همه  چیز در مورد دریاچه بایکال

دریاچه بایکال

روسیه بزرگترین کشور دنیا با آب و هوای سرد دارای مناطق گردشگری و دیدنی زیادی است. ما بین استان ایرکوتسک و جمهوری بوریاتیا دریاچه ای با بزرگترین منبع آب شیرین دنیا وجود دارد که در ادامه قصد داریم تا به تشریح ویژگی‌های این دریاچه، یعنی دریاچه بایکال بپردازیم.

اطلاعات دریاچه

دریاچه بایکال هفتمین دریاچه بزرگ دنیا از نظر مساحت به شمار می‌رود. این دریاچه بیشتر از بیست درصد از منبع آب شیرین غیر منجمد دنیا را در خود جای داده است. دریاچه بایکال با عمقی نزدیک به دو کیلومتر، عمیق ترین دریاچه دنیا نیز می‌باشد. شفاف ترین آب دنیا نیز متعلق به همین دریاچه است به طوی که اگر یک شیئ در پنجاه متری زیر آب باشد، قابل مشاهده است. مقدار آب شیرین موجود در دیاچه بایکال بیشت از کل آب‌های شیرین ذخیه شده در آمریکای شمالی است. اطراف دریاچه طبیعت خارق العاده‌ای وجود دارد که واقعا زیبا است.

دریاچه بایکال

آب و هوای و دمای دریاچه

روسیه کلا کشور سرد سیری می‌باشد. این دریاچه هم که در مناطق سیبری روسیه واقع شده است، بدون شک دارای آب و هوای سرد و خشکی است. دما در اطراف دریاچه در گرمترین روز‌ها و ساعت‌ها از ۱۷ درجه عبور نمی‌کند. در زمستان ها اما دما اصلا قابل تحمل نیست و برای سفر کردن به این منطقه در زمستان باید احتیاط کرد. دمای دریاچه بایکال در زمستان به منفی بیست درجه نیز می‌رسد.

آشنایی با زیباترین دریاچه های ویتنام

تاریخچه دریاچه

این دریاچه به علت تورفتگی زمین به وجود آمده ست. این دریاچه با قدمتی چند ده میلیون ساله، قدیمی ترین دیاچه دنیا نیز به شمار می‌رود.

پوشش گیاهی و جانوری 

در اطراف دریاچه بایکال حدود ۲۶۰۰ گونه متفاوت از گیاهان رشد می‌کنند که ۷۰ درصد از آن‌ها بومی همین منطقه هستند. بنابراین بایکال یکی از بهترین مناطق برای زیست‌شناسان و گیاه‌شناسانی است که علاقه‌مند به گونه‌های نادر گیاهی بومی امول منطقه سیبری هستند. علاوه بر گونه‌های گیاهی اطراف دریاچه بایکال، گونه‌های جانوری متعددی نیز وجود دارند. از جالب‌ترین نمونه‌های جانوری ناحیه سیبری می توانیم به فُک‌های آب شیرین، روباه، نوعی ماهی آزاد به نام امول، عقاب، گوزن، خرس و بسیاری جانوران کوچک و بزرگ دیگر نیز از حیوانات بومی اطراف دریاچه بایکال اشاره کنیم. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد دریاچه بایکال، آب بی‌نهایت زلال و شفافیت بالای آن است. به گونه‌ای که تا عمق ۴۰ متری این دریاچه ماهیان و گیاهان زیر آب به راحتی دیده می‌شوند.

دریاچه بایکال

مقایسه دریاچه خزر و دریاچه بایکال

دریاچه خزر یا دریای کاسپین در شمال ایران قرار دارد که مورد استفاده مشترک بین کشورهای روسیه، ایران، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان است. عمق دریاچه خزر بین ۱۹۶ تا ۴۳۵ متر متغیر است و علت اهمیت آن به واسطه وجود انواع آبزیان، ماهی‌های خاویاری و ذخائر نفت و گاز است. به طور کلی خزر باقی مانده دریای عظیمی به نام تتیس می‌باشد که از اقیانوس آرام به اقیانوس اطلس ادامه داشت بنابراین نوع آب و بستر دریایی آن متفاوت است.

منبع فاینداتور
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها