مناطق بکر ایران که حتما باید ببینید

اگر بخواهیم در خصوص مناطق طبیعی و بکر ایران صحبت کنیم، باید ساعت ها زمان بگذاریم تا بتوانیم لیستی از مهمترین مناطق بکر طبیعتگردی ایران تهیه کنیم. خیلی از مناطق زیبای طبیعت‌گردی ایران باغ‌های قدیمی و سرسبز می باشند که نمونه‌ های آن در بیشتر شهرهای ایران وجود دارند. باغ ایرانی، باغ گیاهشناسی ملی ایران، باغ چهل ستون، ارم شیراز، باغ فین کاشان و هزار باغ دیگر می باشند که هر کدام ویژگی‌های منحصر به فرد خاص خودشان را دارند. ما در این مطلب قصد داریم چند پیشنهاد خوب به ایرانگردان عزیز ارائه کنیم تا با گزیده ای از ناب‌ترین مناطق بکر ایران آشنا شوید. با فاینداتور همراه باشید.

سرعین

بی‌شک یکی از زیباترین مناطق مناسب برای طبیعت‌گردی در ایران می‌باشد که می‌توانید در تابستان و زمستان از این شهر استفاده کنید. سرعین شهری با جمعیت حدود ۶۰۰۰ نفری می‌باشد که در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل در شهرستانی به همین نام قرار دارد. بیشتر ما سرعین را به واسطه چشمه های آبگرم متعدد آن می‌شناسیم اما این شهر طبیعت بکر منحصر به فرد دارد. سرعین به زبان ترکی به معنای شهر خنک و در زبان عربی به معنای سرچشمه است. این نام به دلیل چشمه های آبگرم سرعین بر آن گذاشته شده است. به شما پیشنهاد می کنیم در سفر به سرعین علاوه بر چشمه های آبگرم از مناطق دیدنی سرعین مانند ویلادره، روستای شایق، پیست اسکی و تلکابین آلوارس، میدان قارتال، تپه آناهیتا، ویند کلخوران دیدن کنید. برای دسترسی به سرعین می‌توانید از محل سکونت خود به سمت گردنه حیران، ابهر، اسالم به خلخال سفر کنید تا به اردبیل و سرعین برسید. البته پیشنهاد می‌کنیم در سفر به سرعین از آش دوغ معروف آن و عسل طبیعی سرعین نوش جان کنید.

ماسال

ماسال یکی از زیباترین مناطق ییلاقی شمال ایران در استان گیلان می باشد. این شهر ما بین کوه‌های تالش و دریای خزر قرار دارد و طبیعت آن بسیار منحصر به فرد است. ماسال به دو بخش ماسال و شاندرمن تقسیم می‌‌شود. مردم این منطقه از گویش اصیل تالشی استفاده می‌کند و شغل آنها دامپروری و کشاورزی می‌باشد. طبیعت بکر و آب و هوای خوب ماسال باعث شده تا هر سال با شروع فصل تابستان بسیاری از آژانس های مسافرتی تور ماسال را ارائه کنند. شما در این شهر می‌توانید از تحقیقاتی مانند قایق‌سواری و رفتینگ استفاده کنید یا در خانه های محلی بمانید و غذاهای محلی نوش‌جان کنید. از جذابترین بخش‌های دیدنی روستای ماسال آبشار رامینه، تولی نساء و آبشار ویزو، بام ماسال و کلبه های آن می باشد. شما می‌توانید به شهر تالش بروید بعد از صومعه سرا به ماسال برسید. پیشنهاد می‌کنیم در بهار، تابستان و اوایل پاییز از ماسال دیدن کنید.

آبشار مارگون شیراز

آبشار مارگون یکی از بزرگترین آبشارهای ایران محسوب می‌شود. این آبشار در ۱۲۰ کیلومتری شیراز در شهرستان سپیدان واقع شده که مرز بین استان فارس و کهکیلویه و بویر احمد است. این یعنی شما می‌توانید از استان نام برده شده برای بازدید از آبشار مارگون برنامه‌ریزی کنید. مسیر دسترسی به آبشار ماسال طوریست که تا ۸۰۰ کیلومتری آن را می‌توانید با ماشین طی کنید، اما ادامه مسیر باید پیاده یا با دوچرخه طی شود. پیشنهاد می‌کنیم فصل بهار و تابستان را برای بازدید از آبشار مارگون انتخاب کنید. خوشبختانه در اطراف آبشار مارگون اقامتگاه ها و امکانات رفاهی مختلفی وجود دارد. پس نگران اقامت در این سفر هیجان انگیز نباشید. شما می‌توانید از تهران به سمت اصفهان، کاشان، نطنز، نجف آباد و مبارکه حرکت کنید تا به دو راهی جاده یاسوج برسید و از آنجا به سمت آبشار مارگون حرکت کنید. توجه داشته باشیم که بهشت گمشده یا مرودشت شیراز در منطقه کامفیروز فارس است که نام اصلی آن تنگ بستانک است و با آبشار مارگون فاصله دارد.

جنگل ابر

جاذبه بکر دیگری که قصد داریم در این قسمت به شما معرفی کنیم، جنگل ابر نام دارد. این جنگل بخشی است جنگل های قدیمی هیرکانی می‌باشد که حدود ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد. جنگل ابر حد فاصله دو ناحیه دشت گرگان و منطقه ابر در شاهرود قرار دارد که در لیست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. چون این منطقه بین دو جریان هوای پُرفشار گرگان و کم فشار شاهرود قرار دارد، یک لایه ابر نازک در مسیر ایجاد می شود انگار که شما روی ابرها را می روید. در این منطقه حفاظت شده، پوشش گیاهی خاص و حیات جانوری متنوعی وجود دارد. از جمله آنها می‌توان به اقاقیا، گلابی وحشی، توسکا و درختان سوزنی برگ اشاره کرد. همچنین در این منطقه گرگ، خرس قهوه‌ای، شغال، روباه و خوک وحشی نیز زندگی می کنند. جنگل ابر مکان های دیدنی فراوانی دارد، شما میتوانید از دالان بهشت، کوه رستم، چشمه ترش، چشمه قطری، آبشار شور و آلوچال دیدن کنید. از آنجا که جنگل ابر نزدیک شهر بسطام قرار دارد، پیشنهاد می‌کنیم بعد از بازدید از جنگل به سمت روستاهای بسطام، قلعه رودخان و روستای شیرین آباد نیز حرکت کنید. در پایان خوب است بدانید که بهترین زمان بازدید جنگل ابر فصل بهار، تابستان و اوایل مهر ماه است.

جاده اسالم به خلخال

جاده اسالم به خلخال یکی از معروف‌ترین جاده‌های گردشگری ایران است که ۷۰ کیلومتر طول دارد. این جاده از شهر اسالم در استان گیلان شروع می‌شود و به خلخال در جنوب اردبیل منتهی می‌شود. اغلب مسافرانی که از جاده اسالم دیدن می‌کنند، عقیده دارند که هر چهار فصل ای جاده تماشایی‌ست و بهتر است تمامی سال به آن سفر کنید. خوب است بدانید که این جاده لوکیشن فیلم سینمایی حضرت سلیمان به نام ملک سلیمان بود که اقلیم مشابه شهرهای لبنان را دارد. در مسیر جاده اسالم به خلخال جاذبه های گردشگری فراوانی وجود دارد که بیشتر آنها آبشارها، دریاچه ها، دشت گل شقایق و گیاهان دارویی می‌باشند. اگر قصد بازدید از این جاده زیبا را دارید، از چشمه آبگرم کیوی، گردنه الماس، روستای گیجاو، پارک جنگلی بیلدیر، دشت شقایق و اندبیل نیز دیدن کنید. پیشنهاد می‌کنیم در این جاده غذاهای خوشمزه شمالی را مانند میرزا قاسمی، باقالی‌قاتوق، ماهی کبابی، کال کباب نوش جان کنید.

همانطور که در ابتدای این مطلب گفته شد، شمار جاذبه های طبیعی ایران بسیار زیاد است. حتما شما هم می توانید در محل زندگی خود نام چند منطقه توریستی بکر ایران را نام ببرید. برای نمونه در اطراف شهر تهران مناطق ییلاقی مانند فشم، برغان، آهار، کن و سولقان نیز وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای مطالعه بیشتر مطالب خواندنی مختص ایرانگردی به آدرس www.findatour.co مراجعه کنید.

 

 

 

 

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها