پناهگاه حیات وحش بیستون

پناهگاه حیات وحش بیستون

در تاریخ ۲۱/۵/۱۳۵۴ و طبق مصوبه ۶۶ شورای عالی محیط زیست، پناهگاه حیات وحش بیستون تحت پوشش مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت. این منطقه حفاظت شده، دارای وسعت ۴۰۶۵۱ هکتار بوده و در نزدیکی مرکز استان کرمانشاه قرار گرفته است.

میانگین بارندگی و دمای سالانه

در این منطقه به صورت سالانه، میانگین بارندگی، ۴۰۰ تا ۴۵۰ میلی لیتر بوده و حداکثر دمای این پناهگاه در طول سال بین ۳۰ تا ۳۵ درجه و حداقل دمای آن نیز به ۱۲- تا ۱۳- درجه می‌رسد.

پوشش گیاهی پناهگاه حیات وحش بیستون

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده بیستون به شکل جوامع بوته‌ای و درختچه‌ای و بیشتر بر روی ارتفاعات صخره‌ای وجود دارند. از جمله گونه‌های گیاهی موجود در پناهگاه حیات وحش بیستون، می‌توان به رز، گون، باریجه، نسترن، افرا، شیر سگ و بداغ هفت کول اشاره کرد. همچنین در این منطقه برخی از گونه‌های گیاهی که دارای مصارف دارویی هستند نیز وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان موسیر، کتیرا، تره کوهی، کنگر، ذغال اخته، شیرین بیان، جو وحشی، بلوط، انجیر کوهی و یونجه وحشی را نام برد.

پناهگاه حیات وحش بیستون

گونه‌های جانوری 

همان‌طور که از نام این پناهگاه پیداست، این منطقه زیستگاه گونه‌های مختلفی از پستانداران، پرندگان و خزندگان به شمار می‌رود.

در این منطقه تا اوایل دهه ۱۳۶۰ بیش از ده هزار رأس کل‌وبز وجود داشت و از بهترین زیستگاه‌های کل‌وبز و قوچ‌ومیش محسوب می‌شد. کل‌های این منطقه به جهت جثه و طول شاخ کم‌نظیر بودند. یک کل با طول شاخ ۱۵۲ سانتی‌متر در این منطقه شکار شده که رکورد جهان محسوب می‌شود. با این وجود شکار فراوان باعث شده تا نسل کل‌وبز در این منطقه به کلی منقرض شود.

از دیگر گونه‌های جانوری این منطقه در گذشته یا اکنون می‌توان پلنگ، کفتار، خرس قهوه‌ای، گرگ، شغال، خارپشت گوش‌بلند، سنجاب ایرانی، کبک، کبک دری، تشی، شاه‌بوف، دال، چکاوک، سهره و تیهو، خرگوش،بز کوهی را نام برد.

پناهگاه حیات وحش بیستون

در کرمانشاه کجا برویم؟

پستانداران

کل و بز وحشی، گونه اصلی پستاندار این پناهگاه محسوب می‌شوند. این پستانداران در نواحی کوهستانی و صخره‌ای بیستون پراکنده‌اند و دلیل آن هم وجود دره‌های پر آب، پناهگاه‌ها و پوشش بوته‌ای و علفی در این نواحی است. گرگ، شغال، گربه جنگلی، خرگوش، جوجه تیغی، گراز، روباه، پلنگ و خرس قهوه‌ای جزو گونه‌های پستاندار منطقه حفاظت شده بیستون محسوب می‌شوند.

پرندگان

گنجشک، کلاغ نوک سرخ و زاغی، کرکس، سهره، دلیجه، بحری، فاخته، کبک، کبوتر چاهی، کلاغ معمولی، شاهینف عقاب طلایی نیز جزو گونه پرندگان این منطقه به شمار می‌روند.

خزندگان و دوزیستان

از جمله گونه‌های خزنده و دوزیست پناهگاه حیات وحش بیستون نیز می‌توان آگاما، تیرمار صحرایی، افعی، لاک پشت معمولی، شترمار استپی، آگامای پوست شنی و آگامای صخره‌ای را نام برد.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها