پارک قیطریه کجاست

پارک قیطریه کجاست

پارک قیطریه کجاست ؟ پارک قیطریه یکی از پارک‌های قدیمی در شمال تهران واقع در شمال بزرگراه صدر و انتهای خیابان قطریه در سال ۱۳۵۶ احداث گردید. پارک قیطریه قبل از احداث باغ بزرگی بوده است و با گذشت زمان تبدیل به پارک قیطریه با مساحتی حدود ۱۰۳ هزار متر مربع شده است. پارک قیطریه از چهار جهت شمال، جنوب، غرب و شرق به ترتیب به خیابان فرمانیه، بزرگراه صدر، خیابان شریعتی و چیذر دسترسی دارد و شکل هندسی این پارک زیبا و بزرگ به صورت نامنظم است.

پارک قیطریه در ابتدا حالت جنگلی داشته است و دارای انواع درخت‌ها و درختچه‌های مختلف از جمله کاج، سدروس، گردو، بید مجنون، چنار، توت، نارون، صنوبر، زالزلک، زرشک، گز و غیره است. علاوه بر درختان قدیمی که در این پارک وجود دارد گل‌کاری‌ها و چمن‌کاری‌ها به این باغ جلوه ویژه‌ای داده است و همین فضای پر از گل و گیاه پارک قطریه در بهبود آب و هوای تهران کمک زیادی می‌کند.

پارک قیطریه کجاست

امکانات رفاهی پارک قیطریه

از جمله امکانات رفاهی پارک قیطریه می‌توان به زمین بازی برای بزرگسالان و کودکان، کتابخانه، نمازخانه، سرویس بهداشتی، برکه، نگارخانه و فرهنگسرای ملل اشاره کرد. در وسط پارک قیطریه، استخری به شکل نامنظم وجود دارد. یکی از جذابیت‌های این پارک برای افراد وجود پیست اسکیت برای اسکیت بازان است. این پارک با وسعت عظیم به دلیل داشتن فضای نامنظم هندسی برای تمرین ورزش‌های مختلف مناسب است.

در وسط پارک قیطریه از سال ۱۳۷۳ فرهنگسرای ملل کار خود را به صورت جدی شروع کرده است که فعالیت‌های فرهنگی، هنری و آموزشی دارد. همچنین این فرهنگسرا به صورت مجزا دارای نگارخانه، کتابخانه، سالن برگزاری همایش و کلاس‌های آموزشی دارد.

پارک قیطریه کجاست

نگارخانه باغ قیطریه

نگارخانه باغ قیطریه به نگارخانه امیرکبیر معروف است که معمولا برای برگزاری نمایشگاه‌های هنری و نمایش آثار هنرمندان داخلی و خارجی و به منظور برقراری ارتباط بین هنرمندان داخل و خارج از این نگارخانه استفاده می‌شود به همین دلیل نام آن را نگارخانه ملل گذاشته‌اند.

پارک آب و آتش در تهران

و  در آخر بدانید!

بوستان قیطریه در گذشته باغی متعلق به خواهر تنی ناصرالدین شاه قاجار بوده و به روایت تاریخ میرزا تقی خان امیر کبیر ساختمانی که اکنون محل فرهنگسرا و کتابخانه پارک می‌باشد و در ضلع شمال غربی پارک واقع شده است را در آن احداث نمود. در ابتدا این باغ بافتی جنگلی داشته است. در سال ۱۳۵۶ به همت شهردار وقت تهران مرحوم دکتر غلامرضا نیک‌پی که خود نوه دختری شاهزاده ظل السلطان فرزند ناصرالدین شاه بوده است با وقف قسمتی از زمینهای موروثی خود و با خرید و تجمیع باقیمانده باغ که در دست ورثه صدیق الدوله، از نواده‌های قاجار و داماد امین السلطان امیر اتابک اعظم بود باغ بزرگ قیطریه را به پارک تبدیل می‌کند.

منبع ویکی پدیا
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها