موزه تاریخ ساری

موزه تاریخ ساری

موزه تاریخ ساری

ساری از شهرهایی است که با وجود طبیعت بکر جنگل، دریا و دشت، قدمت تاریخی چندهزار ساله دارد. آثار‌باستانی و مردم‌شناسی این خطه از ایران، در موزه تاریخ ساری به نمایش گذاشته شده است. این موزه یکی از جاذبه های تاریخی و گردشگری شهر ساری است که در مرکز شهر واقع شده است.

این موزه در سال ۱۳۷۸ هم زمان با سی امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی افتتاح شد و در سه بخش مستقل مردم شناسی، باستان شناسی و صنایع دستی بازگشایی شد.

موزه تاریخ ساری

ابعاد موزه تاریخ ساری

مساحت این بنا ۳۵۰ متر، مساحت زمین ۵۰۰۰ متر مربع و مساحت فضای نمایش آثار ۹۰۰ متر می باشد.

تاریخچه موزه

موزه تاریخ شهر ساری، مجموعه ای از سه عمارت منوچهرخان کلبادی، خانه نظری و حمام وزیری است، ساختمان مرکزی موزه، عمارت کلبادی است که از اواخر دوره قاجار به جا مانده است و در سال ۱۳۷۷ به ثبت ملی رسیده است.

یکی از امیران ارتش زمان قاجار، سردار جلیل دستور ساخت این عمارت را داده است که در سالهای بعد به نوه وی منوچهرخان کلبادی به ارث رسید.

عمارت حمام وزیری به عنوان موزه مردم شناسی شناخته میشود که در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است.

فعالیت های علمی و پیشرفت کاووش های باستان شناسی در مازندران، باعث شده با گزینش اشیای کشف شده برجسته، از نظر کمی و کیفی، موزه ارتقا یابد. این موزه اموال منقول متنوع از دوره قبل از تاریخ با ساخته های دست بشر در شش هزار سال پیش تا دوره پهلوی را به نمایش میگذارد.

یرخی از آثار موجود در این موزه

ویژگی‌های موزه

با بازدید از موزه مردم شناسی این مجموعه با فرهنگ و آداب و رسوم این شهر آشنا خواهید شد. صنایع دستی زیبا و متنوعی در موزه صنایع دستی آن به نمایش گذاشته شده است.

در راستای معرفی هرچه بهتر اشیاء ویترین ها پس از چیدمان فنی بر اساس توالی دوره های مختلف تاریخی، اتیکت و زیرنویس دو زبانه اشیاء به دو شکل ساده و تخصصی انجام پذیرفت تا رویت و خواندن آنها برای مخاطبین عادی و متخصص مفید واقع شود.

در کنار فعالیت یگان حفاظت مستقر در موزه، در زیرگروه حفاظت غیر ملموس، دوربین های مدار بسته نصب شده در اتاق های موزه و همچنین متعلقات آن شامل سیستم رایانه ای با قابلیت نگهداری و ذخیره تصاویر، ارتقاء یافته و بهینه شده است.

دسترسی به موزه تاریخ ساری

این موزه در خیابان انقلاب، محله آب انبار نو، کوچه چهارراه برق واقع شده است.

منبع بزنیم بیرون
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها