جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان (بخش دوم)

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان

یکی از کشورهای آسیایی که دارای تمدن و فرهنگی غنی و دارای شباهت های فراوانی به کشور ایران است، کشور تاجیکستان می باشد. شهر دوشنبه پایتخت کشور تاجیکستان است. زبان مردم تاجیکستان، تاجیکی می باشد. مردم این کشور بسیار خون گرم و مهمان دوست هستند. کشور تاجیکستان دارای مناطق تفریحی و تاریخی گوناگونی است که ما در این مقاله تعدادی از جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان  را به شما معرفی می کنیم:

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان

جغرافیا

پهناوری تاجیکستان ۱۴۳٬۱۰۰ کیلومتر مربع (۹۵ ام در جهان) است و جمعیت آن ۸٬۱۶۰٬۰۰۰ تن (۹۸ ام در جهان) است (آمار ۲۰۱۴). تراکم جمعیت در این کشور ۵۷ تن در هر کیلومتر مربع است. تاجیکستان کشوری کوهستانی و سرسبز با بارندگی فراوان است که می‌تواند صادرکنندهٔ آب و برق به سایر کشورها باشد. تاجیکستان کشوری مرتفع است که رشته‌کوه پامیر آن را پوشانده‌است، ولی در شمال کشور، منطقه پست فرغانه وجود دارد.

در شمال تاجیکستان دشت فرغانه، در شمال غربی و بخش مرکزی، رشته‌کوه‌های ترکستان، زرافشان، حصار و آلای، در جنوب شرقی رشته‌کوه‌های بلند پامیر (بلندی تا ۷۴۹۵ متر) قرار دارد. در بخش جنوب غربی زمین‌های نسبتاً پست‌تر وخش و حصار و غیره قرار دارد. رودها و دریاچه‌های تاجیکستان از قله‌ها سرچشمه می‌گیرند. مجموع طول ۹۴۷ رودخانه تاجیکستان بیش از ۲۸۵۰۰ کیلومتر است که ۶۰٪ ذخیره آبی آسیای مرکزی را تشکیل می‌دهند.

قلعه حصار

قلعه ی باشکوه حصار در کشور تاجیکستان، در غرب شهر دوشنبه، واقع در هفت کیلومتری شهرک حصار در دره ای به نام حصار قرار گرفته است.

این قلعه که گفته می شود مربوط به قرن هفدهم میلادی است، از نمادهای تمدن سه هزار ساله تاجیکستان محسوب شده و یکی از قدیمی ترین بناهای تاریخی آسیای میانه است.

هر ساله گردشگران زیادی برای بازدید از این قلعه به دره حصار می آیند.

کوهستان فان

از مسیرهای کوهستانی قابل دسترس بین شهر دوشنبه کشور تاجیکستان و شهر سمرقند کشور ازبکستان، می‌توان کوه های فان را نام برد.

کوهستان فان از مهمترین جاذبه های گردشگری تاجیکستان است که هر ساله افراد زیادی برای کوهنوردی، صخره نوردی و کوهنوردی یخی در فصل زمستان به این مکان سفر می کنند.

در این مسیر کوهستانی، تلألو دریاچه های زیبای آبی، سبز و فیروزه ای رنگ که بین کوه ها قرار گرفته اند، درختان کاج اطراف دریاچه ها که همچون جنگلی سرسبز بر دامنه کوه ها روییده اند، همه و همه بر شگفتی ها و جذابیت کوهستان فان می افزایند.

جاذبه های تاریخی و تفریحی تاجیکستان

معرفی شهر دوشنبه

تئاتر اپرا باله تاجیکستان

تئاتر اپرا و باله در کشور تاجیکستان، محل اجرای کنسرت های کلاسیک و اپرا می باشد. درون ساختمان تئاتر اپرا و باله تاجیکستان دارای زیبایی و پیچیدگی منحصر به فردی است. در فضای خارجی سالن نیز آب نماها و فواره های زیبایی تعبیه شده است.

از آنجا که در کشور تاجیکستان فرهنگ و هنر جایگاه خاصی دارد، مردم نیز برای هنرهای نمایشی و موسیقی جوجه فراوانی دارند. در این سالن علاوه بر اجرای تئاتر، اجرای رقص باله نیز صورت می‌گیرد.

بازدید از سالن تئاتر اپرا و باله تاجیکستان به گردشگرانِ علاقه مند به هنر توصیه می شود.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها