عکس مکان های دیدنی شهر همدان

عکس مکان های دیدنی شهر همدان

شهر همدان یکی از شهرهای غربی ایران و مرکز استان همدان است. اگر قصد سفر در فصل های بهار و تابستان را دارید، شهر همدان مقصدی بسیار خوش آب و هوا و مناسب برای این کار است. بازدید از دیدنی های داخل شهر همدان بین یک تا سه روز زمان می برد. همدان دارای انواع گوناگون دیدنی های تاریخی، تفریحی، طبیعی و … است. در ادامه قصد داریم تعدادی از برترین دیدنی های داخل و نزدیک شهر همدان را معرفی کنیم که اگر به شهر همدان می روید اصلا نباید آن ها را از دست بدهید.

آرامگاه باباطاهر عریان و موزه ی صنایع دستی آن

باباطاهر عریان، شاعر، عارف و فیلسوف نام آشنای قرن ۴ و ۵ است که او را با دوبیتی های جذاب و زبان محلی اش می شناسیم. آرامگاه باباطاهر در میدانی در ناحیه ی شمالی همدان واقع شده است و در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در سطح محوطه ‌ی داخلی آرامگاه باباطاهر، کاشی ‌کاری های زیبا، معرق و تزئینات بسیار ظریفی به کار رفته است که جلوه ‌ی خاصی به قسمت ‌های داخلی بنا داده است. به علاوه، تعدادی از اشعار باباطاهر عریان که باباطاهر آن ها را به لهجه ی ملایری یا با لهجه‌ ای لری سروده است، در محوطه داخلی این آرامگاه حک شده اند. ۲۴ دوبیتی روی ۲۴ قطعه سنگ زیبا نوشته شده است که این قطعه سنگ ها در قسمت پایینی محوطه ی داخلی مزار نصب شده اند.عکس مکان های دیدنی شهر همدان

همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۸ شب می‌توانید از داخل این آرامگاه بازدید کنید. البته با توجه به محل مناسب و بدون دیوار آرامگاه برای بازدید از ساختمان بنا از بیرون می توانید در هر ساعتی مراجعه کنید و با بنای مشهور آرامگاه عکس بگیرید! در کنار این آرامگاه، موزه‌ی صنایع دستی استان همدان قرار دارد که می‌توانید در صورت تمایل از آن نیز بازدید کنید البته ساعات بازدید از موزه محدودیت بیشتری دارد. در این موزه انواع صنایع دستی همدان برای نمایش و خرید وجود دارد و می توانید سوغات هم از آن جا تهیه کنید.

آرامگاه حکیم ابوعلی سینا

آرامگاه طبیب، شاعر، حکیم، عارف و فیلسوف ایرانی، ابوعلی سینا نیز در همدان قرار دارد. این بنا در میان میدانی به همین نام واقع شده است. با توجه به شهرت جهانی ابوعلی سینا به عنوان یکی از برترین فیلسوفان و نظریه پردازان دنیای کهن، توریست ها از سراسر جهان برای بازدید از این مکان می آیند. میدانی که آرامگاه در آن است بیضوی می باشد و با درختان چنار کهنسال و آب‌ نماهایی الهام ‌گرفته از باغ‌ های ایرانی، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است. طرح و نقشه‌ی بنا از روی قدیمی‌ ترین بنای تاریخ‌ دار اسلامی یعنی برج قابوس بن وشمگیر که در شهر گنبد کاووس است، اقتباس شده است. تالار جنوبی آرامگاه به عنوان موزه، محل نگهداری سکه، سفال و اشیای کشف‌ شده ‌ی مربوط به هزاره‌ های قبل از میلاد است. در تالار شمالی، مجموعه‌ ای نفیس از کتاب‌ های خطی و آثار بوعلی سینا گرد آوری شده است که بازدید از آن را حتما توصیه می کنیم.عکس مکان های دیدنی شهر همدان عکس مکان های دیدنی شهر همدان

تپه های هگمتانه

هگمتانه، این شهر کهن، نخستین پایتخت ایران بوده در طی تاریخ می باشد. این شهر به همراه آتن در یونان و رم در ایتالیا، از معدود شهرهای باستانی جهان است که همچنان زنده و مهم مانده است. هرودوت این شهر را ساخته دیااکو اولین پادشاه مادها دانسته. گفته می شود این بنا هفت دیوار داشته که هر کدام به رنگ یکی از سیاره‌ ها بوده ‌اند و از معماری بی نظیری برخوردار بوده اند. در حفاری ‌های باستان ‌شناسان در طی سال‌ های اخیر در تپه ‌ی هگمتانه، مشخص شده است که محل کاخ‌ های باشکوه این ناحیه ‌ی باستانی، در تپه ی هگمتانه کنونی واقع بوده است.عکس مکان های دیدنی شهر همدان عکس مکان های دیدنی شهر همدان نکته‌ی قابل توجه این شهر باستانی، شبکه‌ی منظم و پیشرفته‌ی آب‌رسانی آن بوده است. هم اکنون خرابه هایی از آن باقی مانده است که البته اشیای زیبایی از آن کشف شده و همه در سایت باستانی هگمتانه قابل رویت هستند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها