معرفی شهر مولتان

معرفی شهر مولتان

این شهر نیز یکی از شهرهای استان پنجاب کشور پاکستان می‌باشد. این شهر ششمین شهر بزرگ پاکستان است. از این رو آثار تاریخی طبیعی بسیاری دارد. بنابراین شایسته است از آن به عنوان شهری یاد شود که جاذبه های تاریخی تفریحی پاکستان در آن قرار دارد. مولتان به عنوان شهر صوفیان و شهر زیارتگاه‌ها شناخته می‌شود. از این جهت ازنظر گردشگری اهمیت بسیاری دارد. در ادامه با معرفی شهر مولتان همراه تاریخ ما باشید.

شهر مولتان با جمعیت ۱٬۴۲۳٬۹۱۹ نفر (برآورد سال ۲۰۰۷) ششمین شهر بزرگ پاکستان به شمار می‌آید. جمعیت ناحیه مولتان در سال ۱۹۹۸ بالغ بر ۳٫۸ میلیون نفر بوده است.

آرامگاه رکن العالم

این آرامگاه برای صوفیان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. آرامگاه شیخ رکن الدین ابوالفتاح در این مکان قرار دارد. یکی از نکات مهم درباره این آرامگاه این است که نخستین نمونه معماری طغلوق می‌باشد. بهترین زمان برای بازدید از این آرامگاه زمانی است که جشنواره سالانه یو اس بی برگزار می‌شود. در این جشنواره حدود ۱۰ هزار نفر به زیارت می‌آیند. این جشنواره به مناسبت وفات رکن الدین ابوالفتاح برگزار می‌شود. نوع چیدمان این آرامگاه سهروردی است. این مقبره امروزه همسو شده با خانه خدا می‌باشد. البته در چیدمان این مقبره از آثار بومی بسیاری بهره برده شده است.

معرفی شهر مولتان

جاذبه های توریستی شهر آنتالیا را بیشتر بشناسید

قلعه مولتان

قلعه مولتان یک قلعه نظامی است. این قلعه در سال‌های ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ قبل از میلاد ساخته‌شده است. این قلعه توسط سلسله کاتوچ ساخته‌شده است. این قلعه بسیاری از واقعه‌های تاریخی مولتان را دیده است. برای مثال در زمان اشغال توسط انگلستان آسیب جدی دید و تخریب شد. این قلعه ازنظر نظامی دارای یک معماری شگفت‌انگیز است. در داخل این قلعه نیز یک ارگ دارای ۳۰ برج موجود است. در یک طرف این قلعه یک مسجد و در طرف دیگر یک معبد هندو قرار دارد که حاکی از این است که در این قلعه هر دو قوم در کنار هم و بدون مسئله خاصی در کنار هم زندگی می‌کرده اند. این معبد و مسجد و برج‌ها به دلیل ضرب و شتم اسلحه‌ها در سال ۱۸۱۸ آسیب بسیاری دیده است. این قلعه درگذشته دارای ۵ دروازه بود که چهارتای آنها تخریب‌شده است و تنها یکی از آنها باقی‌مانده است.

قلعه مولتان، آرامگاه رکن العالم و بسیاری جاذبه های دیگر باعث شده تا این  شهر را جزو شهر های تاریخی طبیعی پاکستان به حساب آوریم.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها