دریاچه ناترون ، جواهر سرخ تانزانیا

دریاچه ناترون

دریاچه ناترون واقع در شمال تانزانیا دریاچه ای است که حیوانات را به سنگ تبدیل می‎کند. بومیان بر این باورند که این دریاچه نفرین شده و هرگز حاضر به شنا کردن درون آن نیستند. در ساحل این دریاچه با تصاویر هولناکی مواجه می‎شوید از جمله پرندگان زیادی که به سنگ تبدیل شده‌اند و در حالت های متفاوتی خشک شده‌اند که وجه‌ی وحشتناکی به این دریاچه می‎دهد. این دریاچه در واقع یک دریاچه ی نمک است و وضعیت خاصی که این دریاچه دارد به طوری است که آب وارد آن می‎شود ولی از آن خارج نمی‎شود، پس تنها راه خروج آب از این دریاچه از طریق تبخیر است و در طی سالیان دراز به علت تخبیر زیاد در این دریاچه غلظت بالایی گرفته و پر از نمک و مواد معدنی شده. دلیل نامگذاری آن به دریاچه ناترون وجود مواد معدنی ناترون به صورت فروان درون آن است . و به همین علت شدت قلیایی آب خیلی بالاست و PH آب را بسیار زیاد است که در بعضی موارد به ۱۰.۵ هم می‎رسد.

دریاچه ناترون

 ‌سقوط عجیب پرندگان در دریاچه

همان طور که انتظار می‎رود با وجود PH بالای آب حیوانات بسیار کمی قادر به زیست در این دریاچه هستند ولی اتفاق بسیار عجیبی که در این دریاچه می‎افتد سقوط پرندگان مهاجر زیادی به داخل آن است.  در فصل‌های خشک که آب دریاچه‌ها عقب نشینی می‎کنند میتوان لاشه‌های زیادی از این پرندگان دید که این لاشه‌ها، در آب به شدت شور و قلیایی دریاچه کاملا خشک و فسیل شده اند.

همه چیز در مورد دریاچه بایکال

علت سقوط پرندگان

نظریه‌های مختلفی در مورد این اتفاق وجود دارد که می گوید غلظت بالای مواد شیمیایی باعث می شوند سطح آب به شدت صیقلی شود و مثل یک در شیشه‌ای عمل می‎کنند. پرندگانی که بالای سطح آب پرواز می کنند تصور می‌کنند همچنان در حال پرواز در آسمان هستند و متوجه نمی‌شوند که دارند به سطح آب خیلی نزدیک می‌شوند. در نتیجه ناگهان داخل آب سقوط می‌کنند! البته این موضوع به پرندگان محدود نمی‌شود و چند وقت پیش یک هلیکوپتر هم دچار این توهم و سراب شد و داخل آب سقوط کرد. جالب است بدانید که لاشه هلیکوپتر به سرعت در آب شور و معدنی دریاچه پوسیده شد.

دریاچه ناترون

پرندگان سنگ شده

عکاسی به نام نیک برندت در بازدیدی که از دریاچه نمک ناترون داشت از دیدن لاشه خشک شده پرندگان مختلف کاملا شگفت‌زده شد. این پرندگان که کاملا فسیل شده بودند فکری را در ذهن این عکاس خوش ذوق به وجود آوردند. او تصمیم گرفت لاشه پرندگان را روی شاخه درختان، روی سطح و در موقعیت‌هایی قرار بدهد که انگار همین الان و ناگهان تبدیل به سنگ شده‌اند. عکس‌هایی که این عکاس از پرندگان سنگ شده این دریاچه گرفت با استقبال گسترده‌ای مواجه شد و باعث شهرت جهانی این دریاچه شد و براندت در طول سه هفته با کمک افراد محلی برخی از بهترین نمونه‌های فسیل شده را جمع آوری کرد.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها