اطلاعاتی در مورد گودین تپه

گودین تپه واقع در منطقه کرمانشاه با ۷ زمان تاریخی مشخص شده که از هزاره ششم قبل از میلاد تا عصر ماد‌ها طبقه بندی گشته است.

سایت باستانی مذکور در ساحل جنوبی بخش شمال شرقی رودخانه گاماسیاب، واقع در شمال دره کنگاور، کنار شمالی ده گودین قرار دارد.

این مکان در سال ۱۹۶۱ کشف و در ۱۹۶۵ و دهه ۷۰ میلادی توسط یک هیات تحقیقاتی آمریکایی به ریاست کایلر یانگ مورد کاوش قرار گرفت.

اهمیت سایت به خاطر تسلط محل بر تجارت سنگ‌های لاجورد بین بدخشان در افغانستان و دشت‌های میانرودان بود.

در این محل آثار مشخص معماری به دست نیامده، ولی مشخص شده است دیوار‌های خانه‌های آن با روش چینه ساخته می‌شده‌اند. سفال‌های این منطقه دست ساز هستند و در دو گروه خشن و ظریف تقسیم بندی می‌شوند.

دوره تاریخی این تپه به گفته کایلر یانگ که شامل پنج لایه یا طبقه است، برابر سال‌های حدود ۵۵۰۰ پیش از میلاد تا ۵۰۰ پیش از میلاد است.

دوره ماد‌ها در طبقه ۲ گودین تپه شامل یک دژ نظامی است که احتمالا مخصوص یکی از حاکمان محلی ماد در این منطقه بوده است.

دژ بر روی قلعه قدیمی مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد ساخته شده است. دژ قدیمی‌تر توسط زلزله فرو ریخته و دژ مادی بر روی آن ساخته شده است.

دیوار‌های دژ از خشت ساخته شده و دارای برج‌های دید‌ه‌بانی است. درون دژ تعدادی اتاق آشپزخانه، آخور، تالار ستوندار و واحد‌های دیگر معماری به دست آمده است. درون تالار ستوندار در قسمت شمالی یک آتش دان خشتی وجود داشته و دور تالار سکو‌هایی برای نشستن ساخته بودند. این تالار ستوندار مقدمه‌ای بر ساخت تالار‌های مشابه نوشیجان و بنا‌های هخامنشی است. البته خود از تالار ستون دار حسنلو الگو گرفته است.

‌گودین تپه در شهر تاریخی کنگاور که بنایی عظیم همچون معبد آناهیتا دارد بر غنای تاریخی، فرهنگی و توریستی این شهر افزوده است و هرساله علاقمندان بسیاری به تاریخ و تمدن ایران زمین از این منطقه بازدید می‌کنند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها