در رشت کجا برویم؟

در رشت کجا بریم؟

در رشت کجا بریم؟ شهر رشت یکی از شهر های شمالی ایران است، که در استان گیلان قرار دارد. رشت اولین شهر بزرگ و پرجمعیت شمال کشور است و همچنین سومین شهر گردشگر پذیر کشور محسوب می‌شود. جمعیت این شهر حدود ۶۷۶.۹۹۱ نفر و مساحت آن ۱۸۰ کیلومتر مربع است. این شهر در قدیم به نام های دارالامان، بازار، وارنا و دارلمرز معروف بوده است. در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر با این شهر زیبا آشنا شوید.

در رشت کجا بریم؟

مکان های دیدنی رشت

این شهر به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. بیشتر زمان جذب گردشگر فصل تابستان و همچنین عید نوروز است. ما در ادامه به معرفی ۵ مکان دیدنی رشت می‌پردازیم، پس همراه ما باشید.

مکان های دیدنی رشت

خانه میزرا کوچک خان جنگلی

در رشت کجا بریم؟ این خانه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری رشت است، که در خیابان سهیل دبیری واقع شده است. در سال ۱۳۸۱ این خانه مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است. مساحت این مکان حدود ۳۰۰ متر مربع است و از دو طبقه و هر طبقه ۴ اتاق، پلکان و ایوان تشکیل شده است.

مدرسه شاپور

در رشت کجا بریم؟ قدمت این مکان تاریخی به دوران حکومت پهلوی باز می‌گردد. مدرسه شاپور اولین مدرسه در رشت بود که در آن آمفی تئاتر، آزمایشگاه و… قرار داشت. این مدرسه در سال ۱۳۵۶ به عنوان آثار ملی به ثبت رسید. این مدرسه در میدان فرهنگ رشت قرار دارد.

گوهر رود

این رودخانه جز یکی از دو رود مهم در رشت است. رد شدن این رودخانه از داخل شهر رشت زیبایی بی نظیری به این شهر بخشیده است. این رود به تالاب انزلی می‌رسد، اما در سالیان اخیر به آلودگی دچار شده است.

بازار بزرگ رشت

این بازار وسعتی حدود ۲۴ هکتار دارد که در مرکز شهر واقع شده است. معماری بینظیر، چهار سوق ها و کاروانسرا ها از دلایل جذب گردشگر است. این بازار دارای ۱۴ کاروانسرا است که در دوران قاجار و اوایل پهلوی بنا شده اند. اگر می‌خواهید با فرهنگ مردم رشت آشنا شوید، حتما به این بازار سر بزنید.

عمارت کلاه فرهنگی

این بنا تاریخی در باغ محتشم و در دوران حکومت قاجار بنا شده است. مالک این اثر تاریخی اکبرخان بیگلربیگی بوده است. این عمارت دارای ۴ طبقه است، که در سال ۱۳۷۵ جز آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

صنایع دستی رشت

اگر شما هم به خرید و دیدن صنایع دستی شهر ها علاقه دارید، صنایع دستی رشت جز زیبا ترین صنایع دستی ایران محسوب می شود. در دامه به معرفی ۵ صنایع دستی رشت می‌پردازیم.

صنایع دستی رشت

حصیر بافی: حصیر بافی جز صنایع دستی بومی رشت است، که با دستان زنان بندرانزلی، غزیان و آب کنار ساخته می‌شود. محصولات حصیر بافی شامل زیرانداز، آبکش، انواع سبدها، زیرداغی و… می‌شود. در دیوار ها و کف خانه های گیلان زیرانداز های حصیری زیبایی به چشم می‌خورد.

رشتی دوزی: نام دیگر این هنر همان قلاب بافی است، که یکی از اصیل ترین و قدیمی ترین هنر های دستی رشت است. در این هنر زمینه اصلی پارچه با استفاده از نخ های ابریشمی تزئین می‌شود. به مفهوم دیگر بر روی پارچه های زخیم با استفاده از قلاب و نخ های ابریشمی نقوش بسیار زیبایی شکل می‌گیرد.

بامبو بافی: این هنر زیبا همزمان با کشت چای در گیلان مورد استفاده قرار گرفته است. بامبو به دلیل داشتن ویژگی ارتجاعی و شکل گیری بسیار زیاد، به بافت محصولاتی بسیار زیبا می‌پردازد. مرکز بافت این محصولات در شهر لاهیجان و به خصوص روستا لیاستان است.

چادر شب بافی: این چادر در اکثر شهر ها و روستا های رشت در اندازه ۲*۲ متر بافته می‌شود. در قدیم این چادر ها با استفاده از ابریشم و دستگاهی چوبی ساخته می‌شد، اما در حال حاضر با استفاده از الیاف، نخ مصنوعی و پشم بافته می‌شود.

چموش دوزی: چموش نوعی کفش چرمی بوده، و دارای انواع مختلفی است. یکی از متداول ترین نوع آن چموشی است که با بندی بلند به دور پا بسته می‌شود.

این کفش ها بدون رنگ و ساده بوده، اما در قدیم با استفاده از رنگ های طبیعی، آن ها را رنگ می‌کردند.

غذاهای سنتی رشت

شهر رشت مرکز غذاهای خوشمزه ایران است. در بیشتر این غذا های انواع سبزیجات محلی همراه با اب نارنج و رب انار استفاده می‌شود. اگر قصد آشنایی با چند غذای رشتی را دارید در ادامه با ما همراه باشید.

غذاهای سنتی رشت

مرغ ترش: یکی از معروف ترین غذاهای رشت مرغ ترش است، که با استفاده از گوشت مرغ، پیاز، سبزی، سیر سبز، لپه، روغن، تخم مرغ، آب و نارنج طبخ می‌شود. اگر به رشت سفر کردید حتما این غذای خوشمزه را نوش جان کنید.

کباب ترش: این کباب یکی از لذیذترین و خوشمزه ترین غذاهای رشت است، که نظر کسانی که علاقمند به کباب هستند را به خود جلب می‌کند. این غذا با استفاده از گوشت گوسفند، رب انار، پیاز، سیر، سبزی محلی و روغن زیتون طعم دار شده و سپس پخته می‌شود.

میرزا قاسمی: میرزا قاسمی یکی از غذاهایی است که در شهر های دیگر ایران نیز رواج پیدا کرده است، اما هرچیزی اصالت خود را دارد و نوش جان کردن میرزا قاسمی شهر رشت لذت دیگری دارد.

این غذا با اسفاده از بامجان کبابی، سیر، گوجه تازه و رب و همچنین تخم مرغ پخته می‌شود. این غذا را با برنج نیز می‌توان نوش جان کرد.

شوید قرمه: این غذا شباهتی خاص به قرمه سبزی دارد. اما علت متفاوت بودن آن این است که در آن تنها از سبزی شوید استفاده می‌شود و برای ترش شدن آن از گوجه سبز استفاده می‌شود. دیگر موادی که در آن استفاده می‌گردد شامل لوبیا قرمز و پیاز و انواع ادویه جات است.

راهنمای کامل سفر به رشت

سوغات محلی رشت

سوغات محلی رشت

رشته خشکار: یکی از محبوب ترین سوغات رشت رشته خشکار است، که نوعی شیرینی محسوب می‌شود. برای تهیه این شیرینی و خرید آن کافی است به قنادی های شهر سر بزنید. این شیرینی در شهر رشت، و در ماه رمضان جز متداول ترین خوراکی ها است.

زیتون: همانطور که میدانید استان گیلان و رشت پایتخت اصلی زیتون بوده است. زیتون در انواع مختلف وجود دارد. اگر به شهر رشت سفر کردید حتما از زیتون های این شهر نوش جان کنید.

کلوچه فومن: این کلوچه جز اصیل ترین سوغات رشت است. در قدیم رشتی ها از این کلوچه به عنوان مصرف خانگی استفاده می‌کردند، اما به مرور زمان طعم لذیذ این کلوچه نظر گردشگران را به خود جلب کرد و امروزه به یکی از معروف ترین سوغات رشت تبدیل شده است.

برنج و چای: همانطور که می‌دانید برنج و چای از محصول های مهم شمال ایران است، و رشت تولید کننده مهم این دو محصول است. چای رشت بسیار خوش طعم و خوش بو بوده است، که برای سوغات برای دوستان آشنایان انتخاب بسیار خوبی است.

هتل ها و اقامتگاه های رشت

هتل ها و اقامتگاه های رشت

هتل کادوس: این هتل پنج ستاره بوده و به دلیل قرار گرفتن آن در مرکز شهر یکی از بهترین انتخاب ها است. این هتل جز زیبا ترین هتل ها در رشت است و امکانات رفاهی بسیار مناسبی دارد. این هتل در بلوار آزادی رشت بنا شده است.

هتل شبستان: این هتل وسعتی حدود ۱۵۰۰ متر مربع دارد که دارای ۶ طبقه است، به همین دلیل یکی از مجلل ترین هتل های رشت است. این هتل ۴ ستاره بوده و دارای تنوع زیادی در غذاهای ایرانی و فرنگی است.

این هتل در چهار راه گلسار و نبش خیابان بنت الهدی قرار دارد.

هتل پردیس: هتل پردی ۲ ستاره بوده و در یکی از مناطق بسیار خوب و در بلوار امام خمینی نبش بلوار آزادی رشت واقع شده است. این هتل دارای ۵۰ اتاق است.

آشنایی با بهترین رستوران های رشت

مراکز خرید رشت

مراکز خرید رشت

بازار بزرگ رشت: این بازار بر خلاف دیگر بازار های مهم ایران، رو باز بوده و تنها قسمت کمی از آن پوشیده شده است. این بازار از قسمتی هایی از جمله میدان کوچک، میدان بزرگ و کاروانسرا ها تشکیل شده است.

کاروانسرا های این بازار یکی از مکان های جذب گردشگر در شهر رشت است. این بازار نشان دهنده فرهنگ مردم شهر است. این بازار وسعتی حدود ۲۴ هکتار دارد و شامل ۱۴ کاروانسرا می‌شود.

مرکز خرید گلسار: این مرکز شامل ۶ طبقه است که در آن می‌توانید نواع پوشاک، لوازم خانگی و… را خریداری کنید. در طبقه اول انواع بوتیک ها و کافی شاپ ها قرار دارد. طبقه سوم این مجموعه را انواع دفتر های تجاری، طبقه چهارم فود کورت و رستوران تشکیل می‌دهند.

مرکز خرید ایرانیان: این پاساژ دارای ۱۳ طبقه است. این مرکز به ۲ طبقه تجاری، ۷ طبقه واحد خدماتی و ۴ طبقه پارکینگ نقسیم می‌شود.

این مرکز برای خرید انواع پوشاک، کیف و کفش و لوازم آرایشی است. این مرکز در بلوار گلسار و در میدان باستانی شعار قرار دارد.

مرکز خرید رز: این مرکز دارای ۲ شعبه در رشت و هر شعبه دارای ۳ طبقه است. طبقه اول مرکز خرید وسایل زنانه و دو طبقه بعدی مرکز خرید کالا مردانه است.

بهترین زمانی که شما می‌توانید به رشت سفر کنید فصل بهار و اوایل فصل پاییز است. این شهر در تابستان دارای هوای بسیار گرم و شرجی و در ماه بهمن دارای هوایی بسیار سرد است.

شهر رشت جز کلان شهر های شمال کشور محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید یکی از زیباترین مراسم های رشت، جشن شالیزار را تماشا کنید، در اوایل ماه اسفند به رشت سفر کنید.

مسیر دسترسی به رشت

مسیر دسترسی به رشت

دیدنی های رشت

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها