معرفی شهر لاهور

معرفی شهر لاهور

بسیاری از جاذبه های تاریخی تفریحی شهرهای پاکستان در استان پنجاب قرار گرفته است. یکی از مهم ترین شهر های این استان لاهور است. جمعیت این شهر ۶٫۴۸۵٫۱۷۵ در سرشماری سال ۲۰۰۶ بود. در ادامه با معرفی شهر لاهور همراه تاریخ ما باشید.

شهر لاهور در لیست بزرگ‌ترین شهرهای پاکستان قرار دارد و در افکار مردم به عنوان قلب پاکستان مطرح می‌گردد. حق با مردم است و ریشهٔ تاریخ خلقت در پاکستان به همین شهر بازمی‌گردد و نیز محیطی فرهنگی دارد. کارشناسان ثروت و آموزش و پرورش در میان شهرهای پاکستان بیشتر این شهر را انتخاب می‌نمایند و در این شهر مسکن می‌گزینند؛ چرا که هم برای درآوردن پول محیطی بازرگانی و هم برای آموزش محیطی فرهنگی دارد. شهر لاهور بیشتر اوقات باغ شهر خوانده می‌شود و نیز میراث امپراتوری مغولی هند در این شهر بر جای مانده‌است.

معرفی شهر لاهور

باغ شالیمار

این باغ دیدنی که در شهر لاهور پاکستان قرار دارد به دستور شاه جهان بنا شد. شاه جهان امپراتور گورکانی این منطقه بود. این باغ توسط ملا علاء الملک تونی که یکی از معماران مشهور زمان خودش بود در قرن ۱۸ بنا شد. این باغ شبیه به یک متوازی الاضلاع ساخته شده است. متوازی الاضلاعی که که در طول قرار گرفته است. دیوار های باغ شالیمار منبت کاری شده و بسیار زیبا است. طرح این باغ نیز بر اساس طرحی برگرفته از چهارباغ شکل گرفته است. این باغ به همراه قلعه لاهور در سال ۱۹۸۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این باغ از سال ۲۰۰۰ تاکنون جزو میراث های در خطر یونسکو قرار دارد.

قلعه شاهی

قلعه شاهی به قلعه لاهور نیز مشهور است. این قلعه در کنار باغ شالیمار اکنون در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. البته می توان به جای قلعه به آن ارگ لاهور نیز بگوییم. این ارگ احتمالا در سال ۱۰۲۵ ساخته شد. البته باستان شناسان معتقدند این قلعه طی سالها ویران و دباره بازسازی شده است. قلعه ای که هم اکنون در دسترس است به دستور اکبر شاه سومین پادشاه گورکانی ( برخی معتقدند شاه اکبر جزو امپراتوری مغولی هند است) این قلعه در سال ۱۵۶۶ مورد بازسازی قرار گرفت. این قلعه همچون دیگر ارگ های دنیا دارای بخش های متعددی است. مشهورترین بخش های این قلعه عبارتند از دیوان خواص، متی مسجد، شیش محل و تماشاگاه نولخه.

آشنایی با جاذبه های گردشگری شهر بیرجند

مسجد پادشاهی

در پاکستان نیز می توان مساجد بسیار زیبایی پیدا کرد. گسترده گسترده اسلام موجب این مورد شده است. مسجد بادشاهی یا مسجد پادشاهی یا مسجد عالمگیری نام های متعدد این مسجد از سال ۱۶۷۳ میلادی می باشد. این مسجد به دستور اورنگ زیب عالمگیر آخرین پادشاه گورکانی ساخته شد. این مسجد در حدود ۶۰ هزار نفر گنجایش دارد از این رو به عنوان دومین مسجد بزرگ پاکستان به شمار می آید. همچنین این مسجد پنجمین مسجد بزرگ جهان اسلام به شمار می رود. این مسجد دارای ۳ گنبد و ۴ گلدسته است. معماری این مسجد گورکانی است که شباهت های بسیاری با معماری ایرانی دارد. در این مسجد می توان المان های بسیاری که مشابه معماری ایرانی باشند یافت.

معرفی شهر لاهور

این شهر روزگاری جزو ایران بوده است. از این رو ایرانی بودن و فرهنگ ما در آن هویدا است. امیدواریم ببینید؛ لذت ببرید و برای دوستانتان تعریف کنید.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Jonaid Sharif

چرا ایرانیان بعضی از ایرانیان جنون دارند که نقاط مختلف دنیا را جز ایران بدانند. دنیا همیشه از دستی بدستی افتاده است. همانگونه که ایران یا بسیاری اوقات ترکان مقیم ایران مناطق دور و پیش را فتح کرده اند، مغولان و یونانیان و عرب ها ایران را فتح کرده اند،. اگر نادر افشار هند را گرفت و مردم را قتل عام کرد خالد بن ولید خراسان را گرفت و مردم را قتل عام کرد،. بلحاظ خدا این ناسیونالیزم خنثی کننده را ترک کنید که توجه به اوضاع کنونی و قتل عام های کنونی کرده بتوانیم