دروازه هاردیان

دروازه هاردیان

آنتالیا شهر پرشور و شوق ترک‌ها، علاوه بر ساحل‌های زیبا، هتل‌های لوکس و موزیک‌های شبانه، بناهای تاریخی زیادی هم دارد که مهمترین و بهترین اثر باقی‌ مانده این شهر، دروازه هاردیان می‌باشد. این دروازه به نام‌های هاردیان کاپیسی (در هاردیان) و اوچ کاپی (سه  تا در) نیز مشهور می‌باشد. این جاذبه تاریخی که در منطقه کالیچی شهر زیبای آنتالیا قرار دارد، یکی از قدیمی‌ترین دروازه‌های تاریخی ترکیه و جهان هم به شمار می‌رود. در ادامه با این دروازه زیبا بیشتر آشنا خواهیم شد.

تاریخ ساخت دروازه و علت آن

۱۳۰ سال قبل از میلاد حضرت مسیح، هاردیانوس حاکم آن موقع رومی‌ها دستور به ساخت این دروازه را در دیوار باستانی که در دور تا دور شهر کشیده  شده بود را، داد. دروازه هاردیان و دیوار باستانی دور شهر به علت اینکه بتوانند در مقابل حمله‌های احتمالی دشمنان با کمترین تلفات و بیشترین بازده آن‌ها را شکست بدهند، احداث شد.

دروازه هاردیان

جنس بنا و بازسازی‌های صورت گرفته

در ساخت این دروازه از سنگ مرمر سفید استفاده کرده‌اند. این بنا در دوره‌های مختلف ترمیم و بازسازی شده است. آخرین بازسازی آن در دوران بیزانس صورت گفته است. این دروازه که تاریخچه بسیار طولانی دارد اما این روزها هم مثل روزهای اول سالم وسلامت مانده است.

شکل ظاهری دروازه هاردیان

شکل سازه بیشتر شبیه به سازه‌های سی و سه پل در اصفهان می‌باشد که از قوس‌ها بر روی سقف‌ها استفاده کرده‌اند. دروازه دارای سه در ورودی و هشت ستون گرانیتی می‌باشد که در کنار آن‌ها دو برجک در طرفین به ارتفاع هشت متر موجود می‌باشد.

افسانه های قدیمی درباره دروازه هادریان

در خصوص بسیاری از جاذبه های تاریخی که از دوره رومیان باقی مانده است، افسانه های بسیاری نقل می شود. در خصوص دروازه هادریان و شهر تاریخی پامفیلیه نیز روایت های مختلفی وجود دارد. طبق یکی از افسانه های تاریخی مردم معتقدند که ملکه سبا در مسیر خود از این دروازه عبور کرد و در کاخ آسپیدوس با حضرت سلیمان ملاقات داشته است.

جاذبه های گردشگری فرانسه

چطور به دروازه هادریان برویم؟

شما می توانید با انواع وسیله نقلیه در شهر آنتالیا مانند تراموا، تاکسی و اتوبوس خودتان را به منطقه کالیچی برسانید. سریعترین وسیله نقلیه تاکسی می باشد که البته هزینه آن به نسبت سایر وسایل حملو نقل عمومی بیشتر می باشد. اگر قصد دارید از اتوبوس استفاده کنید نیاز است تا ابتدا کارت مخصوص اتوبوس (آنتالیا کارت) را تهیه کنید. سپس در ایستگاه Fittingly از اتوبس پیاده شوید تا به دروازه هادریان برسید.

دروازه هاردیان

نتیجه گیری

دیدن ساختمان‌ها و مناطق تاریخی همیشه زیبا و باعث پی‌بردن به ظرافت و اوج شاهکارها در زمان‌های خیلی قدیمی که حتی نمی‌توان متصور شد که چگونه این بناها ساخته شده است، می‌تواند جالب باشد. دروازه هاردیان هم که در کنار سایر دیدنی‌های آنتالیا می‌درخشد و چیزی کم‌تر از آن‌ها ندارد.

منبع فلات پارس گیتی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها