذارد. این معبد آن‌قدر جذاب است که در کتاب رکوردهای گینس به عنوان به بزرگ‌ترین معبد هندو شناخته می‌شود. اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتر این معبد آشنا شوید، با مجله تاریخ ما همراه باشید.

تاریخچه معبد آکشاردام

داستان معبد آکشاردام از سال ۱۹۶۸ میلادی شروع می‌شود که طرح آن را شخصی به نام ماهاراج یوگیجی با الهام از بناهای قرن ۸ و ۱۲ برعهده گرفته بود و می‌خواست این معبد را بنا کند. اما نتوانست و در نهایت در سال ۱۹۷۱ میلادی درگذشت.

مدت‌ها بعد، جانشین او یعنی ماهاراج پراموخ سووآمی در سال ۲۰۰۰ میلادی ساخت این معبد را شروع کرد و با تلاش‌های بوکاسانواسی شری آکشار پوروشوتام سوآمینارایان سانستا و کمک‌های هزاران کارگر، متخصص و داوطلب این معبد با طول بیش از ۸۳.۳۴۲ متر مربع بعد از ۵ سال در سال ۲۰۰۵ میلادی تکمیل و بازگشایی شد.

معماری معبد آکشاردام

هزاران هنرمند و هزاران داوطلب معبد آکشاردام را با سنگ و مرمر و ماسه شنی ساختند و از روش‌های وستو شاسترا و البته پانچاراتا که از شیوه‌های معماری سنتی هند محسوب می‌شوند، استفاده کردند. رنگ سفید در بعضی از جاهای این معبد نمادی از پاکی و رنگ صورتی نمادی از خودگذشتگی است.

آکشاردام تمپل

 شاید همین ویژگی‌هاست که باعث شده این معبد هندی امروز به یکی از جاذبه های دیدنی دهلی شناخته شود. اگر بخواهیم بیشتر از معماری آکشاردام تمپل بگوییم، می‌توانید به این اشاره کنیم که سنت‌هایی از خودگذشتگی و معماری باستانی هند را نشان می‌دهد. معبد آکشاردام با معماری، باغچ، مجسمه‌ها، اجرای نمایش‌ها و سالن‌هایی که دارد، فضای روحانی هندوئیسم را به گردشگران خود القا می‌کند.

بخش های مختلف معبد آکشاردام

معبد آکشاردام

سوآگاتام

سوآگاتام، ۱۰ درب ورودی نمادین دارد که نمادی از ۱۰ مسیر فرهنگی هندی را نشان می‌دهد. گردشگران بعد از عبور از این وردهای‌ها می‌توانند نمادهایی از هندوها مانند نمادهای ازخودگذشتی، پاکی، زیبایی و … را مشاهده کنند.

بنای اصلی معبد آکشاردام

بنای اصلی آکشاردام تمپل با ارتفاع ۴۳، طول ۱۰۹ و عرض ۹۶ متری درست در وسط معبد ساخته شده و جالب است بدایند که ۹ گنبد زینتی در بالای آن دیده می‌شود. در بنای اصلی این معبد حتی می‌توانید ۲۰ هزار مجسمه از نمادهای هندی مانند مرتاض‌های هندی و ستونی از فیل‌های سنگی و ۲۳۴ ستون حکاکی‌شده را مشاهده کنید.

معبد آکشاردام

آبیشک مندپ

از مراسماتی که در معبد آکشاردام برگزار می‌شود، مراسم آبیشک مندپ است که یکی از الهه‌های هندو را به صورت تشریفاتی در آن استحمام می‌کنند تا شاید دعاهای‌شان برآورده بشود یا نشود.

سالن های معبد آکشاردام

دراین معبد ۲ تالار به نام‌های تالار ارزش، تالار نمایش زندگی سوامینارایان و تونل قایقرانی فرهنگی دیده می‌شود. تالار نمایش معبد آکشاردام با نمایش‌های مختلفی، ایده‌هایی از هارمونی، صداقت، صلح و فضایی دور از خشونت را نشان می‌دهد.

در سالن‌های مختلف گردشگرها همچنین می‌توانند اطلاعاتی از زندگی سوآمیناران و معبد آکشاردام به دست بیاورید. جدا از این سالن‌ها، آکشاردام تمپل یک آبنمای موسیقی هم دارد که با نورپردازی‌هایی که ارائه می‌دهد، نگاه گردشگران را به خودش جذب می‌کند.

آکشاردام تمپل

باغ معبد آکشاردام

از معبد اصلی و سالن‌های معبد آکشاردام که بگذریم، به فضاهای سرسبز بزرگ و مجسمه‌هایی آکشاردام تمپل می‌رسیم که چشم تمام عاشقان طبیعت را جذب می‌کند. در فضای سرسبز معبد آکشادرام، یک باغ به نام باغ یوگی هرادی کمال دیده می‌شود که به شکل گل نیلوفر آبی طراحی شده است. اگر گردشگران تصاویری از بالای این باغ را مشاهده کنند، می‌توانند نقل قول‌هایی از مشاهیر دنیا مانند شکسپیر، مارتین لوتر کینگ و سوآمیناران را ببینند. به غیر از باغ، یک دریاچه هم در دور و اطراف این معبد دیده می‌شود که به دریاچه نارایان ساروار شناخته می‌شود و حتی آن را مقدس هم می‌دانند.

آکشاردام تمپل

دانستنی های جالب معبد آکشاردام

  1. معبد آکشاردام، ۲۰۰ مجسمه سنگی از اساطیر، راهب‌ها، تمثیل‌های الهی، ۲۳۴ ستون حکاکی‌شده، ۹ گنبد زینتی و ۲۰ هزار پیکر آسمانی هند را در دل خودش جایی داده است.
  2. ۷۰ درصد از افرادی که برای تماشای جاذبه های دیدنی دهلی به کشور هند سفر می‌کنند، بازدید از معبد آکشاردام را از دست نمی‌دهند و هر طوری که شده به آن‌جا می‌روند.
  3. گردشگران در معبد آکشاردام می‌توانند ۱۰۸ صورت گاو را مشاهده کنید که در امتداد دریاچه‌ها ساخته شده و نمادی ۱۰۸ الهه هندی هستند.
  4. گردشگران زن و مرد برای ورود به معبد آکشاردام باید پوشش مناسب‌شان را حفظ کنند.
  5. همراه داشتن وسایل الکتریکی، موبایل، تبلت، لپتاپ، دوبین عکاسی، فیلمبرداری، اسلحه، حیوان خانگی، تنباکو، الکل، مواد مخدر و غیره در معبد آکشاردام ممنوع است.

آکشاردام تمپل

معبد آکشاردام کجاست؟

آدرس: هند، دهلی، دهلی نو، نویدار مور، معبد آکشاردام.

بهترین فصل تماشای معبد آکشاردام

هر فصلی را می‌توانید برای سفر به یکی از جاذبه های دیدنی هند مانند معبد آکشاردام انتخاب کنید. البته برای سفر به هند، پاییز و زمستان را پیشنهاد می‌کنم که هوای آن دوره از سال برای سفر و دیدن عجایب هند مناسب‌تر است.

زمان بازدید از معبد آکشاردام: ساعت ۹:۳۰ تا ۱۸:۳۰ تمام روزها به غیر از دوشنبه‌ها.

آکشاردام تمپل

جاذبه های دیدنی اطراف معبد آکشاردام

حالا که از معبد آکشاردام گفتیم، بد نیست از جاذبه های دیدنی اطرافش هم بگوییم که بعد از دیدن معبد می‌توانید از آن‌ها هم بازدید کنید و لذت یک سفر به یادماندنی را داشته باشید؛ از مقبره حضرت نظام الدین اولیا گرفته تا آرامگاه همایون و باغ لودی.

مجموعه مقبره حضرت نظام الدین اولیا

اولین جاذبه دیدنی در اطراف آکشاردام تمپل که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم، مجموعه مقبره حضرت نظام الدین اولیا است. این مجموعه، مقبره نظام الدین، آرامگاه امیرخسرو دهلوی و جهان‌آرا بیگم و زن شاعر فارسی‌گوی را شامل می‌شود.

جاذبه های دیدنی هند

آرامگاه همایون

یکی از جاذبه های دیدنی دهلی و اولین باغ ایرانی هند که در اطراف آکشاردام تمپ هم دیده می‌شود، آرامگاه همایون است. این آرامگاه در سال ۱۵۶۲ میلادی ساخته شده و یکی از شاهان امپراتوری مغولی ایرانی در آن آرام گرفته است.

جاذبه های دیدنی دهلی

باغ لودی

یکی از جاذبه های دیدنی هند که در اطراف معبد آکشاردام دیده می‌شود، باغ لودی دهلی است که آرامگاه محمدشاه، آرامگاه سکندر لودی، شیشا گنبد و بادا گنبد و پل آتپولا که همه آن‌ها تاریخی هستند و به قرن ۱۵ برمی‌گردند، را در دل خودش جایی داده است.

جاذبه های دیدنی هند

معبد آکشاردام، نمادی از هزار سال تمدن هند

در مقاله امروز شما را با معبد آکشاردام و بخش‌های مختلف آکشاردام تمپل آشنا کردیم که گردشگران از جای‌جای آن می‌توانند نهایت لذت را ببرند. در این مقاله به این هم اشاره کردیم که معبد آکشاردام با اینکه در قرن ۲۱ ساخته شده، اما با معماری خود توانسته معماری سنتی هندی را نشان‌مان دهد.

منبع akshardham india wikipedia
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها