راهنمای سفر به بوشهر

شهر ساحلی بوشهر که در کنار خلیج فارس قرار گرفته است، منطقه ای با پیشینه ی تاریخی می‌باشد. راهنمای سفر به بوشهر به شما کمک می‌نماید تا در این سفر لذت بخش بتوانید هم به مناظر طبیعی و هم میراث فرهنگی نگاهی بیندازید و لذت ببرید.

راهنمای سفر به بوشهر

شبه جزیره بوشهر به پایتخت انرژی ایران نیز معروف است. دلیل این نام گذاری، وجود نیروهگاه های زیاد اتمی، پتروشیمی و منابع نفت و گاز است که برای صادرات و مصرف داخلی استفاده میگردد.

فرهنگ و آداب مردم بوشهر

مردم بوشهر گویش متفاوتی دارند. مردم آنجا به گونه ای از گویش بوشهری که مایل به گویش تنگستانی معروف به گویش بوشهر مرکزی است، صحبت می‌کنند.

آداب و رسوماتی که در بین مردم بوشهر صورت می‌گیرد، آدابی خاص و سنتی است. اغلب این آداب از گذشتگان باقی مانده است. کمتر منطقه ای را می‌توان در ایران یافت که اینچنین رسوم گذشته را تا حال زنده نگه داشته باشند.

برخی از مراسمی که مردم بوشهر انجام می‌دهند از این قرار است: مراسم باران خواهی، مراسم ساروج کوبی، نان پوشی، تابه گرمک و …. .

پیشینه مختصری از بوشهر

این شهر در دوره نادرشاه و به دستور وی به جهت ایجاد بندر و سپاه دریایی بنا گردیده است. پس از به رونق رسیدن این شهر، اولین چاپ خانه نشریات و اسکناس افتتاح گشت. از اولین نشریات بوشهر می‌توان به دو نشریه ی ندای جنوب و خلیج ایران اشاره نمود.راهنمای سفر به بوشهر

آب و هوای بوشهر

اگر قصد سفر به بوشهر را دارید بهتر است دمای هوای آن را در فصول مختلف بدانید و در بهترین زمان و فصل ممکن به آنجا صفر کنید. به دلیل شرجی بودن زیاد هوا، دما در فصول مختلف و در طی شبانه روز تفاوت زیادی ندارد، زیرا شرجی بودن نه اجازه کاهش دما را به هوا می‌دهد و نه اجازه افزایش آن را.

اطلاعات لازم برای سفر به بوشهر

کد بوشهر: ۰۷۷

فاصله از تهران: ۱۰۵۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: حدود ۱۲ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقهراهنمای سفر به بوشهر

حمل و نقل عمومی در بوشهر

اگر با خودروی شخصی به بوشهر سفر نمی‎کنید؛ برای رفت و آمد در شهر تاکسی‎های خطی، تاکسی سرویس، و اتوبوس‎های شهری خط واحد، گزینه‎های بسیار مناسب و در دسترس و ارزان قیمتی هستند. هزینه‎ی تاکسی در بوشهر از ۱۰۰۰ تومان شروع می‎شود.

جاذبه‌های گردشگری بوشهر

آب انبار قوام

ساختمان آب‌انبار قوام در محوطه باری در غرب شهر بوشهر قرار گرفته است. پیشینه‌ی این بنا به صد و پنجاه سال پیش بازمی‌گردد. اسکلت اصلی و طاق آن از سنگ‌های رسوبی خیلی مقاوم ساخته شده و به وسیله چهارطاق پوشیده شده است. ۲ متر از آب‌انبار خارج از زمین و ۲/۶۰ متر آن درون زمین قرار گرفته است. داخل آب‌انبار با پوشش ساروج بسیار مقاوم ساخته شده‌ و در نمای خارجی آن پنجره‌هایی به ابعاد ۹۰ در ۱۲۰ سانتیمتر وجود دارد که با فاصله‌ی معینی از یکدیگر قرار گرفته‌اند. در حال حاضر از این آب‌انبار به عنوان رستوران سنتی استفاده می‌شود.

گورستان شغاب

در این قبرستان  که در جنوب شهر بوشهر قرار دارد، اسکلت اموات در داخل خمره‌های بزرگ و کوچک نخودی رنگ مدفون شده‌ و روی برخی از خمره‌ها نوشته‌ای نقش بسته‌ است. براساس باورهای دین زرتشت، جسدها را در داخل صخره‌های سنگی، خمره یا تابوت‌هایی از جنس سنگ و سفال می‌گذاشتند تا خاک‌آلوده نشود. گورستان شغاب مربوط به دوره‌ی عیلامی‌ها است.راهنمای سفر به بوشهر

مدرسه سعادت و گلستان

بازدید از مدرسه‎های تاریخی سعادت و گلستان نیز که متعلق به دوران قاجار هستند، خالی از لطف نیست. مدرسه‎ی سعادت به دلیل قدمت تاریخی، مادر مدارس جنوب کشور محسوب می‎شود.

سوغات بوشهر

بوشهر شهر نخلستان‌ها است، بنابراین خارک، خرما، و صنایع دستی ساخته شده از محصولات نخل، از سوغاتی‎های اصلی بوشهر است. انواع ماهی‎های جنوبی و ارده، مسقطی، پنیر خرما، انواع حلوا، انواع نان سنتی، و انواع ترشیجات، از خوراکی‎های سوغات بوشهر هستند.

بوشهر صنایع دستی خاص و زیبایی دارد. مهم‎ترین آن‎ها شامل گبه، گلیم، قالی، حصیر، سوزن دوزی، اشیای صدفی، معرق و صنایع چوبی، جاجیم، گیوه، مشک و نمد است.

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها