همه چیز در مورد گردشگری سیاه

گردشگری سیاه

آیا تا به حال نام گردشگری سیاه به گوشتان خورده است؟ چقدر راجب صنعت گردشگری اطلاعات دارید؟ در ابتدا به نظر می‎رسد که گردشگری سیاه در صنعت توریسم همان گردشگری وحشت باشد اما گردشگری سیاه با گردشگری وحشت فرق دارد و در این نوع گردشگری از سرزمین‎های متفاوت از گردشگری وحشت می‎پردازیم.

گردشگر سیاه کیست؟

گردشگر سیاه به افرادی گفته می‎شود که به مشاهده مناطق تاریخی می‎روند که در آن مناطق فجایع مرگ باری رخ داده است. گردشگر سیاه به مشاهده مناطقی می‎رود که در ارتباط با فجایع طبیعی، مرگ و تراژدی‎های انسانی است. زمانی مردم علاقه داشتند تا زیبایی‎های این جهان از جاذبه‎های طبیعی گرفته تا آثار زیبای هنری را مشاهده کنند اما امروزه عده‎ای از مردم علاقه به مشاهده زشتی‎های این دنیا دارند و این کاملا بحثی سلیقه‎ای است.

گردشگری سیاه

گرشگری‌ سیاه آن قدرها هم که به نظر می‎رسد سیاه و زشت نیست؛ شاید دلیل انتخاب این نام برای آن اشاره به فصل‎های سیاه تاریخ دارد. این نوع گردشگری بیشتر مناسب افرادی است که می‎خواهند اطلاعات بیشتری راجب گذشته و تاریخ و اتفاقات تلخ افتاده در آن کسب کنند. آیا به موزه‎های جنگ رفته اید و یا به آرامگاه‎های باستانی و یا آیا دیوار برلین را از نزدیک دیده‎اید؟ این همان چیزی است که نامش را گردشگری سیاه می‎نامند و بیشتر به سفری در لابه‎لای تاریخ شبیه است.

آشنایی با جاذبه های گردشگری ماماریس

در گردشگری سیاه به چه مکان‎هایی سفر می‎کنیم؟

برای این نوع گردشگری معادل دیگری نیز در نظر گرفته شده است، «Thanatourism»  این عبارت از لغت «Thanatos» مشتق شده که در زبان یونان باستان به معنای «مرگ» به کار می‌رفته است و البته بیشتر به مرگی توأم با خشونت ارجاع داده می‌شود. استفاده از این عبارت در معنای واقعی خود، یک گردشگر را به گردشگری واقعی و طالب سفر در دنیای تیره و تار تبدیل می‌کند. اما در حالت کلی در گردشگری تاریک آنچه بیشتر حائز اهمیت است، ارزش تاریخی این مکان‌ها است، نه لزوما خشونت، مرگ یا درد و رنجی که نصیب عده‌ای از انسان‌ها شده است.

گردشگری سیاه

اما واقعا چرا عده‌ای از گردشگران این‌گونه مشتاق بازید از مکان‌های باقیمانده از خشونت، سبعیت و قساوت نوع بشر هستند. این همان سوالی است که مرکز دانشگاهی جدید به نام «انجمن تحقیقاتی گردشگری سیاه» (the Institute for Dark Tourism Research) به آن پرداخته است. این انجمن در «دانشگاه مرکزی لنکشایر» (Lancashire) در بریتانیا مشغول به فعالیت است.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها