دنیای پرندگان در اصفهان

یکی از جاذبه های دیدنی در استان اصفهان که هر ساله پذیرای گردشگران و طبیعت گردانان بسیاری از خارج و داخل کشور است، باغ پرندگان می‌باشد. اگر تا به حال از این باغ زیبا دیدن نکرده‌اید و امکان سفر برایتان مهیا نیست با ما همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر سفری به این مکان زیبا داشته باشیم. پس با تاریخ ما همراه باشید.

معرفی باغ پرندگان اصفهان

باغ پرندگان اصفهان در دههٔ هفتاد خورشیدی به وسیلهٔ شهرداری اصفهان بر پا شد و اکنون زیر نظر سازمان رفاهی تفریحی شهرداری اصفهان اداره می‌شود. مساحت باغ پرندگان ۱۷۰۰۰ متر مربع است و با سیم توری که بر روی ۱۱ ستون فلزی حداکثر به بلندی ۲۲ متر قرار دارد، محصور شده‌است. در این باغ بیش از ۵۰۰۰ پرنده از گونه‌های مختلف وجود دارد. این پرندگان از ایران و دیگر کشورهای جهان مانند استرالیا، اندونزی، چین و تانزانیا گردآوری شده‌اند.

طاووس در باغ پرندگان اصفهان
طاووس در باغ پرندگان اصفهان

بین گشت و گذارمان از جاهای تاریخی و دیدنی اصفهان داریم باید سری هم به این پارک بزنیم. به خصوص اگر آب رودخانه جاری شده باشد، نمای هیچ پارکی در اصفهان به زیبایی نمای پارک ناژوان یا به قول اصفهانی‌ها ناژوون نمی‌رسد.

در باغ پرندگان موضوع اصلی فقط دیدن پرنده‌ها نیست، بلکه این باغ ۵۵ هزار متری همچنین آکواریوم اصفهان، باغ خزندگان، تله‌سیژ، مسیر دوچرخه‌سواری هم دارد.

بعد از بلیط‌فروشی، وقتی وارد قسمتی از باغ می‌شویم ممکن است با دیدن سقف توری بالای سرمان کمی غمگین شویم. چهار هزار پرنده در این باغ نگهداری می‌شود که حفاظت از آن گاهی به این حربه‌ها نیاز دارد.

طاووس در باغ پرندگان اصفهان
طاووس در باغ پرندگان اصفهان

این مجموعه از قسمتهای مختلفی تشکیل شده است که به اختصار به معرفی آنهامی پردازیم:

برکه ها : ۴ برکه کوچک و بزرگ در باغ پرندگان وجود دارد که محل زندگی پرندگان آبچر مانند انواع اردک ها، قوها، غازها و … می باشد. برکه بزرگی در قسمت مرکزی باغ قرار گرفته است بطوریکه تعداد زیادی از این پرندگان آبچر را در بر می گیرد.

صخره: صخره باغ که در ضلع شرقی قرار گرفته محیط زیستی مناسب جهت پرندگان کوهستانی و بیابانی است. پرندگانی چون کبکها بیشتر در این محیط دیده می شوند.

قفسهای شیشه ای : از آنجا که اصفهان دارای شرایط اقلیمی خاص خود می باشد، این قفسها با دارا بودن امکانات ویژه ای چون دستگاه تهویه، شوفاژ و کولر محیط مناسبی را برای پرندگانی که در محیط زیست طبیعی آنها شرایط خاص آب و هوایی حاکم است، فراهم می نماید.

قفسهای آهنی : این قفسها به دلیل نوع تغذیه پرندگان شکاری ساخته شده است. زیرا اینها در صورت آزاد بودن در محیط از سایر پرندگان و جوجه آنها استفاده می کنند. همچنین سعی شده است محیط زیست طبیعی آنها که مناطق صخره ای کوهستانی است در قفسهای مربوط مهیا گردد.

فضای سبز جنگلی : این فضا که از جمله مناطق زیست پرندگان جنگلی است در سرتاسر محیط باغ ایجاد شده و پرندگان به صورت آزاد در این فضا پرواز می کنند.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

باغ پرندگان اصفهان علاوه بر داشتن جاذبه‌های تفریحی دارای واحدهای آموزشی علمی و تحقیقاتی نیز می‌باشد واحدهای تخصصی فعال در باغ پرندگان اصفهان عبارتند از :

واحد تکثیر

در این بخش شرایط و امکانات مناسب جهت تخمگذاری و جوجه آوری پرندگان فراهم می‌شود. نگهداری از جوجه‌های تکثیر یافته تا مرحله رسیدن به سن خاص جهت رهاسازی در باغ پرندگان به عهده این بخش است.

واحد تغذیه

گونه‌های مختلف پرندگان نیازهای غذایی متفاوتی دارند، به علاوه منبع تأمین این نیازها نیز در هر گونه متفاوت است. برخی از پرندگان میوه‌خوار، برخی دانه‌خوار، برخی گوشت‌خوار و برخی همه چیزخوار هستند. در این بخش نیازهای پرندگان بر اساس جداول احتیاجات غذایی برآورده می‌شود.

محیط اطراف باغ پرندگان
محیط اطراف باغ پرندگان

واحد کلینیک و بهداشت

پرندگان هم مانند همه جانداران بیمار می شوند. این پرندگان پس از تشخیص بیماری به واحد کلینیک و بهداشت می روند و پس از معاینه کامل بر اساس نظر دامپزشک باغ پرندگان و تجربه های کارشناس مربوطه تحت درمان قرار می گیرند. این واحد ضدعفونی و بهداشت کلیه قسمت های باغ را نیز بر عهده دارد و واکسیناسیون ماهانه پرندگان علیه بیماری نیوکاسل نیز وظیفه کارکنان این بخش است. تمامی برکه های آب در زمان واکسیناسیون تخلیه و تمام ورودی های آب بسته می شوند. واکسن نیوکاسل توسط آب آشامیدنی در ۲ روز متوالی  به پرندگان تشنه داده می شود.

واحد قرنطینه

باغ پرندگان پذیرای پرندگانی است که از سوی افراد دوستدار پرنده به باغ اهدا می‌شود. علاوه بر این در دوره‌های زمانی مختلف بسته به نیاز، پرندگان جدیدی خریداری می‌شود. جهت کنترل بیماری‌ها و جلوگیری از گسترش آنها در این مجموعه، پرندگان تازه وارد ابتدا به مدت ۱۴-۱۰ روز وارد قرنطینه و پس از انجام آزمایشات لازم در صورت سلامتی وارد باغ پرندگان می‌شوند.

مردم در حال بازدید از باغ پرندگان
مردم در حال بازدید از باغ پرندگان

 

واحد تاکسیدرمی

تاکسیدرمی به معنای فن نگهداری درازمدت پیکر جانوران است. در این بخش پس از پوست کنی لاشه و چربی زدایی از پوست و همچنین پر آرایی، قالبی به اندازه بدن پرنده تهیه و پس از اسکلت‌بندی پوست پرنده روی این قالب کشیده می‌شود.

در هر یک از این بخش ها تحقیقات علمی و عملی مفیدی روی گونه‌های پرندگان انجام می‌شود، به طوری که باعث شده باغ پرندگان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و تفریحی جنبه‌های علمی آموزشی و تحقیقاتی نیز پیدا کند و علاقه‌مندان به تحقیق در مورد پرندگان می‌توانند از این جنبه ها بهره‌مند شوند.

باغ پرندگان
باغ پرندگان

مسیر دسترسی

این باغ تقریبا در غرب شهر قرار دارد. باید از پل وحید در حاشیه پارک ناژوان به سمت سه راه سیمین برویم. نرسیده به خیابان سهروردی که مردم محل به آن خیابان سیمین می‌گویند، بعد از میدان از سمت راست وارد پارک ناژوان می‌شویم و خیابان الفت را تا انتها می‌رویم.

زیبایی‌های باغ پرندگان
زیبایی‌های باغ پرندگان

ویدئوی باغ پرندگان اصفهان

 

 

سایر منابع

  • باغ پرندگان اصفهان – بیتوته
  • باغ پرندگان اصفهان – کارناوال
  • آپارات
منبع ویکی پدیا اسنپ تریپ کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها