در یاسوج کجا برویم؟

در یاسوج کجا بریم؟

در یاسوج کجا بریم؟ این شهر در جنوب غربی ایران و استان کهگیلویه و بویر احمد واقع شده است. این شهر در قدیم به نام تل خسرو معروف بوده است، همچنین در زبان محلی یاسیچ تلفظ می‌شود. این شهر حدود ۱۸۴.۵۳۲ نفر جمعیت را در خود جای داده است. در ادامه به معرفی این شهر زیبا و خوش آب و هوا می‌پردازیم، پس همراه ما بمانید.

در یاسوج کجا بریم؟

مکان های دیدنی یاسوج

همه ما در سفر هایمان از مکان های طبیعی و تاریخی شهر ها دیدن می‌کنیم. شهر یاسوج دارای مکان های دیدنی تاریخی و طبیعی زیبایی است، که با پیشینه تاریخی خود سفری شگفت انگیز برای شما رقم خواهد زد. در ادامه به معرفی چند مکان دیدنی در یاسوج می‌پردازیم.

مکان های دیدنی یاسوج

پارک کوهستان

این پارک بزرگ و چشم نواز یکی از مناطق جذب گردشگر در یاسوج است. پارک کوهستان در جاده یاسوج به سمت اقلید واقع شده است، همچنین شما می‌توانید در بالای این پارک کل شهر یاسوج را تماشا کنید.

پارک کوهستان

آثار باستانی یاسوج

آبشار یاسوج

یکی از مناطق طبیعی در یاسوج که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند، آبشار یاسوج می‌باشد. ارتفاع این آبشار حدود ۱۰ متر ست که از کوه های زاگرس سر چشمه می‌گیرد. همچنین وجود باغات، چشمه های آب و سرسبزی منطقه زیبایی این منطقه را دو برابر کرده است. بهترین فصل برای بازدید از این منطقه چشم نواز فصل تابستان و بهار و پاییز است. بازدید از این منطقه دیدنی را در سفرتان به یاسوج فراموش نکنید.

آبشار یاسوج

دره المون

برای بازید از این منطقه باید از روستا چهار طاق، امیر نواب و دشت عبور کنید. این منطقه در جاده یاسوج-نور آباد واقع شده است. دره المون آب بسیار فراوانی دارد و با سرسبزی و آب و هوای بسیار مناسب همه افراد را به خود جذب می‌کند. همچنین شما می‌توانید لاله واژگون را در این دره تماشا کنید.

دره المون

دریاچه کوه گل

در این منطقه انواع دریاچه های فصلی وجود دارد، که زیبایی بی نظیری به این منطقه بخشیده است. دریاچه های فصلی به دلیل آب شدن برف کوه ها در بهار شکل می‌گیرند، همچنین این دریاچه ها در تابستان از بین می‌روند. کوه گل از زیبا ترین دریاچه ها بین تمام دریاچه های این منطقه است که وسعت زیادی دارد. شما می‌توانید انواع گیاهان مانند نعنا، قارچ کوهی، بابونه و … را جمع آوری کنید.

دریاچه کوه گل

اشنایی با آثار تاریخی یاسوج

صنایع دستی یاسوج

از قدیم تا به امروز اکثر مردم شهر ها به تولید صنایع دستی می‌پردازند. این عرصه یکی از مهم ترین راه های درآمد در هر شهر است. یاسوج دارای تنوع زیادی در تولید صنایع دستی دارد. در ادامه همراه ما بمانید، تا با صنایع دستی این شهر آشنا شوید.

صنایع دستی یاسوج

توبره

این هنر جز دست بافته های عشایر این استان است. هنر توبره به ساخت کیفی مستطیل شکل، دارای دو بند که در اطراف آن قرار دارد می‌پردازد. این کیف برای ریختن علف مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش های به کار رفته در آن شامل گل توبره و گل آدمی می‌شود.

توبره

آیینه دان

نام دیگر این دست بافته چنته است، که کیفی دارای دسته ای بلند است که در آن قرآن و یا وسایل زنانه نگه داری می‌شود. بافت این محصول شباهت خاصی به گلیم دارد. نقش های مورد استفاده در این صنعت نقش های فرش و گلیم می‌باشد.

آیینه دان

جور

این صنعت مانند هنر گیلم بافی است، که نام دیگر آن جوال می‌باشد. این محصول به شکل مربع بوده، و پس از بافت دور آن را بافته و به شکل کیسه یا کیف در می‌آورند و آن را برای نگه داری مواد مصری استفاده می‌کنند.

جل

این محصول برای پوشاندن اسب و الاغ استفاده می‌شود، و توسط مردمان عشایر بافته می‌شود. طرح های این بافته ساده بوده و نقش خاصی ندارد. بعضی افراد برای زیبایی کار با استفاده از هنر سوزن دوزی به آن زیبایی می‌بخشند.

غذاهای محلی یاسوج

هر شهر و دیار غذا های اصلی مربوط به خود را دارد. این غذا ها دارای طعم های لذیذی هستند که نسبت به آب و هوا و فرهنگ مردم طبخ می‌شوند. یاسوج تنوع زیادی در غذا های محلی دارد، و طعم آن ها هر گردشگری را به خود جذب می‌کند. در ادامه همراه ما بمانید.

غذاهای محلی یاسوج

شله ماسی

نام دیگر این غذا خوشمزه شله دووی است، که یکی از محبوب ترین غذا ها در یاسوج محسوب می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذا شامل دوغ، برنج، پونه، پیاز و کره محلی است. برای سرو این غذا از سینی استفاده می‌کنند.

شله ماسی

شله شیری

شله شیری یا همان شیر برنج یکی از غذا های روستا فتح یاسوج می‌باشد. این غذا با استفاده از شیر و برنج تهیه می‌شود و طعمی فوق العاده را به خود اختصاص داده است.

شله شیری

شله بادامی

این شله خوشمزه با استفاده از بادام کوهی و برنج طبخ می‌شود. بیشترین مناطقی که به پخت این غذا می‌پردازند عبارتند از گچساران، چم شیر و بادشت. در سفرتان به یاسوج حتما این غذا را نوش جان کنید.

آش کارده

آش کارده یا آش هره با گیاهی مخصوص به نام کارده که طبع گرم دارد پخته می‌شود. مواد مورد نیاز برای پخت این آش گندم، برنج، آبلیمو و کارده تهیه می‌شود. این آش مشهور ترین آش در یاسوج می‌باشد.

سوغات یاسوج

از مهم ترین راه های اشتغال در هر شهر، تولید سوغات برای مسافرانی است که به آن شهر سفر می‌کنند. یاسوج تنوع زیادی در تولید سوغات، و همچنین سوغاتی هایی با طعم هایی بی نظیر دارد. در ادامه همراه ما باشید تا با سوغات این شهر آشنا شوید.

سوغات یاسوج

نان توک و بلوط

از نان های محلی و خوشمزه یاسوج می‌توان به نان توک و بلوط اشاره کرد. نان توک را با استفاده از تابه ای داغ طبخ می‌کنند، همچنین نان بلوط با استفاده از خود میوه بلوط تهیه می‌شود که طعم فوق العاده ای دارد.

نان توک و بلوط

انگور

این میوه خوشمزه و گرمسیر در بیشتر نقاط ایران کشت می‌شود. اما می‌توان گفت یاسوج یکی از مهم ترین مراکز کشت انکور محسوب می‌شود، که انواع انگور از جمله یاقوتی، سیاه، عسگری، رجبی، رطبی و ریش بابا را کشت می‌کند. همچنین انگور یکی از محصولات پرطرفدار بین گردشگران یاسوج می‌باشد.

انگور

گیاهان وحشی

این گیاهان که خاصیت دارویی دارند، یکی از پر درآمد ترین محصولات در یاسوج می‌باشد. این گیاهان از جمله گل گاوزبان، گل بابونه، بومادران و بنشن است، که حتی به برخی از کشور ها صادر می‌شود. خرید گیاهان دارویی در سفرتان به یاسوج را فراموش نکنید.

گیاهان وحشی

معرفی هتل های یاسوج

هتل آزادی

این هتل جز هتل های ۴ ستاره است، که در بلوار نماز، رو به رو شهربازی یاسوج واقع شده است. این هتل در ۴ طبقه، دارای ۷۲ اتاق بنا شده است. این هتل در سال ۱۳۷۶ افتتاح گردید، و پس از چندین سال به دلیل بالا بردن کیفیت در سال ۱۳۹۵ مرمت شد. این هتل به دلیل داشتن محیطی آرام یکی از بهترین انتخاب ها است.

هتل آزادی

هتل جهانگردی

این هتل زیبا ۲ ستاره بوده، و دارای ۲۸ اتاق می‌باشد. این هتل به روی تپه ای و وسعت ۶ هکتار بنا شده است. این مجموعه به دلیل قدیمی شدن در سال ۱۳۸۵ مورد مرمت قرار گرفت. این هتل از امکانات رفاهی مناسبی برای اقامت برخوردار است. هتل جهانگردی با فضایی زیبا در خیابان پاسداران، تپه تل دراز یاسوج قرار دارد.

هتل جهانگردی

معرفی مراکز خرید در یاسوج

پاساژ ملت

شما در این مرکز می‌توانید انواع لوازم مورد نیاز خود را خریداری کنید. این مجموعه در خیابان طالقانی یاسوج قرار دارد.

پاساژ ملت

مرکز خرید اطلس

این مجموعه بزرگترین مرکز خرید در یاسوج می‌باشد، که در ۵ طبقه ساخته شده و انواع لوازم در آن به فروش می‌رسد. مرکز اطلس در خیابان مطهری، نبش میدان ساعت واقع شده است.

مرکز خرید اطلس

مرکز خرید امید

این مرکز جز مراکز مدرن در یاسوج است که در خیابان طالقانی یاسوج قرار دارد.

معرفی رستوران های معروف در یاسوج

رستوران باجناق ها

این رستوران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، که همچنین دارای قسمت سلف سرویس نیز می‌باشد. اگر می‌خواهید در فضایی آرام غذا خود را نوش جان کنید به این رستوران سر بزنید. رستوران باجناق ها در ورودی آبشار یاسوج قرار دارد.

رستوران باجناق ها

رستوران شاندیز

از معروف ترین رستوران ها در یاسوج می‌توان به شاندیز اشاره کرد. معروف ترین غذا این رستوران کباب است که طرفداران زیادی دارد. این رستوران در میدان امام حسین، خیابان جمهوری اسلامی قرار دارد.

رستوران شاندیز

رستوران بابا کوهی

این رستوران به طبخ غذا های باکیفیت ایرانی می‌پردازد. از بهترین غذا های این رستوران می‌توان به خورشت های خوشمزه آن اشاره کرد. این مجموعه در میدان کشاورز، بین خیابان شاهد ۱۸ و ۱۹ واقع شده است.

رستوران بختیاری

اگر هوس خوردن غذا ایرانی با کیفیت کردید، حتما به این رستوران سر بزنید. همچنین انواع غذا های ایرانی در این رستوران طبخ می‌شود. رستوران بختیاری با فضایی دلنشین در خیابان جمهوری اسلامی، جنب میدان جمهوری اسلامی قرار دارد.

بهترین زمان برای سفر به یاسوج

بهترین ماه برای سفر به یاسوج اردیبهشت است، همچنین تابستان هم می‌تواند یک انتخاب خوب برای سفر به این شهر زیبا باشد. در سفرتان به یاسوج بازدید از تنگ مهریان، تنگ گنجه ای، دریاچه سد شاه قاسم، آبشار تنگ تامرادی و به خصوص پیست اسکی دنا را فراموش نکنید. البته برای بازدید از پیست اسکی دنا باید در فصل سرما به یاسوج سفر کنید.

بهترین زمان برای سفر به یاسوج

مسیر دسترسی به یاسوج

مسیر دسترسی به یاسوج

ویدئو دیدنی های یاسوج

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها