۵ یگان نظامی عجیب و غریب در دوران باستان!

در اینجا میخواهیم به معرفی لباس ها و تجهیزات نظامی غیر عادی و خلاف عرف، از پروس های عظیم الجثه گرفته تا وایکینگ های دیوانه و ارتش متعصب ایالات متحده بپردازیم. با تاریخ ما همراه شوید تا با ۵ یگان نظامی عجیب و غریب در دوران باستان! آشنا شوید.

 

۱.غول های پوتسدام 

ارتش غول پیکر های پوستدام
ارتش غول پیکر های پوستدام

پادشاه فردریک دائما در جستجوی افراد غول پیکر پوتسدام بود و حاضر بود به هر طریقی که شده، با التماس، قرض و یا دزدیدن آنها را بدست بیاورد. او پول زیادی صرف کرد تا این سربازان مزدور درشت هیکل را بدست بیاورد و آنها را از سایر ارتش ها می خرید و به مامورانش دستور میداد، نظامیان فوق العاده قد بلند را بدزدند و آنها را به عنوان سربازهای یگان ها خود منصوب می کرد. در یک اقدام عجیب برای تولید سربازان جدید، سربازان بلند قد خود را مجبور به ازدواج با زنان بلند قد می کرد! شاه فردریک عشاق سربازهای غول پیکر بود_حتی گفته می شود چندین سرباز مورد علاقه اش را در اتاق خواب مامور کرده بود تا به هنگام بیماری به او انگیزه دهند. وقتی در ۱۷۴۰ مرد، پسرش این یگان را منحل کرد و با استخدام سربازان معمولی، پول زیادی را صرفه جویی کرد.


۲.جنگاوران وایکینگ

برزکر های وایکینگ
برزرکر  وایکینگ

به گفته نورس لور، برزرکر ها (جنگاوران ژرمن) یک سری از جنگجویان ترسناک وایکینگ بودند که با چشم های وحشی و خشمگین می جنگیدند. این سربازان از زره های زنجیری استفاده نمی کردند و در عوض پوست خرس و گرگ می پوشیدند ، یا گاهی حتی به جنگ می رفتند. آنها در جنگ می کشتند، غارت می کردند، تجاوز می کردند و گفته می شود در طول جنگ آنها به جانوران وحشی تبدیل می شدند. مهارت این برزرکرها باعث میشد به عنوان سرباز و بادی گاردهای سلطنتی انتخاب شوند. آنها حتی مورد ترس و نفرت همتایان و همسایه های وایکینگ خود هم بودند.آنها حتی وقتی در جنگ نبودند، گاهی انقدر مست می کردند و خود را به عنوان دوست به متحدین خود نزدیک میکردند ، تجاوز می کردند تا حس جنگ طلبانه خود را ارضا کنند!

هنوز معلوم نیست که چطور میتوانستند در این حد عصبی و وحشی شوند. برخی محققان بر این باورند که احتمالا به فرقه مذهبی خاصی اعتقاد داشتند و از کسی برای این وحشیگری دستور می گرفتند. برخی دیگر بر این باورند که انها از شدت مستی اینگونه خشن بودند و برخی می گویند نوعی قارچ توهم زا می خورده اند.


۳.گارد ۱۰۰۰۰ نفری جاویدان

گارد جاویدان
گارد جاویدان

یکی از مخوف ترین و معروف ترین ارتش های دوران باستان، گارد جاویدان امپراطوری هخامنشی ایران بود که از ۱۰۰۰۰ نیروی مبارز تشکیل شده بود. بر اساس هرودوت، این جنگجویان نیزه به دست ، اولین بار در جنگ ایران به یونان شرکت داشتند و به عنوان بهترین و مجهزترین سربازان تحت فرمان خشایار شا، توصیف شده اند. لقب جاویدان از آن رو به این ارتش داده شده که هیچگاه تعداد آن کاسته نمی شد. اگر حتی یکی از اعضای گارد ویژه مریض می شد یا می مرد، سریعا جایگزین می شد و تعداد آنها هرگز کم یا زیاد نمی شد.

درحالی که ارتش ایرانی ، چند ملیتی بود، ولی فقط کسانی که اجداد ایرانی داشتند ، در این گارد ویژه استخدام می شدند و برای نشان دادن مقاما بالای آنها، لباس های آنها با طلا و جواهرات تزیین می شد. در ابتدا این ۱۰۰۰۰ نفر به عنوان محافظ شخصی پادشاه خدمت می کردند، ولی به زودی به میادین جنگ وارد شدند. مهمترین اقدام آنها در جنگ ترموپیله در ۴۸۰ ق.م بود، که منجر به پیروزی ایران بر یونان شد.


۴.ارتش شبح

ارتش اشباح
ارتش اشباح

در تابستان ۱۹۹۴ ، ارتش آمریکا گروهی از هنرمندان، طراحان، نقاشان و متخصصان جلوه های صوتی برای کاری عجیب گرد هم آورد: ساخت ارتش اشباح!!  نیروهای ویژه مرکز فرماندهی بیست و سوم (معروف به ارتش اشباح)، هیچ اسلحه واقعی حمل نمی کردند و با استفاده از ماکت های بادی به شکل هواپیماهای واقعی و تانک و تقویت کننده های صدا برای تقلید صدای زیادی از نیروها، آلمانی ها را فریب می دادند. این یگان در ۲۰ ماموریت شرکت کرد و هنرمندان در حد یک فیلم هالیوودی ، جو فریبنده ای بر پا کردند. وقتی این نیرنگ تاثیرگذار واقع شد، این یگان باعث شد همه ارتش آمریکا را بزرگ تر و پویاتر از آنچه در واقعیت هست، تصور کنند.

اقدامات ارتش روح ، چندین تا انتهای جنگ جهانی دوم پنهان ماند و در سال ۱۹۹۶ مردم از اقدامات پنهانی این ارتش مطلع شدند.از آن پس اعضای این ارتش در حرفه های هنری و صنعتی مشغول شدند.


۵.گورخا

تفنگداران گورخا
تفنگداران گورخا

تاریخ گورخا ها (سربازان نپال) به ۱۸۱۴ بر می گردد، زمانی که نیروهای استعماری انگلیس، با دولت شهر گورخا در جنگ آنگلو-نپال درگیر شدند. هرچند خیلی دور از ذهن بود، جنگجویان نپالی گورخا، خسارات سنگینی به انگلیسی ها زدند و سرانجام آنها را وادار به معاهده صلح کردند. انگلیس ها تحت تاثیر سرسختی گورخا ها قرار گرفتند و یک قرارداد صلح بستند که بر اساس آن ، مبارزان نپالی امکان داشتند تا به عنوان سرباز داوطلب در ارتش شرق هند خدمت کنند.

بعدها، گورخا ها در ارتش بریتانیا گنجانده شدند و در اقدامات نظامی مهم بریتانیا در قرن ۱۹ و ۲۰ شرکت داشتند. آنها به خاطر داشتن چاقوهای خمیده و شعار “مردن بهتر از ترسو بودن” ، به شجاعت و وفاداری معروف شدند. گورخا ها ۲۰۰۰ مورد تقدیر به خاطر شجاعت و دلاوری در جنگ جهانی اول بدست آوردند و ۱۳ بار، به جایزه افتخار آمیز بریتانیا دست یافتند. تا امروز، ارتش بریتانیا هر سال از بین ۳۰۰۰۰ نپالی، ۲۰۰ گورخای جدید انتخاب می کند. این انتخاب سرباز با یک روش غربالگری طولانی و سخت صورت می گیرد، و شرکت کنندگان باید یک مسافت طولانی تا هیمالیا را با یک کوله پر از سنگ ۷۰ پوندی طی کنند!

 

منبع history
عضویت
اطلاع از
guest

5 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
آرشام

تصویری که برای هخامنشیان استفاده نموده اید گوشه ای از دروازه بابل است که متعلق به تمدن بین النهرین (بابل عراق) است که ۳۰۰۰ سال قبل از هخامنشیان میزیسته اند و کوروش کبیر نیز با تاثیر از آیین ابراهیم نبی و گرایشات ضد کفر (آزادسازی یکتاپرستان بابل) اقدام به فتح بابل نمود و با بنا کردن بناهایی با معماری بین النهرین و البسه ی بابلی سبک و سیاقی بین النهرینی را برای امپراتوری خود ایجاد نمود.

....‌

چی‌ چی میگی همین مونده خودمون بگیم تاریخ کشورمون مال عرباس هی چ مردمی ک عرب های وحشو میپرستند

بی نام

درود. لطفا تاریخ را به درستی مطالعه کنید. اولا ۳۰۰۰ سال قبل از هخامنشیان فقط تمدن با شکوه مصر باستان بوده. دوما این طرح از بابل هست اما هنرمندان ایران باستان آن را ساخته اند. مثل باغ های معلق بابل که از عجایب ۷ گانه هست و آریایی های ایرانی در ساخت آن بسیار نقش داشتند. و نکته ی بعد اینکه کوروش بزرگ شاهنشاه ایران زرتشتی بود نه پیرو آیین ابراهیم و اینکه با یکتا پرستی بابل را تسخیر نکرد چون دین را با سیاست قاطی نمیکرد و حتی به بت های بابلی احترام هم گذاشت. سبک بنا های هخامنشی… مطالعه بیشتر »

ندای راست

اخه بیسواد احمق عراق چیه این تصویر برای قصر اپادانا شوش است و در ضمن ایرانیان ۴۰۰ سال بر بابل نو حکومت کردند ولی هیچ عکسی از سربازان گارد جاویدان در انجا نکشیدند توی بیسواد احمق که یک جو از تاریخ نمیدونی چی میگی و بی پدر مادر شاه بابل برج بابل را برای مقابله با خدا ساخت بعدا میگی یک تا پرست. ۳۰۰۰ سال قبل اشور ها بر بینل نهرین حکومت کردن احمق بیسواد کوروش به دلیل ناارانی و راهزنی و برده داری و جنایتی که شاه بابل در برابر قوم های بابل و عیلام و یهودی میکرد بدون… مطالعه بیشتر »

نیما

جوک سال….دقیقا تصویر گارد جاویدان در بار عام هخامنشی هست که توسط فرانسوی ها دزدیده شد و این لباس فقط مختص پارسیان بود