در همدان کجا بریم؟

همدان کجا بریم؟

همدان کجا بریم؟ در سفر به همدان یکی از شهرهای  کهن و تاریخی ایران زمین، باید بدانید که از چه مناطقی و چه مناظری دیدن کنید تا در پی این بازدید ها با تجارب و خاطراتی خوش شهر همدان را ترک کنید.

همدان یکی از شهرهای ارزشمند و فرهنگی ایران است که پیشینه ای به قدمت تاریخ دارد. این شهر به دلیل داشتن آثارهای تاریخی و طبیعی ارزشمند و باشکوه  و حتی کم نظیر، در کشورمان به یک مقصد گردشگری منحصر به فرد و اصلی تبدیل شده است.

تاریخ، تمدن و زیبایی های سرشار همدان، سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را از سراسر جهان مجاب می کند تا به این شهر سفر کنند و از دیدنی ترین مناطق آن دیدن کنند.

همدان کجا بریم؟
همدان کجا بریم؟

همدان کجا بریم؟

اگر می خواهید در سفر به همدان به بیشترین مناطق دیدنی آن سر بزنید و خیال راحت مقصدتان را ترک کنید؛ باید روز ها و هفته ها برای این کار وقت بگذارید تا لذت افزونی از این سفر نصیب شما شود.

در ادامه مطلب با تاریخ ما همراه باشید تا با مقاله ای تحت عنوان همدان کجا بریم؟ اطلاعات کافی از این شهر و هرآنچه که می تواند در سفر به این شهر به شما کمک کند در اختیارتان قرار دهد.

دیدنی ترین مناطق همدان

سراب گیان

سراب گیان

نهاوند یکی از شهرهای همدان است که در ۳۰ کیلوتری جنوب آن، یکی از با ارزش ترین و پرطرفدارترین جاذبه های طبیعی گردشگری استان همدان یعنی سراب گیان قرار دارد.

سراب گیان با چشم اندازی زیبا و درختانی کهن سال، این منطقه از کشور پهناورمان را به بهشتی بی بدیل در دل طبیعت تبدیل کرده است.

علاوه بر سراب گیان شما می توانید از تپه ای باستانی چند هزار ساله در دو کیلومتری این سراب نیز دیدن کنید.

دشت میشان

دشت میشان

در دامنه های کوه الوند و استان همدان، دشتی به نام دشت میشان قرار دارد که سالانه کوه پیمایان و طبیعت گردان زیادی از این منطقه بازدید می کنند؛ با این حساب این دشت یکی دیگر از جاذبه های طبیعی گردشگری شهر همدان می باشد.

بازار همدان

بازار همدان

به هرکجای ایران که سفر کنید حتما سری به بازار های قدیمی و تاریخی آن شهر خواهید زد.

شهر همدان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با داشتن یک بازار بزرگ و تاریخی لذت گشت و گذار و خرید از این بازار را در سفرتان به شهر همدان به شما خواهد داد.

آرامگاه حیقوق نبی

آرامگاه حیقوق نبی

تا به حال شنیده بودید که پیامبری از پیامبران الهی دوبار متولد و دوبار فوت کرده باشد؟ حیقوق نبی از پیامبرانی است که دوبار مرگ و دوبار زندگی را تجربه کرده است.

آرامگاه این پیامبر عظیم الشان در تویسرکان یکی از شهرهای همدان قرار دارد که این آرامگاه در کشورمان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی به حساب می آید.

قدمت بسیار این آرامگاه که به قرن هفتم هجری و دوره حکومت سلجوقیان بر می گردد؛ او را به یکی از جاذبه های گردشگری پربازدید همدان و شهر تویسرکان تبدیل کرده است.

آرامگاه ابوعلی سینا

آرامگاه ابوعلی سینا

در قرن ۴ هجری شمسی ابوعلی سینا پزشک و دانشمند مشهور ایرانی در شهر همدان سکونت پیدا می کند.

مقبره ی این فیلسوف و شاعر بزرگ ایرانی در میدان ابوعلی سینا قرار دارد که با داشتن فضایی سبز و دانشین، به یک تفریحگاه و جاذبه ای گردشگری در شهر همدان تبدیل شده است.

غار علیصدر

غار علیصدر

بعید میدانم کسی تا به حال حتی برای یک بار هم که شده نام غار علیصدر به گوشش نرسیده باشد.

یک همدان است و یک غار علیصدر که از مشهور ترین جاذبه های طبیعی و گردشگری این شهر به حساب می آید.

این غار نه تنها در ایران، بلکه در جهان به عنوان طویل ترین غار آبی شناخته می شود؛ که با زیبایی های بی نظیرش حیرت گردشگران  را پس از هر بار بازدید بر می انگیزد.

آرامگاه بابا طاهر

آرامگاه بابا طاهر

در اواخر قرن ۴ و اوایل قرن ۵ یکی از عارفان و شاعران معروف ایرانی در شهر زیبا و تاریخی همدان چشم به جهان می گشاید؛ این شاعر بزرگوار باباطاهر عریان می باشد که مقبره ی او در شهر همدان به یکی از دیدنی ترین و پربازدید ترین مناطق این شهر تبدیل شده است.

آنچه که باباطاهر عریان را در بین مردم ایران و حتی جهان مشهور کرد، دوبیتی هایی بود که تا کنون نیز افراد با خواندن آن ها به عالمی دیگر سفر می کنند.

جاذبه های گردشگری استان همدان

آثار تاریخی همدان

برج قربان

برج قربان

برج قربان آثاری تاریخی برجامانده از قرن هفتم یا هشتم هجری قمری است که به عنوان جاذبه ای گردشگری در شهر همدان بازدید کننده های بسیاری را به تماشای خود می نشاند.

حمام قلعه

حمام قلعه

همدان کجا بریم؟ یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شهر همدان حمام قلعه است که به دوره حکومت قاجاریان برمی گردد و سالانه میزبان گردشگران زیادی از سرتاسر جهان می باشد.

گنبد علویان

گنبد علویان

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ومذهبی شهر همدان گنبد علویان می باشد که پس از اسلام و در قرن ششم هجری قمری ساخته شده است.

این اثر تاریخی که به دوره حکومت سلوجوقیان برمی گردد، یکی از شاهکارهای معماری و گچبری همدان به حساب می آید.

دهکده گنج نامه

دهکده گنج نامه

همدان کجا بریم؟ اگر در شهر همدان به دنبال مناطقی می گردید که علاوه بر تاریخی بودنشان که موجب شده است تا به جاذبه هایی گردشگری تبدیل شوند؛ ورزشی و تفریحی نیز باشند، دهکده ی گنج نامه، همان جایی است که شما به دنبال آن می گردید.

مناطر زیبا و طبیعت دلچسب اطراف این دهکده آن را به منطقه ای تفریحی و پر رفت و آمد تبدیل کرده است که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی از سرتاسر جهان از آن بازدید به عمل می آورند.

از دوران خشایار شاه هخامنشی و داریوش، کتیبه هایی در نزدیکی این دهکده بر جا مانده است که وجود آن ها، دهکده گنج نامه را به یکی از جاذبه های گردشگری همدان تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی همدان، همراه با آدرس

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه

تپه هگمتانه در شهر همدان واقع شده است که از کهن ترین شهر های تاریخی ایران و اولین پایتخت ایران به حساب می آید.

دلیل نامگذاری این شهر، وجود آن در دل ثپه هگمتانه می باشد که پایتخت امپراطوری مادهها بوده است.

تپه هگمتانه با سه هزار سال قدمت، سال هاست که به جاذبه ای گردشگری تبدیل شده و سالانه مورد بازدید بسیاری از افراد قرار می گیرد.

شهر های همدان

شهر های همدان

·        همدان

·        ملایر

·        نهاوند

·        تویسرکان

·        اسدآباد

·        کبودرآهنگ

·        بهار

·        رزن

·        فامنین

·        نهاوند

·        گل تپه

·        تویسرکان

بهترین هتل های همدان

بهترین هتل های همدان

اگر در همدان قوم یا خویشاوندی ندارید و نگران هستید که برای اقامت به مشکل مواجه می شوید؛ باید به شما بگویم که با وجود بهترین هتل ها در این شهر دیگر هیچ جای نگرانی برای نحوه اقامتتان در این شهر نمی باشد.

·   هتل آپارتمان خاتم؛ پوشش دهنده چشم اندازهای زیبای همدان؛ محبوبیت بسیاری را در بین مسافران به دست آورده است.

·   هتل مهمانسرای ورزش مریانج؛ این هتل سه ستاره برای ورزشکاران شرایط مطلوبی را فراهم آورده است و به امکانات رفاهی مناسب مجهز می باشد.

·   هتل آرین؛ هتلی سه ستاره با قیمت مناسب و با کیفیت بالای خدمات، سالانه مورد توجه مسافران زیادی قرار می گیرد.

·   هتل کریم خان زنذ ملایر؛ این هتل دوستاره در وروی شهر ملایر و روبه روی مرکز تفریحی پارک کوثر و دریاچه ی زیبا کوثر قرار دارد.

·   هتل جهانگردی علیصدر کبودرآهنگ؛ با اقامت در این هتل می توانید به تعداد  زیادی از جاذبه های گردشگری همدان دسترسی آسان داشته باشید.

بهترین رستوران های همدان

برای صرف ناهار و شامی لذیذ و خوشمزه در شهر همدان شما می توانید از بین رستوران های متعدد آن یکی را به دلخواه انتخاب کنید و غذاهای لذیذ ایرانی و خارجی را نوش جان کنید.

·   دیزی سرای آریاییان؛ برای خوردن یک دیزی خوشمزه در فضایی سرسبز و بسیار دلشنشین حتما سری به این دیزی سرا بزنید.

·   رستوران دلتا؛ اگر در کنار صرف یک وعده ی غذای خوشمزه در همدان قیمت ها نیز برایتان اهمیت دارد، رستوران دلتا با کیفیت غذایی بالا و قیمت مناسب برای ساعاتی به شما لذتی باورنکردنی از خوردن غذاهای خوشمزه و لذیذ خواهد داد.

بهترین رستوران های همدان

·   رستوران بریان پسرخوب؛ برای خوردن بریونی با طعم خاص و  متفاوت، رفتن به این رستوران حس خوبی به شما خواهد داد.

·   از دیگر رستوران های بی نظیر همدان، می توان به  باغ رستوران نعل اشکنه، رستوران ایتالیایی چوبین، کاکتوس، داریوش گنج نامه، ته چین و رستوران میسان اشاره کرد.

سوغاتی ها و غذا های محلی همدان

سوغاتی های همدانسوغاتی های همدان

شهر همدان دارای سوغاتی ها و صنایع دستی گوناگون و مختلفی است که در زمینه صنایع دستی رتبه دوم را در کشور به دست آورده است و تاکنون توانسته است بسیاری از این آثار را به ثبت ملی برساند.

علاوه بر صنایع دستی؛ شهر همدان ترشی های رنگارنگ و شیرینی های متنوع و خوشمزه ای دارد که می توانید در برگشت به شهر خودتان برای اقوام و دوستان به عنوان سوغات خریداری کنید.

برخی از این سوغاتی ها عبارت اند از:

·   صنایع دستی که شامل: گلیم بافی، گیوه بافی، مروارید بافی و محصولات چرمی و… می باشد که تولید آن ها در شهر همدان صورت می گیرد و در واقع اصلی ترین صنعت این شهر به حساب می آیند.

·        سفال لالجین

·        چرم

·        گلیم

·        قالی بافی

·   انگشت پیچ، با پیشینه ای بالغ بر یک قرن به عنوان یکی از شیرینی های قدیمی و سنتی خوشمزه همدان به حساب می آید.

·   نان کماج، نوعی شیرینی خوشمزه که دارای شهرت جهانی با قدمتی بسیار متعلق به شهر همدان می باشد.

·        نان شیرمال

·        حلوا زرده

·        باسلوق

·        انواع ترشی ها و مرباهای خوشمزه

غذاهای محلی همدان

غذاهای محلی همدان

·        آش خشکبار

·        آبگوشت قرمه همدان

·        آش برنج

·        آش بادمجان ملایر

·        آش آماج همدان

·        آش هویچ و جو

·        خورشت غوره بادمجان

·        آبگوشت فلفل

·        کوفته مخصوص همدان

·        آش کاچی همدان

نحوه سفر و ورود به همدان

نحوه سفر و ورود به همدان

برای سفر به استان تاریخی و زیبای همدان، بسته به مبدا خود می‌توانید از هواپیما، اتوبوس و یا خودروی شخصی‌تان استفاده کنید. استان همدان از طریق ایستگاه راه آهن ملایر نیز با قطار قابل دسترسی است.

هواپیما

فرودگاه همدان در ۵ کیلومتری شهر همدان قرار دارد. در نیمه‌ی نخست سال ۱۳۹۰ شمسی ۱۴ پرواز در هفته از طریق فرودگاه همدان به شهرهای تهران، مشهد، کیش و سوریه انجام می‌شد.

اتوبوس

پایانه بزرگ همدان برای سفر به استان‌های مختلف (دور)
پایانه اکباتان (برای سفرهای شهرستانی)
پایانه سفیدآبی (برای سفر به روستاها)

خودرو شخصی

اگر تصمیم دارید با ماشین خود به این استان سفر کنید، مسیرهای زیر، ورودی‌های این استان هستند:

مسیرهای ورودی شمالی از ساوه و زنجان به همدان
مسیر شرقی از سمت ملایر به سمت همدان و مسیر غربی از سمت کرمانشاه و سنندج به سمت همدان
مسیرهای کم تردد از روستاهای اطراف به شهر متصل می‌شوند: جاده روستای شورین که در نهایت به فامنین می‌رسد و مسیر روستای چشین که از روستاهای مختلف در آن ناحیه گذر می‌کند.
آزادراه ساوه-همدان به عنوان بخش عمده و مهمی از آزادراه غرب کشور

فیلم کوتاهی از دیدنی های همدان

منبع نوید24
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها