توپکاپی ، کاخ آرزوها و اشک های امپراطوری عثمانی

توپکاپی

قصر توپکاپی یکی از بی‌نظیرترین و بزرگترین بناهای تاریخی است که در استانبول ترکیه قرار دارد. این قصر بزرگ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. توپکاپی در واقع روی یک شبه جزیره ساخته شده و روی تنگه بسفر قرار گرفته است، این قصر بزرگ به دستور محمد سلطان فاتح ساخته شد و مراحل ساختش در حدود شش سال به طول انجامید (۱۴۵۹الی۱۴۶۵). این کاخ تقریبا صد سال است که به صورت موزه درآمده و به روی عموم بازدیدکنندگان باز است.

اطلاعاتی مختصر درباره توپکاپی

همانطور که گفته شد این قصر روی تنگه بسفر قرار دارد و دروازه های این قصر هم به سمت خشکی و هم به سمت دریا باز می‌شوند به این صورت که چهار دروازه به سمت دریا و سه دروازه به سمت خشکی باز می‌شوند.

توپکاپی به معنای دروازه توپ می‌باشد، این قصر حدود چهارصد سال محل حکومت عثمانی ها بوده است و دارای چهار حیاط می‌باشد و تالارهایی می‌باشد که توسط درهای بزرگ از هم جدا می‌شوند. این قصر بزرگ علاوه بر اینکه محل حکومت پادشاهان بود ویژگی های دیگری داشت و مراکز اداری و دولتی، ضرابخانه ها، کتابخانه‌ی بزرگ و… را در دل خود جای داده بود و به نوعی محل آموزش و پرورش افراد نیز در زمینه های هنری و صنعتی محسوب می‌شد. این کاخ بزرگ در طول این سال‌های طولانی چندین بار به علت‌های متفاوت از جمله زلزله و آتش سوزی آسیب دیده و مورد مرمت قرار گرفته است تا توپکاپی بتواند امروزه بصورت موزه این تاریخ کهن را به دوش بکشد.

توپکاپی

محله ‌های لوکس استانبول

زمان ساخت

این کاخ در سال ۱۹۲۴ بنا بر دستور آتاتورک و به‌عنوان موزه برای بازدید عموم گشوده شد. بسیاری از بخش‌های کاخ توپ کاپی وجود دارد که می‌توان امروزه از آن بازدید کرد. نمایشگاه‌ها و سالن‌های متعددی وجود دارند که در آن‌ها هیچ مبلمان یا تزئیناتی وجود ندارد. برخی از این سالن‌ها برای بازسازی بسته ‌شده‌اند ولی بااین‌وجود دیدن کاخ می‌تواند نیمی از روز یک فرد علاقه ‌مند را بگیرد. در نظر داشته باشید که در برخی از این سالن‌ها مانند خزانه‌ داری، مرکز لباس‌های سلطان و مرکز نگهداری از آثار مقدس، اجازه عکس گرفتن ندارید.

هنگامی‌که از دروازه اول یا دروازه سلطنتی عبور کنید به نخستین حیاط که با نام حیاط سپاه نامیده می‌شود وارد خواهید شد. از این دروازه به بعد هیچ‌کسی به‌ غیراز سلطان حق نداشت تا سوار بر اسب از این دروازه عبور کند و سایر افراد می‌بایست با پای پیاده از این دروازه عبور می‌کردند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها