منطقه حفاظت شده گاندو

منطقه حفاظت شده گاندو دارای جذابیت‌های گردشگری بسیاری است که این منطقه در جنوب شرقی استان سیتان و بلوچستان قرار دارد. این منطقه به وسعت ۴۵۶ هزار هکتار است که بیش‌تر این منطقه در شهرستان چابهار قرار گرفته است.  نام منطقه گاندو در سال ۱۳۴۹ به نام منطقه حفاظت شده باهوکلات شناخته شده و تحت حفاظت قرار گرفت اما در سال ۱۳۶۱ نام این منطقه به گاندو که نام تنها تمساح بومی در ایران می‌باشد تغییر کرد. در ادامه مطلب با این منطقه بیش‌تر آشنا خواهیم شد.

رودخانه منطقه حفاظت شده گاندو

رودخانه باهکولات از پر آب‌ترین رودخانه در استان سیستان و بلوچستان است که دلیل اصلی حیات در این منطقه می‌باشد. این رودخانه پرآب ، آب‌های مناطق دیگر (قسمت جنوبی ایرانشهر ، شهرستان چابهار) را جمع‌آوری و به دریای عمان سراریز کرده است از آنجایی که این رودخانه زیستگاه تمساح ایران است از نظر توریستی دارای اهمیت دو چندان است.

منطقه حفاظت شده گاندو

گاندو زیستگاه گونه جانوری و گیاهی

همانطور که گفته شد گاندو محلی برای زیست تمساحان ایرانی است دلیل حفاظت از این منطقه به خاطر وجود همین گونه ارزشمند می‌باشد. در ایت منطقه گونه‌های گیاهی بسیاری وجود دارد و با توجه به تنوع پوشش گیاهی که دارد منطقه گاندو تا قله کوه دارای درختان گرمسیری و گیاهان سرد سیری فراوان است. از گونه‌هایی که در دشت‌های این منطقه وجود دارد می‌توان به آکاسیا ،کندر ، استبرق اشاره کرد . در قسمت‌های دیگر این منطقه شامل درختانی همچون بنه و بادام می‌باشد.

گاندو ، ریستگاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی

تمساح حیوانی است بسیار باهوش اما در عین حال خجالتی است و به همین علت مشاهده آن به صورت مستقیم کاری دشوار است زیستگاه این تمساح‌ها در مسیر رودخانه سرباز که در منطقه حفاظت شده گاندو است و در رودخانه محو نیک شهر است.که در منطقه بزرگ گاندو ۳۰ تمساح در فضایی کاملا طبیعی با مساحت ده هکتار نگهداری می‌شود ناگفته نماند که در این منطقه ماهی‌هایی عجیب به نام گِل خور زندگی می‌کنند دلیل نام گذاری اسم این ماهی به خاطر است که این ماهی‌ها حتی در کم عمق‌ترین آب‌ها و در بستر گِلی رودخانه می‌زیستند.

منطقه حفاظت شده گاندو

۷ دیدنی برتر چابهار

جمع‌بندی

همانطور که ملاحظه کردید در منطقه ای کویری دیدن چشمه های آبگرم  با خواص درمانی و رودخانه ی همیشه جاری که مأمن تمساح ایرانی منطقه حفاظت شده گاندو می باشد بسیار شگفت انگیز است و هر ساله مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد. ویژگی خاص دیگری که منطقه ی باهوکلات را منحصربفرد کرده است، وجود ماهی عجیب “گِل خور” می باشد که شرایط خاص رودخانه ی باهوکلات امکان زندگی را برای این نوع ماهی فراهم کرده است.

منبع تریپ با ما
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها