تاریخچه تپه دینخواه

تپه دینخواه -از هزاره سوم پ م

تپه دینخواه -از هزاره سوم پ م

 

تپه دینخواه در جنوب دریاچه ارومیه نزدیک تپه حسنلو قرار دارد و توسط موزه مترو پولیتن حفاری شده است . دوره های آن از مفرغ متاخر تا اسلامی را شامل میشوند. قدیم ترین دوره دینخواه همانند دوره ۴ حسنلو است . سفال قرمز و نخودی دینخواه با نقوش سیاه و قرمز همانند سفال خابور بین النهرین است و ارتباط این دو منطقه را نشان میدهد

تپه دینخواه که در جنوب غربی حوزه آبریز دریاچه ارومیه و ۲۴ کیلومتری غرب حسنلو قرار دارد، با لایه‌‌های تمدنی از اعصار مفرغ و آهن، یکی از تمدن‌های بزرگ منطقه را در خود جای داده است.

این تپه باستانی  در نزدیکی حسنلو در بخش اشنویه یکی از اتلال مهم تاریخی ایران است که نخستین بار توسط بار استین مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و متعاقب آن بررسی های مقدماتی برای انجام کاوش ها انجام گردید. در سال ۱۹۶۷ میلادی دکتر رابرت دایسون امریکایی پس از انجام مطالعات باستان شناختی مورد کاوش های علمی قرار گرفت.

در سال ۱۹۶۸ میلادی دکتر آسکر ماسکرلا به سرپرستی دایسون کاوش های خود را ادامه داد داده های باستان شناسی قدمت این تپه را بین هزاره چهارم  و دوم ق م معرفی نمود.که همزمان با تپه های تاریخی گوی تپه در ارومیه و قره تپه قزوین(سگزآباد) است. آثار این تپه با شهر سوخته قابل مقایسه می باشد.

علاوه بر گزارش های دکتر دایسون/ در دینخواه دکتر هاملین هم گزارشی از کاوش های خود در تپه دینخواه بسال ۱۹۷۴ میلادی ارائه نمود..دوره های آن از مفرغ متاخر تا اسلامی را شامل میشوند. قدیم ترین دوره دینخواه همانند دوره ۴ حسنلو است .

سفال قرمز و نخودی دینخواه با نقوش سیاه و قرمز همانند سفال خابور بین النهرین است و ارتباط این دو منطقه را نشان می دهد /در محوطه‌های باستانی اشنویه، حفاری‌های دینخواه‌تپه (فصل ۱۹۶۶)، عصر آهن در دینخواه ‌تپه، سفال‌های دینخواه‌ در اوایل هزاره دوم پیش از میلاد، دینخواه تپه و (ظروف ارومیه)، بقایای جانوری دینخواه‌تپه، قبری از اواسط هزاره دوم پیش از میلاد در دینخواه‌تپه و مهره‌های مکشوفه از قبر ۲۷ ترانشه B10a دینخواه تپه و مراحل آغازین ساخت شیشه از دستاوردهای تپه دینخواه است.

منبع iranatlas wishna
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها