در زاهدان کجا برویم؟

زاهدان کجا بریم؟

زاهدان کجا بریم؟ زاهدان در مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور قرار دارد. نام دیگر زاهدان به نام دزآپ معروف بوده و جز کلان شهر های ایران محسوب می‌شود. جمعیت این شهر حدود ۵۸۷.۷۳۰ نفر است. در ادامه همراه ما باشید تا با این شهر آشنا شوید.

در زاهدان کجا بریم؟

مکان های دیدنی زاهدان

زاهدان جز شهر های گرئشگری ایران محسوب می‌شود. در ادامه شما را با ۵ مکان دیدنی این شهر آشنا می‎‌کنیم.

مکان های دیدنی زاهدان

خانه ایوبی

این خانه در سال ۱۳۱۱ به دست استاد محمدعلی محمودی بنا شد و در حال حاضر جز جاذبه های گردشگری زاهدان است. این خانه در این سال ها دچار تغییر کابری شده و از آن به عنوان کارگاه هنر های سنتی استفاده می‌شود.

مسجد زرنج

این مسجد رو به روی زندان زرنج و به دستان یکی از حاکمان عرب به نام عبدالرحمن بن سمره ساخته شد. در این مسجد دو مناره وجود دارد که یکی از آن ها پوشیده شده از مس و یکی دیگر کهن است. این مسجد هرساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند.

کاروانسرا نصرت آباد

این مکان بین جاده زاهدان و بم به چشم می‌خورد. قدمت این بنا به گفته باستان شناسان به دوره صفوبه باز می‌گردد.

قلعه لادیز

زاهدان کجا بریم؟ این قلعه در ۱۷ کیلومتری جنوب غرب میرجاوه و همچنین بین این منطقه از ایران به روستای تمین بنا شده است. برای ساخت این اثر از سنگ های بزرگ برای بی بندی استفاده شده و بر روی آن ها دیواره هایی با استفاده از خشت قرار دارد. اگر به زاهدان سفر کردید حتما از این مکان دیدن کنید.

تالاب هامون

این تالاب در مرز بین ایران و افغانستان قرار دارد. این تالاب جز تالاب های فصلی است، و حدود ۱۶۰۰ کیلومتر وسعت دارد اما فقط ۳۵۰ کیلومتر آن در کشور ما قرار دارد. تالاب هامون در ۲۰۰ کیلومتری زاهدان واقع شده است.

آشنایی با موزه پست و ارتباطات زاهدان

صنایع دستی

در این قسمت با معرفی ۴ تا از مهم ترین صنایع دستی به شما کمک خواهیم کرد، تا با زاهدان بیشتر آشنا شوید.

صنایع دستی

سوزن دوزی

یکی از مهم ترین و معروف ترین صنایع دستی در زاهدان سوزن دوزی است. این هنر با استفاده از نخ های رنگی و نوعی سوزن، طرح هایی که مخصوص این منطقه و بومی بوده را روی پارچه های ساده سوزن دوزی می‌کنند. این هنر گردشگران را به خود جذب می‌کند، به همین علت در همه بازار های زاهدان از این لباس ها از جنس های مختلف مانند ابریشم، کتان، پنبه ای و زرباف به چشم می‌خورد. سوزن دوزی به جنس پارچه بستگی دارد که چگونه انجام شود، اما در همه این ها یک ویژگی مشترک وجود دارد و آن این است که تار و پود در آن به وضوح دیده می‌شود.

حصیر بافی

این هنر هم توسط زنان و هم توسط مردان زاهدان انجام می‌شود. مردمان این شهر برای مصارف خانگی خود از این حصیر بافی ها به عنوان سبد، ظروف و همچنین زیر انداز استفاده می‌کنند. نام این هنر در سیستان به اصیل بافی و در بلوچستان به تگرد و در بعضی قسمت های استان به بوریا بافی و پرده بافی معروف است. در این استان به علت آب و هوای گرم و کویری، شبهای سرد و آب کم، هنر حصیر بافی یکی از مهم ترین شاخص ها به شمار می‌آید.

آیینه دوزی

این صنعت یکی از مهم ترین هنر های در سیستان و بلوچستان است، که قدمت و شکوفایی آن به دوران صفویه بر می‌گردد. آیینه دوزی در دوخت لباس عروس و برای تزئین در خانه های مردم این استان استفاده می‌شود. آیینه های به کار رفته در این هنر به شکل مربع و دایره است، و با استفاده از نخ ها در رنگ های متفاوت این آیینه ها بر روی پارچه نگه داشته می‌شوند. آیینه به علت انعکاس واقعیت، به منظور دور کردن بدی ها و نظر ها بر روی پارچه تزئین می‌شود.

سوغات زاهدان

در همه شهر ها سوغاتی مختص به همان شهر وجود دارد. در زاهدان خوراکی های خوشمزه این وجود دارد که می‌توانید به عنوان سوغات برای آشنایان خود هدیه ببرید. پس همراه ما باشید تا مهم ترین سوغات زاهدان را به شما معرفی کنیم.

سوغات زاهدان

لندو

لندو نوعی شیرینی است، که با استفاده از موادی از جمله کنجد، خرما و گندم درست می‌شود. برای تهیه آن ابتدا پوست خرما را می‌گیرند، و بقیه مواد را مخلوط می‌کنند، سپس یک یا چند ساعت شی سنگین بر روی آن می‌گذارند تا مواد خوب به خورد هم برود و حسابی مخلوط شود و بعد آن را در طرح های مختلف شکل می‌دهند. در زاهدان از این شیرینی در مهمانی و ضیافت ها استفاده می‌شود.

انبه

این میوه بسیار خوشمزه گرمسیر بوده، که به علت هوای گرم در زاهدان یکی از مهم ترین محصولات کشاورزی این منطقه به شمار می‌آید. این میوه هم کاربرد خوراکی و همچنین در آشپزی برای رنگ و طعم و عطر غذا ها کاربرد دارد. علاوه بر انبه انواع مرکبات در این شهر کاشت و برداشت می‌شود.

ادویه

همانطور که می‌دانید شهر های جنوب ایران به غذا های پر از ادویه معروف هستند. به همین علت در زاهدان ادویه نقش مهمی در غذاها ایفا می‌کند. یکی از ادویه ها مهم که نام آن از هند و پاکستان گرفته شده است، ادویه آچار گوشت است. این ادویه از ترکیب چند ادویه که شامل فلفل قرمز، شنبلیله، زرد چوبه، تخم گشنیز، نمک و سیاه دانه به وجود می‌آید. این ادویه هرنوع ذائقه ای را به خود جذب می‌کند.

کلوچه خرمایی زاهدان

این کلوچه بسیار خوشمزه برای مصرف در عید نوروز، در ماه اسفند پخته می‌شود. این کلوچه در ۲ نوع خرمایی و بدون خرما با ترکیب رازیانه و سیاه دانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. در قدیم به دلیل نبودن فر، این کلوچه در تنور تهیه می‌شد.

غذاهای محلی زاهدان

غذاهای محلی زاهدان

زاهدان دارای تنوع زیادی در پخت غذا است، که گردشگران را به خود جذب می‌کند. خوردن غذا های مردم این شهر یکی از لذت های سفر شما خواهد بود. همراه ما باشید.

تباهگ

مردم زاهدان این غذا را در سحر های ماه رمضان استفاده می‌کنند. مردم زاهدان گوشت را تکه تکه کرده و بعد از پاشیدن پودر انار و نمک بر روی آن، آن را در آفتاب قرار داده و خشک می‌کنند. برا تهیه این غذا گوشت خشک شده را به مدت نیم ساعت در آب و نمک می‌جوشانند. در قسمت بعد با استفاده از آب به دست آمده از گوشت برنج را با آن دم می‌کنند. این غذا یکی از مهم ترین غذا های این شهر است.

ابگوشت ماهی

در قدیم که مردم شهر زاهدان مشغول صیادی بودند، نوعی غذای خوشمزه به نام آبگوشت ماهی تهیه می‌شد. برای تهیه این غذا ابتدا پیاز و ادویه و دوغ را مخلوط کرده و روی آتش قرار می‌دادند، و بعد از رسیدن به نقطه جوش ماهی را به مواد اضافه می‌کردند. بعد از پخت ماهی آن را از مواد جدا کرده و آبگوشت ماهی را نوش جان می‌کردند.

تخلان

مواد تشکیل دهنده این غذا گندم و دمبه است، که ابتدا گندم را جوشانده و بعد آن را خشک می‌کنند. بعد از خشک شدن گندم را هاون سائیده و آن را همراه دمبه می‌پزند.

معرفی چند هتل در زاهدان

معرفی چند هتل در زاهدان

هتل استقلال

این هتل در میدان آزادی، جنب استانداری، رو به رو بانک صادرات قرار دارد.

هتل امین

آدرس این هتل میدان امام علی، ابتدای خیابان دانشگاه می‌باشد.

هتل جهانگردی

این هتل در میدان جاوه، خیابان جام جم، رو به روی بیمارستان خاتم واقع شده، و یکی از بهترین انتخاب ها است.

مراکز خرید زاهدان

مراکز خرید زاهدان

بازار رسولی

این بازار جز بازار های تاریخی و همچنین مهم ترین بازار زاهدان محسوب می‌شود. در این بازار انواع پوشاک، کیف و کفش، پارچه های سنگ دوزی و سوزن دوزی شده، انواع خوراکی و ادویه جات، انواع میوه ها به خصوص انبه، لوازم آرایشی و بهداشتی و … به چشم می‌خورد. در اخر این بازار انواع فروشگاه های تاناکورا (اجناس دست دوم) فروخته می‌شود که دارای قیمت های بسیار مناسب است. فروشندگان این بازار از گردشگران به خوبی استقبال می‌کنند. اگر به زاهدان سفر کردید حتما از این بازار دیدن کنید.

دوشنبه بازار

نام دیگر این بازار، روز بازار است. دوشنبه بازار، در خیابان فرخی و در روز های دوشنبه فعالیت می‌کند. در این بازار انواع میوه، پارچه، کفش و لوازم الکترونیکی فروخته می‌شود. در حال حاضر این بازار فاقد امکانات بهداشتی می‌باشد. همچنین بازار های دیگری مانند دوشنبه بازار، در روز های چهارشنبه و جمعه وجود دارد.

مرکز تجاری هامون

در این مرکز انواع لوازم کامپیوتری و کامپیوتر به فروش می‌رسد. این مرکز در خیابان امام خمینی زاهدان قرار دارد.

پاساژ قائم

زاهدان کجا بریم؟ این مرکز در خیابان شریعتی قرار دارد و مرکز فروش انواع لباس های محلی و لوازم الکترونیکی مانند گوشی همراه به فروش می‌رسد.

پاساژگلستان

این پاساژ در خیابان رسولی بنا شده است. در این مرکز اجناس متفاوت با قیمت های بسیار مناسب فروخته می‌شود. اگر قصد خرید در زاهدان را دارید بازدید از این پاساژ را فراموش نکنید.

یکی از بهترین زمان ها برای سفر به زاهدان فصل بهار و اواخر تابستان و اوایل پاییز است. اگر به این شهر سفر کرید حتما به شهر سوخته زابل، تالاب هامون و موزه مردم شناسی آن سر بزنید. از مکان های طبیعی این شهر می‌توان به غار لادیز میرجاوه، چشمه آب معدنی موسی و آبشار لادیز میر جاوه اشاره کرد.

مسیر دسترسی به زاهدان

مسیر دسترسی به زاهدان

جاذبه های دیدنی شهر زاهدان

عضویت
اطلاع از
guest

2 نظرات
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
هموطن

تالاب هامون برای زابل هست نه زاهدان و حدود ۲۰۰ کیلومتر فاصله داره با زاهدان .
همچنین بهتره اشاره کنید از فهرج به زاهدان و سربیشه به زاهدان دیگه پمپ سی ان جی وجود نداره و
همچنین از همین نقاط به بعد پمپ بنزین ها کارت سوخت ازاد ندارند و باید با کارت ماشین خودتون بنزین بزنید

مهرشاد

عالی