گرم ترین بیابان های جهان

معرفی گرم ترین بیابان های جهان 

بیابان‌ها مالک یک سوم سطح خشکی این کره خاکی نیز هستند و تعریفی که می‌توان برای بیابان‌ها بکار برد این است که، بیابان محیطی از سطح خشکی زمین است که میزان بارندگی سالانه آن تقریبا ۲۵۴ میلی‌متر است. شاید برایتان جالب باشد که قطب جنوب هم نوعی بیابان است به دلیل اینکه از خشک‌ترین مناطق روی کره زمین می‌باشد اما به دلیل سردسیری آن، نامگذاری بیابان برای آن کمی عجیب به‌نظر می‌رسد. در ادامه این مقاله به معرفی یکی از گرم ترین بیابان های جهان نیز میپردازیم پس با ما همراه باشید.

گرم ترین بیابان های جهان 

بیابان عظیم آفریقا

برخی‌ها وقتی به واژه بیابان فکر می‌کنند آن را زمینی خشک و شخم‌زده تصور می‌کنند که هیچ جانداری در آن زیستگاه ندارد و زندگی نمی‌کند، اما این تصورات، حقیقت ندارند، بزرگ‌ترین بیابان در سطح کره‌ خاکی، بیابان عظیم آفریقا می‌باشد که یکی از گرم ترین بیابان های جهان شناخته شده و درجه گرمای آن در تابستان گاهی از ۵۸ درجه هم نیز سبقت می‌گیرد اما این منطقه بسیار کمیاب است و در دنیا مانندی مثل آن کم پیدا می‌شود و یکی از خلقت‌های زیبای این هستی می‌باشد.

بهترین سواحل آسیا

یکی از گونه‌های جانوری که در این منطقه زندگی می‌کند آنتلوپ آداکس است که مانند غزال می‌باشد و تا امروزه فقط ۵۰۰ گونه از آن وجود دارد که بجز شکار‌های بی‌رویه شکارچیان، گرمایش جهانی از مهم‌ترین علل‌های کمبود این گونه‌ها در گرم ترین بیابان های جهان نیز می‌باشد.

از گیاهانی که در این منطقه رشد می‌کند می‌توان به بتوم اشاره کرد که تشابهی با درخت پسته نیز دارد و همچنین مواد غذایی شتر‌ها را در این بیابان گرم نیز تهیه می‌کند.

بیابان تار(Thar Desert)

تار، هجدهمین صحرای بزرگ جهان است که از تپه‌های شنی، دریاچه‌های نمکی و عناصر گوناگون بیابانی تشکیل شده است. تار در حدفاصل مناطق گرمسیر و معتدله واقع شده است. از آن با نام صحرای بزرگ هند یاد می‌کنند چرا که وسعتی در حدود ۲۰۰ هزار کیلومترمربع دارد.

بخش‌هایی از آن در راجستان، شمال غربی هند و بخش‌هایی هم در پنجاب و سند، شرق پاکستان واقع شده است. قسمت زیادی از آن پوشیده از تپه‌های شنی است و باقی را هم ریگزارهای مسطح تشکیل می‌دهند. پوشش گیاهی در بیابان تار اغلب آکاسیا، ائوفوربیا (Euphorbia) و انواع علف‌ها و بوته‌هاست.

گرم ترین بیابان های جهان 

حرف آخر

بیابان‌ها نمونه‌ای از زیبا‌ترین خلقت‌های خداوند می‌باشند که ما در این مقاله به معرفی عظیم‌ترین و بزرگ‌ترین بیابان پرداختیم و نمونه‌های دیگری از گرم ترین بیابان های جهان عبارت‌اند از بیابان‌های کالاهاری، کاراکوم، عرب، قزل‌قوم و… که می‌توانید درباره‌ آن‌ها تحقیق کنید.

منبع دیجی کالا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها