در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

امکان دارد که به منظور گردش و تفریح، ماموریت کاری، زیارت و… قصد داشته باشید که به خارج از کشور سفر کنید. برای بهره برداری بیشتر از هر سفری دانستن شرایط سفر کردن و بایدها و نبایدهای آن به شما کمک می کند که سفری هرچه بهتر داشته باشید. یکی از این بایدها و نبایدها، آشنایی با نحوۀ مراقبت از سلامت خود و اصولی است که با رعایت آن می‌توانید از بیمار شدن جلوگیری کنید. بیماری در هر سفری خصوصا سفر به خارج از کشور می‌تواند شما را به یک درد سر درست و حسابی بیاندازد. با ما همراه باشید تا به سوال در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟ پاسخ دهیم.

در این مقاله قصد داریم تا با برشمردن نکاتی ساده و کاربردی به شما را با چند نکته برای جلوگیری از بیمار شدن در سفرهای خارجی آشنا کنیم. رعایت این نکات حتی در مسافرت‌های داخلی هم به سلامت شما کمک خواهد کرد.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۱. از سلامت خود پیش از سفر اطمینان حاصل کنید.

پیش از سفر سعی کنید مطمئن شوید که نشانه‌های بیماری در شما وجود نداشته باشد چون شرایطی که در سفر وجود دارد مانند استرس، کم خوابی، خستگی بدنی و… ممکن است نشانه‌های کوچک بیماری را در شما تشدید کند.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۲. سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

از قرص‌های ویتامین سی برای جلوگیری از بیماری‌ها و تقویت سیستم ایمنی خود استفاده نمایید. در طول سفر علاوه بر همراه داشتن ویتامین سی،‌ اسپری شست و شوی بینی را نیز به همراه داشته باشید و در طول سفر از آن استفاده نمایید زیرا باعث می‌شود راه بینی شما مرطوب بماند و سیستم ضد میکروبی مجاری دماغی  شما  را تقویت کند.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۳. نوشیدن آب را فراموش نکنید یا به عبارتی زیاد آب بنوشید.

همانطور که به راحتی می‌شود پیش بینی کرد، امکان دارد به خاطر شرایطی که در سفر برایتان به وجود می‌آید از نوشیدن آب کافی غافل شوید. به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب حتی بیشتر از میزانی که در منزل آب می‌نوشیدید، می‌تواند برای بیمار نشدن شما در طول سفر، بسیار کمک کننده باشد و نکتۀ قابل توجه دیگر این است که به یاد داشته باشید فعالیت بدنی شما در طول سفر ممکن است بیشتر از معمول هر روزه‌تان باشد. پس بهتر است اینطور گفت که نوشیدن آب کافی قبل از سفر، هنگام سفر یا حتی بعد از سفر را فراموش نکنید.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۴. از سلامت آبی که مصرف می‌کنید اطمینان حاصل کنید

آب تصفیه بنوشید و از پلمپ بودن درب اب معدنی، تصفیۀ آب‌های مصرفی و… اطمینان حاصل کنید. به این نکته توجه داشته باشید که اطلاعات روی بطری آب و تارخ تولید و مصرف آن را با دقت مطالعه کنید. آب هر منطقه یا کشور، حاوی مواد، فلزات و تا حدودی میکروب‌های خاص و محلی است. این امکان وجود دارد که بدن شما به آن نوع آب عادت نداشته باشد و اگر از آب شیر که خود مردم آن منطقه استفاده می‌کنند و بیمار نمی شوند، استفاده کنید، بیماری در شما بروز کند. خصوصا امکان دارد که دچار بیمارهای گوارشی شوید. حتی نوشیدن مقدار کمی از آب هم کافی است که شما به بیمارهای گوارشی دچار شوید، پس برای مراقبت بیشتر بهتر است برای مسواک زدن نیز از آب تصفیه استفاده کنید.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

زمستان ۹۸ کجا بریم سفر؟

۵. احتمال سردرد و سرگیجه در طول سفر را جدی بگیرید.

اگر مدت زیادی لازم است برای طی کردن مسیر در هواپیما، ماشین، قطار و کشتی باشید احتمال اینکه دچار سرگیجه، سردرد و حالت تهوع شوید وجود دارد و در صورت وجود سابقۀ این چنین حالاتی در مسافرت‌های پیشین، سعی کنید از نشستن بر روی صندلی‌هایی که تکان بیشتری دارند خود داری کنید و قبل از سوار شدن قرص‌های ضد تهوع مصرف کنید و در طول سفر نیز این قرص‌ها را همراه خود داشته باشید.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟
در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۶. مراقب بهداشت دستان خود باشید.

در طول سفر از مکان‌های عمومی بسیاری استفاده می‌کنید و دستان شما در معرض آلودگی‌های بیشتری قرار می‌گیرد. ممکن است با همان دست‌ها چشم، بینی و دهانان را لمس کنید. علاوه بر شست و شوی مدوام دست‌ها در طول مسافرت از همراه داشتن ژل شست وشوی و ضد عفونی کننده نیز غافل نشوید، زیرا این احتمال وجود دارد که امکان شست و شوی دستانتان در همه جا فراهم نباشد.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۷. بهداشت غذا را جدی بگیرید.

شاید اصلی‌ترین عامل بیمار شدن در طول سفر غذا خوردن باشد. برای غذا خوردن در طول سفر رعایت چند نکتۀ اصلی بسیار حائز اهمیت است از جمله مواردی که می‌توان اشاره کرد پرهیز از مصرف سبزیجات و میوه‌جات در طول سفر به صورت خام است. مخصوصا در مکان‌هایی که از بهداشت آنها اطمینان کافی ندارید. اگر قصد مصرف سبزیجات و میوه‌جات را داردید به صورت بخارپز یا آب پز آن‌ها را مصرف کنید.

به خاطر داشت که درهر جایی غذا نخورید هرچه قدر وسوسه کننده باشد.

تا جایی که امکان دارد سعی کنید غذایی بخورید که تازه، کاملا پخته و در هنگام سرو داغ باشد.

از نوشیدن آب میوه‌هایی که از بهداشت آنها مطمئن نیستید اجتناب کنید. این امکان بسیار وجود دارد که میوه نشسته، فاسد و… باشد و مدت زیادی آنها  را بیرون از یخچال نگهداری کرده باشند.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

از خرید مواد غذایی که در دستفروشی‌ها عرضه می‌شود، بپرهیزید.

در هنگام خرید محصولات خوردنی یا نوشیدنی حتما تاریخ مصرف و تولید آن را به دقت چک کنید.

تا جایی که امکانش هست غذای آشنا بخورید و سعی کنید غذاهایی که پیش از این امتحان نکرده‌اید را در طول مسافرت نخورید. همچنین رژیم غذایی خود را یکباره در سفر تغییر ندهید. به طور مثال مصرف غذهای تند و ادویه دار ممکن است با ساز و کار بدن شما هم خوانی نداشته باشد.

۸. واکسن بزنید.

سفر به بعضی از مکان‌ها مستلزم زدن بعضی واکسن‌های خاص است. قبل از مسافرت در مورد بیماری‌های شایع آن محل اطاعات کسب کنید. با پزشک خود مشورت کنید و در  صورت صلاح دید پزشکتان واکسن‌های لازم را بزنید و انتی بیوتیک‌های توصیه شده را مصرف کنید.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۹. مراقب آفتاب و آفتاب زدگی در طول سفر باشید.

نور خورشید در طول سفرممکن است باعث ایجاد سوختگی شود. از به همراه داشتن کرم ضد آفتاب، عینک آفتابی مناسب و کلاه نقابدار پیش از سفر اطمینان حاصل کنید.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

در سفر ۳ روزه کجا برویم؟

۱۰. نیش حشرات را جدی بگیرید.

یکی از مواردی که باید بسیار به آن توجه داشت نیش حشرات است. نیش شرات امکان دارد شمارا به بیماری‌هایی همچون مالاریا مبتلا کند. برای کاهش خطر ابتلا به چنین بیماری‌هایی رعایت چند مورد ضروری می‌باشید:

تا جایی که امکان دارد در اتاق‌هایی با سیستم گرمایشی- سرمایشی مناسب بمانید.

اگر چادر می‌زنید از پشه بند استفاده کنید. موقع خواب همه بدنتان را بپوشانید. از مواد و لوازمی استفاده کنید که حشرات را دفع می‌کنند مثل دستبندهای دفع حشره یا اسپری‌ها.

در ضمن از خوردن قرص‌های ضد مالاریا غافل نشوید

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

۱۱. در طول سفر از فعالیت فیزیکی غافل نشوید.

یکی از بهترین روش‌ها برای سلامتی و  مبارزه با عفونت‌ها فعالیت فیزیکی می‌باشد. فعالیت بدنی سیستم ایمنی را بهبود می بخشد. توجه داشته باشید که انتخاب نوع کفش و کتونی از مهترین نکاتی است که در مورد فعالیت بدنی باید مورد توجه قرار دهید تا از زود خسته شدن و پا دردهایی که ممکن است دچار آن شوید جلوگیری کنید.

در طول سفر از فعالیت فیزیکی غافل نشوید.

۱۲.استراحت و خواب کافی را در طول سفر فراموش نکنید.

کم خوابی از علل شایع خستگی و بیماری می‌باشد. اگر شما کمتر از میزان مورد نیاز بدنتان بخوابید، بدن شما تحلیل می‌رود و ایمنی آن کاهش می‌یابد.

استراحت و خواب کافی را در طول سفر فراموش نکنید.

۱۳. مراقب بیماری در مناطق مرتفع باشید.

اگر سفر شما به مناطق مرتفع می‌باشد باید مراقب بیماری‌های مربوط به مکان‌های مرتفع باشید. این مورد از جمله مواردی است که باید پیش از مسافرت با پزشک خود درباره آن مشورت کنید. در طول سفر نیز به یک راهنمای توریستی و بومی مراجعه کنید.

مراقب بیماری در مناطق مرتفع باشید.

۱۴. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید حتما در طول سفر دارو را به همراه خود داشته باشید.

برای راحت‌تر بودن بهتر است که یک کیت کمک‌های اولیه نیز به همراه خود داشته باشید و در طول سفر مراقب باشید که در صورت ایجاد هرگرنه خراش و بریدگی، حتی خراش‌های کوچک، مراقبت‌های لازم را از آن به عمل بیاورید.

مصرف دارو در طول سفر

۱۵. دربارۀ مقصد سفر خود تحقیق کنید.

محل و نوع مکانی که قصد سفر به آنجا را دارید، در انتخاب نوع مراقبت‌های پیش از سفر، حین سفر و بعد از سفر حائز اهمیت می‌باشد. آب و هوا نیز از مهترین نکاتی است که باید به آن توجه داشت تا متناسب با آن اب و هوا و شرایط جوی لباس مناسب انتخاب کنید تا از کوچکترین سرماخورگی نیز پیشگیری نمایید.

پس از انتخاب محل سفر اطلاعات لازم و مورد نیاز را از کشوری که مقصد شماست، کسب کنید و در مورد مراکز درمانی آن محل تحقیق کنید.

دربارۀ مقصد سفر خود تحقیق کنید.

۱۶. در طول سفر در فرودگاه، هواپیما، کشتی، ماشین و… تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا از افراد بیمار دوری کنید.

رعایت نکات گفته شده ابتدایی‌ترین اصولی است که کمک می کند تا سفری همراه با سلامتی داشته باشید. در رعایت این موارد به هبچ عنوان سهل انگاری نباید کرد. همیشه به یاد داشته باشید که هزینه و زمانی که درمان از شما تلف می‌کند بیش‌تر از زمان و هزینه‌ای است که صرف پیشگیری از بیماری‌ها و حفظ سلامتتان می‌کنید. با رعایت نکات گفته شده در این مقاله، سفری سالم و خاطره‌انگیزی برای خود به ارمغان بیاورید.

در سفرهای خارجی چطور از بروز بیماری‌ها پیشگیری کنیم؟

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها