باغ عفیف آباد شیراز ؛ تجلی معماری ایران

باغ عفیف آباد شیراز ؛ تجلی معماری ایران

باغ عفیف آباد شیراز را میشناسید؟ آیا می‌دانید این باغ توسط چه کسی احداث شده است؟ این باغ که به نام گلشن؛ نیز معروف است توسط محمد خان قوام الملک تاسیس شده است. این باغ با وسعتی بالغ بر ۱۲۷۰۰۰ متر مربع، یکی از زیباترین جاذبه‌های تاریخی شیراز به شمار می‌رود که در خیابان عفیف آباد همچنان می‌درخشد. در سال ۵۱ این باغ به عنوان نمونه کاملی از هنر هنر گل کاری ایرانی، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. جالب است بدانید در دوران قاجاریه، میرزا تقی خان قوم الملک این باغ را خریداری کرده و آن را به نحوی بازسازی می‌کند. هم اکنون این باغ برای بازدید عموم مردم به صورت چند بخش از کاخ سلطنتی، موزه‌ سلاح‌های قدیمی و باغ ایرانی درآمده است. جهت آشنایی هر چه بیشتر این باغ با ما باشید.

نمای شمالی کاخ عفیف آباد

این کاخ یک ساختمان دو طبقه است، و شامل ۳۰ اتاق تالار است. موزه سلاح‌های سرد و گرم در طبقه دوم این کاخ قرار دارد که مجموعه‌ای از سلاح‌هایی نظیر: خودکار و نیمه خودکار، انواع شمشیر، نیزه، کلاه خود، سپر، تفنگ سرپر و شکاری، و… در آن نگهداری می‌شوند. جالب است بدانید تفنگ‌های شخصی فتحعلی‌شاه، ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین شاه، رضاشاه، و مسلسل آب انباری رئیس علی دلواری در همین موزه نگهداری می شوند.

تالار کاخ

طبقه دوم راهروی بلندی دارد که در دو سوی آن اتاق‌های تو در تو جای دارد. در مرکز این طبقه، تالاری بزرگ و باشکوه وجود دارد. سقف تالار چوبی است و به نقش‌های گل و بوته، شکارگاه و بزم و شادی آراسته شده است. دور تا دور دیوارها گچ‌بری و مقرنس‌کاری شده و درها و پنجره‌ها از شیشه ساخته شده‌اند. در این طبقه موزه‌ی عبرت قرار دارد که شامل اتاق‌های همایش، رخت‌کن، نشیمن، مطالعه، پذیرایی و قمارخانه است.  در اصلی ساختمان در سمت شمال است که از مسیر پلکان سنگی به تالار سرپوشیده می‌رسد. نمای شرقی عمارت ایوانی بزرگ و زیبا دارد که در تمام طول بنا کشیده شده است. نمای غربی آن بسیار ساده است.

باغ عفیف آباد شیراز ؛ تجلی معماری ایران

اقامتی خاطره انگیز در هتل ستارگان شیراز

قهوه خانه  سنتی و حمام خزینه دار

ساختمان قهوه خانه و حمام باغ عفیف آباد شیراز، هر دو به شیوه معماری ایرانی ساخته شده‌اند. قهوه خانه شامل ۶ حجره است که با نقوش بسیار جذابی آراسته شده‌اند. شما میتوانید از بین این نقاشی‌ها داستان‌هایی چون، داستان ضحاک و کاوه آهنگر، زال و سیمرغ، نبرد رستم و سهراب و… را به وضوح مشاهده کنید.

دیواره‌های حمام نیز با نقوش برجسته‌ای از داستان‌های فرهاد کوه بیستون و دیدار مردم با خسرو پرویز آراسته شده‌اند.

جمع بندی

مجموعه آثار تاریخی که در این باغ نهادینه شده‌اند، گردشگران و علاقه مندان تاریخ را با تکه‌ای از تاریخ رو به رو می‌کند که آنها را با تاریخ این مرزو بوم وصل می‌کند.

منبع سفرمی
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها