آثار تاریخی کرج

شهرستان کرج که امروزه به استان البرز تغییر هویت داده است در ۴۰ کیلومتری تهران قرار گرفته است. این شهر با قدمتی شایان ذکر دارای اماکن دیدنی تاریخی بسیار است. بیش از صد مکان ثبت شده فقط در خود کرج متمرکز شده است. در اطراف کرج مثل ساوجبلاغ، طالقان و… نیز اماکنی ثبت و ضبط شده اند. همچنین آب و هوای مطلوب کرج در کنار چشم اندازهای طبیعی این منطقه، کرج را به مکانی مناسب برای گردشگران بویژه تهرانی‌ها تبدیل کرده است.

معرفی آثار تاریخی کرج

کاخ شهرستانک یا کاخ ناصرالدین شاهی

شهرستانک که از دوره‌ی قاجار در روستای شهرستانک به جا مانده است. جایی در میان کوه‌ها، در دهستان «آسارا» از توابع شهر کرج در استان البرز، روستای زیبایی به نام «شهرستانک» واقع شده است. شهرستانک که در شمال شرق شهر کرج و حدود ۵۵ کیلومتری آن قرار دارد، جمعیتی حدود هزار نفر دارد. روستای شهرستانک در یک دره زیبا قرار گرفته و دارای طبیعتی سرسبز و دل‌انگیز و همچنین آب و هوایی مطبوع در تابستان و سرد در زمستان است. این روستای زیبا مقصد محبوبی برای دوچرخه‌سواران حرفه‌ای نیز به‌شمار می‌رود. کوه‌نوردان بسیاری نیز در مسیر برگشت خود از قله توچال به این روستا می‌آیند. اما شهرستانک علاوه بر طبیعت دل‌ربایش، به دلیل دارا بودن یک کاخ تاریخی نیز شهرت دارد. این کاخ که «کاخ ناصری شهرستانک» یا به اختصار «کاخ شهرستانک» نام دارد، موضوع این مقاله است.آثار تاریخی کرج

هفت چشمه کرج

یکی دیگر از مکان های دیدنی کرج که بسیار هم زیبا است هفت چشمه کرج است. پس از طی ۱۷ کیلومتر از شهر کرج و در امتداد جاده کرج – چالوس در نزدیکی روستای ارنگه منطقه سرسبز هفت چشمه قرار دارد.این منطقه یکی از زیباترین مناطق جاده چالوس می‌باشد، از کنار جاده چالوس تا آبشار اصلی بین ۳۰ دقیقه تا یک ساعت زمان می‌برد تمامی مسیر در امتداد رودخانه می‌باشد و قبل از آبشار با حدود ۹۰ متر ارتفاع که یکی از بزرگترین آبشار های ایران است، آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن‌ها به ۵ متر می‌رسد و دلیل نام گذاری منطقه به هفت چشمه وجود این چشمه‌ها می‌باشد. بهترین فصل برای بازدید از آبشار، فصل بهار است که چشمه‌ها و آبشار پرآب می‌باشند.

کاخ سلیمانیه

کاخ سلیمانیه اثری به جا مانده از دوراه قاجار که در محله مصباح کرج واقع شده است.

غارهای دست کن تاریخی منطقه بادامستان در مجاورت روستای وشته که به نظر می‌رسد در گذشته محل زندگی غارنشینان بوده است.آثار تاریخی کرج

پل دختر کرج

پل دختر کرج که به نام های پل سلیمانیه و پل شاه عباسی معروف می‌باشد و از زمان صفویه به جا مانده. محل قرارگیری این پل، بر روی رودخانه‌ی کرج می‌باشد.

خانه محمود طالقانی

خانه محمود طالقانی که البته مربوط به عصر حاضر می‌باشد اما از اماکن دیدنی شهرستان طالقان به شمار می‌رود.

کاروانسرای شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی که همانطور که از نامش پیداست در زمان صفویه ساخته شده است. این بنا از سنگ و آجر می‌باشد و محل دقیق آن میدان توحید کرج است.

محوطه باستانی ازبکی

محوطه باستانی ازبکی که در روستای نظرآباد قرار گرفته و متشکل از یک تپه بلند و چند تپه کوچک است.

اماکن مذهبی کرج

امام زاده احمد و محمود واقع در محمدآباد که به دوران صفوی تعلق دارد.

امام‌زاده پلنگ‌آباد واقع در اشتهارد که مربوط به قرن هشتم می‌باشد.

امام‌زاده چهل دختر که در دهستان آدران واقع شده و قدمت آن به زمان قاجار برمیگردد.

امام‌زاده رضی الدین که مربوطه به عصر صفوی است ولی بنای آن قدمتی از دوران قاجار دارد و در روستای کلها واقع شده است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها