راهنمای سفر به همدان

راهنمای سفر به همدان

هگمتانه یکی از با تمدن ترین شهرهای ایران است که اولین پایتخت انتخاب شده توسط مادها بوده است. اگر قصد دارید از این مهد تاریخ و تمدن دیدن نمایید، از راهنمای سفر به همدان استفاده فرمایید.

آب هوای مطلوب همدان در فصول گرم و تابستان، موجب گردیده تا هرساله گردشگران زیادی برای دیدن از مناظر بکر و طبیعی و آثار تاریخی و باستانی آن، به این شهر سفر کنند.راهنمای سفر به همدان

همدان، پایتخت تمدن ایران

مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۵ خورشیدی طی بیانیه ای همدان را پایتخت تمدن و تاریخ ایران نام گذاری کردند. وجه تسمیه آن به عوامل زیر برمی‌گردد:

  •   آب و هوایی خنک و معتدل دارد.
  •   از اولین تمدن ها در جهان باستان بوده است.
  • مردمی مهمان نواز و خونگرم دارد.
  •  جاذبه های گردشگری طبیعی منحصر به فردی دارد.
  •  دارای میراث فرهنگی و آثار باستانی می‌باشد.

چه زمانی به همدان سفر کنیم؟

بهترین زمان برای سفر به همدان در فصول گرم سال یعنی اواسط بهار تا انتهای تابستان می‌باشد؛ این شهر به دلیل کوهستانی بودن از هوایی معتدل و سرد برخوردار است که در فصل های گرم هوایی مطلوب را به ارمغان می‌آورد.راهنمای سفر به همدان

اقامت در همدان

با مطالعه راهنمای سفر به همدان از مراکز اقامتی همدان مطلع خواهید شد. در این شهر گزینه های خوب و مناسبی برای اقامت پیش رویتان است. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از سفر نوع اقامت خود را انتخاب کنید. در این شهر هم هتل های مناسبی وجود دارند که بسته به میزان بودجه خود می‌توانید در آن ها اقامت کنید و هم میهمان سراها، اقامتگاه ها و دیگر اشکال میهمان پذیرها آماده پذیرایی از شما هستند. اگر در زمان های پیک سفر به این شهر سفر کنید هم با مکان هایی مواجه خواهید شد که مسئولین شهر به چادر زدن اختصاص داده اند. در ادامه راهنمای سفر به همدان برخی از هتل ها و اقامتگاه های همدان را برایتان معرفی خواهیم کرد.

راهنمای آشنایی با جاذبه های گردشگری همدان

 آرامگاه باباطاهر عریان

آرامگاه یکی دیگر از شعرای نامدار کشور به نام باباطاهر عریان هم در شهر همدان است. باباطاهر از شعرای معروف قرون چهار و پنج کشور است.

  دره گنج نامه

کتیبه های گنج نامه، از مهم ترین سنگ نوشته های باستانی کشورند که از دوران داریوش کبیر و خشایار شاه هخامنشی به یادگار مانده اند. این کتیبه ها در سه زبان پارسی باستان، زبان ایلامی و زبان بابلی در دل صخره های کوه الوند تراشیده شده اند.راهنمای سفر به همدان

 آرامگاه ابوعلی سینا

در ادامه مطلب راهنمای سفر به همدان به معرفی آرامگاه طبیبی می‌پردازیم که کتاب هایش را در دانشگاه های آمریکا تدریس می‌کنند. طبیب، حکیم، شاعر و عارف نام آشنای ایران که آوازه اش در دنیا هم پیچیده، در شهر همدان آرمیده است. طرح بنای آرامگاه بوعلی سینا را از برج معروف گنبد قابوس در شهر گنبد الهام گرفته اند. بخشی از این بنا به عنوان موزه و محل نگه داری اشیاء قدیمی اکتشافی از این شهر و بخش دیگر هم به محل نمایش کتب خطی و آثار بوعلی سینا اختصاص داده شده است.

 تپه باستانی هگمتانه

طبق گفته های هرودوت تاریخ دان معروف یونانی، این شهر به دستور دیاکو، نخستین شاه ماد ها احداث شده است. می‌گویند که این شهر؛ درون ۷ لایه دیوار قرار داشته که هر کدام به رنگ خاصی بودند. خود دیاکو در قلب شهر و در لایه آخر زندگی می‌کرده تا بدین ترتیب، مردم عادی نتوانند او را از نزدیک ببینند. در طی حفاری های این ناحیه، آثار ارزشمندی از دوره های مختلف تاریخی از جمله هخامنشیان هم کشف شده است. موزه هگمتانه هم در مجاورت این تپه باستانی قرار دارد و بسیاری از اشیاء مکشوفه از آن در این موزه نگه داری می‌شوند.راهنمای سفر به همدان

 گنبد علویان

یکی از آثار برجسته دوران اسلامی در شهر همدان، گنبد علویان است.

 روستای لاله جین

قطب سفالگری همدان است.

 سراب گیان

سراب گیان

سراب گیان زیاد از همدان دور نیست. یک ساعت و نیم در راه هستید و بعد از گذشتن از چند روستا به نهاوند می‌روید. ولی وقتی به نهاوند رسیدید معنایش این نیست که رسیده‌اید چون باید ۱۸ کیلومتر دیگر به طرف جنوب غربی‌اش بروید تا به محل مورد نظر برسید. سوغات نهاوند گردو، حلوا گرودیی،‌ نقل و کلوا و گز آردی‌ست، پس بد نیست قبل از رفتن به سمت سراب در نهاوند کمی بچرخید و خودتان را از سوغاتش بی‌نصیب نگذارید.

دره عباس آباد

دره عباس‌آباد یا دره تبنابر دره‌ای در کوهستان الوند است. ابتدای آن در جنوب غربی شهر همدان قرار دارد و در همان جهت تا محل کتیبه‌های گنجنامه ادامه پیدا می‌کند. پس از کتیبه‌ها مسیری جنوبی پیدا کرده و تاریک‌دره خوانده می‌شود. به همین جهت این دره در ابتدا به عباس‌آباد در میانه به دره گنجنامه و در سمت بالاتر به تاریک‌دره شهرت دارد. یکی از راه‌های باستانی که همدان را به مناطق غربی کشور متصل می‌نموده، در داخل این دره قرار داشته که گویا راه‌ میان‌بُر نامیده می‌شده‌ است. این راه از مدخل دره شروع می‌شده پس از گذشتن از کتیبه از کنار رودی که در تاریک‌دره جاری است می‌گذشته و از نیمه‌های تاریک‌دره از دره‌ای فرعی که به گردنه تویسرکان منتهی می‌شده و جهتی شرقی-غربی دارد می‌گذشته و به شهرستانه و از آنجا به سایر مناطق غربی کشور می‌پیوسته‌است. وجود سنگ‌نبشته هخامنشی بر کنار این جاده و همچنین آتشکده بهرام در دره اهمیت این جادهٔ میان‌بر را نشان می‌دهد.

 غار علیصدر

غار علی‌صدر یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین دارای طولانی‌ترین مسیر قایقرانی درون غار در جهان است.این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. غار به طول ۱۱ کیلومتر می‌باشد که به علت صعب العبور بودن مسیر ۳ کیلومتر آن کشف شده‌است. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار به وجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علیصدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

 روستای ورکانه برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 برج قربان

برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری است که در محل زندهای شهر همدان بین چهار باغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان ابن سینا واقع است این بنا مدفن شیخ السلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است. عثکل جد اعلای او عرب تبار بوده ولی او و پدرانش همدانی بوده‌اند.

مجسمه شیرسنگی

مجسمه‌ شیرسنگی در همدان قدمتی بیش از ۲۰۰۰ سال دارد. مجسمه های شیرسنگی همدان به دستور اسکندر به مناسبت یادبود سردار معروفش هنایشیون در دو طرف مقبره او ساخته شده بود. این مجسمه در حاضر در جنوب شهر همدان و در کنار جاده قدیم همدان ملایر واقع شده است.

منبع کجارو ویکی پدیا علاالدین
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها