قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین کدامند؟

آمریکای لاتین مجموعه‌ای کشورها و مناطق وابسته را در نیمرکره غربی در بر می‌گیرد که زبان‌های رومی مانند اسپانیایی و پرتغالی و فرانسوی در آن کشورها برجسته و رایج است. با اینکه هیچ اجماع رسمی روی این نیست که چه کشورهای به طور رسمی بخشی از آمریکای لاتین هستند، اما معمولا مکزیک و آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی و کشورهای دریای کارائیب را به عنوان کشورهای آمریکای لاتین در نظر می‌گیرند.

تمام شهرها در فهرست مقاله امروز سرشار از تاریخ غنی هستند که قدمت بعضی از آن‌ها حتی به اولین تمدن‌های آمریکا برمی‌گردد. مردم متفاوتی در این شهرها حاکم بودند که به طریقی در فرهنگ شهرهای آمریکای لاتین تاثیرگذار بوده است.

۱۰- اکاتپک، مکزیک

سال تاسیس: حدود قرن دوازدهم

مساحت کل: ۶۱.۸۴ مایل مربع (۱۶۰.۱۷ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۱.۶۵۶.۱۰۷

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

با اینکه شهر اکاتپک به داشتن عنوان خطرناک‌ترین شهر مکزیک بدنام است، اما همیشه هم اینگونه نیست. اتومیس، اولین گروه‌های بومی کشور مکزیک بودند که برای اولین بار در این شهر ساکن شدند. اصلا این گروه بومی در دوران تسلط امپراتوری آزتک شهر اکاتپک را به یک دولت-شهر تبدیل کردند. شهرداری اکاتپک زیر سلطه اسپانیایی‌ها در سال ۱۸۷۴ اعلام وجود کرد و این شهر به نام  اکاتپک دی مورالز معروف شد. این شهر در دوران امروزی جمعیت متراکمی دارد و با خشونت و مواد مخدر دست و پنجه نرم می‌کند.

آیا می‌دانستید؟

پاپ فرانسیس مراسم عشا را در فوریه سال ۲۰۱۶ میلادی در این شهر و در چشم ۳۰۰.۰۰۰ نفر جشن گرفت. او مردم شهر را تشویق کرد، تا با مشکلاتی که این منطقه را آزاد می‌دهد، روبه‌رو شوند و آن‌ها را برطرف کنند.

۹- پاچوکا، مکزیک

سال تاسیس: حدود قرن دوازدهم بعد از میلاد مسیح

مساحت کل: ۵۹.۵ مایل مربع (۱۵۴.۱ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۲۵۶.۵۸۴ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

پاچوکا، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایالت هیدالگو در مکزیک است. با اینکه این شهر از اوایل قرن یازدهم به سکونتگاه دائمی‌تر تبدیل شده بود، اما از مصنوعاتی که اطراف این شهر پیدا شده می‌شود مشاهده کرد که مردم حداقل از ۱۲.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این مکان زندگی می‌کردند. استخراج معدن از اوایل قرن پانزدهم در این شهر و شهر مجاورش، ریل دل مونته که به جاکال یا سان نیکولاس هم شناخته می‌شود شروع شده بود. معدن‌کاوی سنگین در پاچوکا تا اواسط قرن بیستم ادامه داشت، تا اینکه مشکلات مرتبط با معدن‌کاوی، شهر را نابود کرد. معدن‌کاوی امروزه هم فقط بخشی از اقتصاد این شهر را پوشش می‌دهد.

آیا می‌دانستید؟

پاچوکا خانه نوادگان معدن‌چی‌های کورنیش‌هاست که در قرن نوزدهم از بریتانیا به این شهر مهاجرت کرده بودند. بعضی از جنبه‌های فرهنگ آن‌ها هم مانند عشق و علاقه به فوتبال و غذا که «خمیر» (غذای مرتبط به خمیرهای کورنیش) شناخته می‌شود که بخش جداناشدنی از پاچوکا محسوب می‌شود.

۸- موتول دی کاریلو پورتو، مکزیک

سال تاسیس: حدود قرن یازدهم بعد از میلاد مسیح

مساحت کل: ۵.۰۶ مایل مربع (۱۳.۱ کلیومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۲۳.۲۴۰ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

موتول با نام رسمی موتول دی کاریلو پورتو به دست یک کشیش به نام زک موتول، در قرن یازدهم تاسیس شده بود. این شهر به عنوان مقر شهرداری موتول در ایالت یوکاتان مکزیک عمل می‌کند. خاندان پچ برای چند دهه بعد از تاسیس این شهر بر آن حاکم بودند. بعد از آن هم اسپانیایی‌ها این شهر را فتح کردند، فاتح فرانسیسکو د مونتخو این شهر را به شهر مستعمره اسپانیایی درآورد. موتول در سال ۱۸۷۲ میلادی به شهر تبدیل شد و در سال ۱۹۲۴ میلادی هم نامش به افتخار فلیپ کاریلو پتور، سیاستمدار سابق یوکاتان که در سال ۱۹۲۴ میلادی ترور شده بود، به موتول دی کاریلو پرتو تغییر کرد.

آیا می‌دانستید؟

این شهر محل تولد غذای محبوب هیووس موتولنوس (huevos motulenos) است که تخم مرغ و نان ذرت مکزیکی و لوبای سیاه و پنیر در آن سرو می‌شود. این غذا حتی خارج از مکزیک و بیشتر در کوبا و کاستاریکا هم شهره و نامی است.

۷- آنتیگو کوسکوتلان، السالوادرو

سال تاسیس: ۱۰۵۴ بعد از میلاد مسیح

مساحت کل: ۷.۴۹ مایل مربع (۱۹.۴۱ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۴۸.۰۲۷ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

آنتیگو کوسکوتلان یکی دیگر از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین است که قدمتش به تاریخچه مردم باستانی این منطقه برمی‌گردد. طبق متون پیپیل، توپیلتزین آتزیل آخرین شاه تولا آناهواک شهر آنتیگو کوسکوتلان را در سال ۱۰۵۴ میلادی به عنوان کوسکوتلان تاسیس کرد. کوسکوتلان شهر پایتخت پیپیل بود تا زمانی که اسپانیایی‌ها پای خود را در این دنیای جدید گذاشتند. بعد از اینکه اسپانیایی‌ها این شهر را فتح کردند، توجه کمی به آنتیگو کوسکوتلان می‌کردند. هرچند، از آن به بعد به شهر مهمی تبدیل شد. امروزه، موسسات عظیمی مانند، پلازا، مراکز مشارکتی و بزرگ‌ترین سفارت ایالات متحده آمریکا در این شهر قرار دارند.

آیا می‌دانستید؟

شهر آرورا، کلرادو ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ یک توافق رفاقت رسمی با آنتیگو کوسکوتلان امضا کرد تا خواهرخوانده یکدیگر بشوند.

۶- کوسکو، پرو

سال تاسیس: حدود ۹۰۰ سال بعد از میلاد مسیح

مساحت کل: ۱۴۸.۷ مایل مربع (۳۸۵.۱ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۴۲۸.۴۵۰ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

کوسکو تا زمانی که اسپانیایی‌ها این شهر را فتح کنند، برای چند قرن پایتخت تاریخی امپراتوری اینکا به حساب می‌آمد. حتی قبل از اینکاها هم مردم کیللکی در این شهر ساکن بودند و زندگی می‌کردند. تاریخ‌گذاری کربنی نشان می‌دهد که قدمت حضور ساکنان در این منطقه حتی تا اوایل ۲۰.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح هم برمی‌گردد. اما کوسکو در زمان امپراتوری اینکا بود که شکوفا شد و به شهر عظیمی توسعه پیدا کرد. اسپانیایی‌ها به این شهر مانند بیشتر قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین هجوم برده بودند و شهر را به سرعت در اختیار می‌گرفتند. کوسکو در حال حاضر مهم‌ترین مقصد گردشگری در پرو محسوب می‌شود و سالانه حدود ۲ میلیون بازدیدکننده از آن بازدید می‌کنند.

 آیا می‌دانستید؟

از آنجایی که بسیاری از مکان‌های تاریخی از تمدن اینکا در کوسکو وجود دارد، بیشتر گردشگران هم برای مشاهده ماچوپیچو از این شهر بازدید می‌کنند.

۵- کیتو، اکوادور

سال تاسیس: حدود ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح

مساحت کل: ۱۴۳.۷۸ مایل مربع (۳۷۲.۳۹ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۲.۰۱۱.۳۸۸ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

مردم این منطقه از حداقل ۸۰۰ سال بعد از میلاد مسیح در کیتو، اکوادور ساکن بودند و در آن‌جا زندگی می‌کردند. بعضی از مصنوعات مردمان گردآورنده-شکارچی در این شهر با قدمت ۸۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح پیدا شده، اما این مردم تا مدت‌ها بعد هم در این منطقه ساکن بودند. اینکاها در حدود قرن پانزدهم بعد از میلاد مسیح، کیتو و منطقه اطرافش را فتح کرده بودند. هرچند جنگ داخلی اینکا در ۱۵۲۶ بعد از میلاد مسیح در این شهر شروع شد و برای چند سال ادامه داشت. مدت زیادی بعد از تمام شدن جنگ داخلی طول نکشید، که اسپانیایی‌ها آمدند و این شهر را تسخیر و شهری اسپانیایی را به طور رسمی در ۶ دسامبر سال ۱۵۳۴ میلادی تاسیس کردند.

آیا می‌دانستید؟

شهر کیتو در ارتفاع ۹.۳۵۰ فوت (۲.۸۵۰ متر) قرار دارد که به دومین شهر پایتختی مرتفع در جهان و نزدیک‌ترین شهر پایتختی به خط استوا در نظر گرفته می‌شود.

۴- کوئنکا، اکوادور

سال تاسیس: ۵۰۰ سال بعد از میلاد مسیح

مساحت کل: ۲۷.۲۵ مایل مربع (۷۰.۵۹ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۳۲۹.۹۲۸ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

کوئنکا به عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین، شهر استان آزوای اکوادور است که قوم کاناری به عنوان گواپوندلگ آن شهر را حدود ۵۰۰ سال بعد از میلاد مسیح تاسیس کرده بودند. هرچند شواهد باستان‌شناسی نشان می‌دهند که چادرنشین‌ها و گروه‌های شکارچی-گردآورنده حدود ۸۰۶۰ سال قبل از میلاد مسیح در کوئنکا زندگی می‌کردند. این شهر هم مانند مابقی شهرهای این فهرست بعد از کاناری به دست گروه‌های مختلفی مانند اینکاها و اسپانیایی‌ها فتح شده بود. زمانی که اسپانیایی‌ها در سال ۱۵۵۷ میلادی به این شهر آمدند، آندرس هورتادو د مندوزا فرماندار پرو، نام شهر زادگاهش کوئنکا اسپانیا را روی این شهر گذاشت.

آیا می‌دانستید؟

کوئنکا در زمان اینکاها به تومباوبا شناخته می‌شد و آن را شهر اساطیری طلا در نظر می‌گیرند و اسپانیایی‌ها هم آن را به الدورادو می‌شناسند.

۳- تولا دی آلنده، مکزیک

سال تاسیس: حدود ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مساحت کل: ۱۱۸.۱ کیلومتر مربع (۳۰۵.۸ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۱۸۸۶۵۹ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

تولا دی آلنده به مکان باستان‌شناسی تولا شناخته می‌شود که پایتخت شهری تولتک‌ها هم بوده است. با اینکه تولتک‌ها این مکان باستان‌شناسی تولا را در تا ۱۰۵۰ سال بعد از میلاد مسیح به پایتخت تبدیل نکرده بودند، اما شواهد باستان‌شناسی کشف شده که نشان می‌دهد مردم این منطقه از ۴۰۰ سال قبل از میلاد مسیح در این‌جا ساکن بودند. باوری هم وجود دارد که گروه‌های مختلفی قبل از تولتک‌ها در شهر تولا دی آلنده زندگی می‌کردند و آن را به یک شهر مناسب و درخورد تبدیل کردند. متاسفانه، آزتک‌ها بیشتر این شهر باستانی تولا را نابود کردند و بعدها هم به دست فاتحان اسپانیایی فتح شد.

آیا می‌دانستید؟

پیکرهای آتلانتیس حکاکی شده روی ستون‌های سنگی یا استوانه‌هایی به شکل مبارزان تولتک در این مکان باستان‌شناسی وجود دارند.

۲- ایزامال، مکزیک

سال تاسیس: حدود ۷۵۰ – ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مساحت کل: ۲۰ مایل مربع (۵۳ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۱۵.۱۰۱

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

ایزامال، یکی دیگر از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین در مکزیک است که تقریبا به طور مداوم برای چندین قرن سکونتگاه مردمان آن منطقه بوده است. این مکان همچنین یک مکان مهم باستان‌شناسی تمدن مایا قبل-کلمبیایی هم در نظر گرفته می‌شود که در چیزی حدود ۷۵۰ – ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح تاسیس شده بود. شهر ایزامال بعد از تاسیس به طور مستمر در این منطقه حکمفرما بود تا اینکه اسپانیایی‌ها این مکان را فتح کردند. بقایای بسیار کمی از تمدن مایا در این شهر قدیمی است و این شهر امروزی هم تنها بخش کوچکی از جلال و جبروت سابق خود را حفظ کرده است.

آیا می‌دانستید؟

ایزامال بیشتر به خاطر ساختمان‌های زردرنگ خود و شهر تپه‌ها شناخته می‌شود که در واقع از بقایای اهرام معابد باستان این شهر محسوب می‌شود.

۱-چولولا، مکزیک

سال تاسیس: حدود ۸۰۰ – ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح

مساحت کل: ۴۲.۸۷ مایل مربع (۱۱۱.۰۳ کیلومتر مربع)

جمعیت فعلی: حدود ۱۹۳.۵۵۴ نفر

قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین

چولولا سکونتگاه دائمی بین ۸۰۰ – ۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح محسوب می‌شود و به یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آمریکای لاتین تبدیل شده است. شهر چولولا یک شهر برجسته و مهم در پئوبلای باستان به حساب می‌آید. آلمک‌ها در حدود قرن یکم قبل از میلاد مسیح هرم بزرگ چولولا را ساختند که یکی از بزرگ‌ترین اهرام بزرگ جهان است. این شهر در چند قرن بعد رشد چشمگیری به خود دیده و زمانی که اسپانیایی‌ها آمدند، به یک شهر مذهبی و مرکز تجارتی تبدیل شده بود. امروزه، این شهر از مقاصد محبوب گردشگری است که با هرم بزرگ و کلیساهای بی‌شمارش به خصوص کلیسای Iglesia de Nuestra Senora de los Remedios شناخته می‌شود، که در بالای این هرم ساخته شده است.

منبع oldest
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها