معرفی ساحل لاکپشت ها در قشم

ساحل لاکپشت ها در قشم

اگر قصد سفر به جنوب کشور و مخصوصا استان هرمزگان را دارید توصیه ما به شما این است که هرگز از شهرستان قشم و دیدنی های جذاب آن غافل نشوید. روستای شیب دراز که از توابع شهرستان قشم است دارای جاذبه های فوق العاده دیدنی است که میتوان از انها به ساحل تخم گذاری لاک پشت ها اشاره کرد که به ساحل لاکپشت ها در قشم معروف است.

ساحل لاکپشت ها در قشم

لاک پشت های پوزه عقابی

در ساحل لاکپشت ها در قشم، لاکپشت های نادر و کمیابی به نام لاک پشت های پوزه عقابی یا همان لاک پشت های دریایی دیده می شود که یکی از ۴ نوع لاک پشت موجود در خلیج فارس و جزو ۲ لاک پشتی که در ایران تخم گذاری می کنند هستند .این لاک پشت ها که از اسفند ماه تا اوایل خرداد در این منطقه تخم گذاری می کنند بسیار قابل توجه سازمان یونسکو نیز قرار گرفته اند و به همین دلیل این منطقه را ساحل تخم گداری لاک پشت ها نامیده اند

تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی

این لاک پشت ها برای تخم گذاری طی سه مرحله که هر مرحله خود حدود ۲۰ روز به طول می انجامد حدود ۳۰۰ تخم در چاله هایی که خودشان در ساحل لاکپشت ها در قشم به وجود می آورند مخفی می کنند. در این میان از علاقه آن ها به سرزمین خود نمی توان گذشت زیرا تمامی آن ها بعد از ۳۰ سال عمر برای تخم گذاری به زادگاه خود می آیند و این را می توان زیباترین نکته در مورد این حیوانات جالب دانست.

در بندرعباس کجا برویم؟

حمایت سازمان یونسکو از ساحل تخم گذاری لاک پشت ها

حدود ۱۱ سال پیش سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری سازمان بین المللی یونسکو طرحی برای حفاطت و نگهداری از این گونه لاک پشت های موجود در این جزیره را آغاز کرد که بسیار موفقیت آمیز بوده است . از دستاوردهای این طرح بسیار خوب می توان به افزایش ۹۰ درصدی تخم گذاری این لاک پشت ها در ساحل لاکپشت ها در قشم بزرگ اشاره کرد.

مهاجرت لاک پشت های پوزه عقابی

لاکپشتهای دریایی موجوداتی هستند که اکثر زندگیشان را در محیط های دریایی می گذرانند و تنها پیوندشان با سایر خزندگان لانه سازی آنها در نواحی ساحلی و در مواردی محدود آفتابگیری در خشکی جهت گرم شدن می باشد. به همین دلیل نیز آنها کاملا با محیط های آبی سازگاری پیدا کرده و تکامل یافته اند. لاکپشتهای دریایی از بسیاری جهات از لحاظ زیستگاه و مهاجرت به پستانداران بزرگ دریایی و ماهیان بزرگ شباهت دارند

حرف آخر

بی شک و تردید یکی از زیباترین مکان های گردشگری جزیره قشم این روستای شیب دراز با ساحل آن است که توصیه می کنم سفری به این منطقه داشته باشید تا از خلقت زیبای خداوند متحیر شوید.

ساحل لاکپشت ها در قشم

منبع سازمان حفاظت محیط زیست
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها