راهنمای سفر به مشهد

استان خراسان رضوی در شمال شرقی کشور قرار دارد که مرکز آن شهر مشهد می‌باشد. استان خراسان رضوی دارای بیست و هشت شهرستان می‌باشد. مساحت آن ۳۵۱ کیلومتر مربع است و از لحاظ جغرافیایی از سمت شمال به شهرستان کلات، از سمت غرب به شهرستان نیشابور و چناران، از سمت شرق به شهرستان تربت جام و سرخس متصل می‌شود. در این مقاله راهنمای سفر به مشهد به صورت کامل بیان شده با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به مشهد

شهر مشهد چهار بخش دارد که عبارت‌اند از: بخش مرکزی، احمد آباد، رضویه و طرقبه. شهر مشهد از نظر جمعیتی دومین شهر پرجمعیت در ایران است. زبان اصلی مردم مشهد، زبان فارسی است که هر کدام از شهرستان‌های آن لهجه و گویش خاص مشهدی خود را دارند که این لهجه‌ یک شاخه از فارسی دری و ادبیات شاعران بزرگی همچون فردوسی، خیام و عطار است. شهر مشهد در سال ۲۰۱۷ عنوان پایتخت فرهنگی اسلامی را از آن خود کرده است و همچنین به عنوان پایتخت مذهبی ایران شناخته شده که دلیل آن، وجود حرم پاک و مطهر امام رضا (ع) می‌باشد.

اطلاعات ضروری مشهد

کد مشهد: ۰۵۱

فاصله از تهران: ۸۸۸ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۹ ساعت و نیم

مدت سفر هوایی: ۱ساعت و ۲۵ دقیقه

راه‌های رسیدن به مشهد

راهنمای سفر به مشهد
راهنمای سفر به مشهد

خیلی‌ها بارها به مشهد سفر می‌کنند تا گذشته‌ از دیدنی‌های طبیعی و تاریخی آن، به زیارت حرم امام رضا (ع) بروند. ممکن است با برنامه‌ریزی شخصی و با وسایل نقیله متفاوتی همچون هواپیما قطار و یا ماشین و اتوبوس برای سفر به این شهر اقدام کنید.

آب و هوای مشهد

از نظر آب و هوایی، شهر مشهد آب و هوای معتدل و خشک است و مناسب‌ترین زمان برای مسافرت به مشهد اواخرفصل بهار و اوایل فصل پاییز است چون آب و هوای مشهد در این دو فصل بسیار معتدل و مرطوب می‌باشد و تابستان به علت گرمی هوا و شلوغی و زمان تعطیلات خیلی مناسب نیست. شهر مشهد یکی از اماکن گردشگری وتوریستی است که سالیانه مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به خود جذب می‌کند.

سوغات مشهد

تمام افرادی که به شهر مشهد سفر می‌کنند هنگام برگشت سعی می‌کنند سوغاتی‌های مناسبی تهیه کنند از جمله سوغاتی‌های شهر مشهد می‌توان زعفران، زرشک، انواع آجیل و خشکبار، غلات، نبات،نخودچی و کشمش، زیور آلات و انگشترهای عقیق و نقره مردانه و زنانه، تسبیح و مهر و سجاده، را نام برد که بازار رضا مرکز و معدن این سوغاتی‌هاست و در نزدیکی حرم قرار گرفته است.

بازار های مشهد

از جمله بازارهای نزدیک حرم که مناسب خرید مسافران و گردشگران است می‌توان بازار رضا، بازار الغدیر، بازار مرکزی، بازار گوهرشاد را نام برد. بازارها و مجتمع‌های خرید دیگری نیز در مشهد وجود دارد که هم برای سرگرمی و هم خرید گردشگران بسیار مناسب است مانند مجتمع الماس شرق، بازار بزرگ ملل، بازار فردوسی، ویلار توریست، مجتمع آرمان، مجتمع تجاری زیست خاور. معدن‌های زیادی همانند معدن گچ، معدن نمک، معدن کرومیت، معدن سنگ، معدن فلدسیات و معدن سنگ مرمر در شهر مشهد وجود دارد.

شهر مشهد در گذشته پایتخت افشاریان بوده است. در زمان‌های گذشته اسم این شهر (سناباد نوغان)بوده و علت نام‌گذاری ان به مشهد، به این دلیل است که کلمه مشهد به معنای شهادت است، چون امام رضا (ع) توسط پسرعمویش مامون به شهادت رسید و در اینجا مدفون شده است و مردم که ابتدا در شهر توس سکونت داشتند به تدریح به این منطقه کوچ کردند و شهر مشهد را تشکیل دادند. اولین بار نام مشهد توسط سلطان محمود غزنوی انتخاب  و نام گذاری شد.

غذاهای معروف مشهد

غذای معروف و خوشمزه شهر مشهد شیشلیک است که بیشتر در رستوران شاندیز وجود دارد. اما غذاهای محلی دیگری همچون حلیم و شله، دیگچه، آش شلغم و چلو ماهیچه دارد.

هتل‌های خوب مشهد

راهنمای سفر به مشهد

هتل‌های لوکس

هتل‌های لوکس مشهد قیمت‌های متنوعی دارند. بین هتل‌های ۴ و ۵ ستاره می‌شود از حدود ۱۹۰ هزار تا ۵۴۰ هزار تومان پیدا کرد.

هتل‌های میان‌رده

همیشه این‌طور نیست که بخواهیم برای رزرو هتل بهای زیادی بپردازیم. گاهی هتل متوسطی که امکانات قابل‌قبولی داشته باشد، برای اقامتی راحت، کافی به‌نظر می‌رسد. قیمت رزرو هتل‌های میان‌رده از ۱۶۰ هزار تا ۳۲۶ هزار تومان است.

هتل‌های ارزان

مشهد هتل‌های زیادی دارد و بین آنها هتل‌ ارزان زیاد پیدا می‌شود. هتل‌های ارزان مشهد بین ۲۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان برای هر شب اقامت دریافت می‌کنند.

پیشنهاد مطالعه: در مشهد کجا بریم؟

جاذبه های گردشگری مشهد

راهنمای سفر به مشهد
راهنمای سفر به مشهد

علت اصلی مسافرت مردم به مشهد وجود حرم امام رضا (ع) می‌باشد اما شهر مشهد بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی و دیدنی بسیاری دارد. مناطق طبیعی و زیبای آن شامل شاندیز و طرقبه، روستای زشک، نغندر، جاغرق، روستای گنگ، آبشار قره سو، آبشار اخلمد، آبشار ارتکند، باغ وحش وکیل آباد و پارک جنگلی وکیل آباد، سد ارداک و سد طرق می‌شود که هر کدام از این مناطق مکان‌های مناسبی برای تفریح و گذراندن یک روز شاد و خاطره انگیز برای شما عزیزان می‌باشد. از بناهای تاریخی مشهد موزه و آرامگاه نادری، آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ ایرانی،را می‌توان نام برد.

 

منبع کجا رو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها