سفر به هزارتوی هنر و صنایع دستی مشهد

سفر به هزارتوی هنر و صنایع دستی مشهد

مشهد یکی از شهرهای پرجمعیت ایران است که از گذشته تاکنون توانسته در عرصه علم و فرهنگ ،حرفی برای گفتن داشته باشد. اگر از اماکن تاریخی و موزه‌های این شهر بازدید به عمل آورید به قطع یقین در می‌یابید که این شهر قدمت دیرینه تاریخی و پر افتخاری را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. یکی از مهم‌ترین هنرهای مربوط به این شهرستان صنایع دستی آن است اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هنر و صنایع دستی مشهد کافیست تاریخ ما را دنبال کنید.

مشهد همانند دیگر شهرهای کشور دارای صنایع دستی مختص خود است و افراد در حین سفر خود به این شهر، می‌توانند صنایع دستی آن را به عنوان سوغات خریداری می‌کنند. در زیر به معرفی برخی از این صنایع می‌پردازیم.

فیروزه‌ تراشی معروف به شاهکار هنری مشهد

اگر بگوییم فیروزه‌های مشهد به قدری زیبا و چشمگیر هستند، که شهرت جهانی پیدا کرده‌اند از این رو در سطح جهان نظیر و مانند ندارند، گزافه نگفته‌ایم چرا که مشهد بزرگترین معادن سنگ فیروزه‌ را در دل خود جای داده و همچنین سنگ تراشان خبره و ماهر با هنر دستان‌ خود این فیروزه‌ها را در ابعاد و اشکال مختلف تراش می‌دهند و ظاهر زیباتری به آن‌ها می‌بخشند. انگشتر و گردنبندهای فیروزه از مهم‌ترین صنایع دستی مشهد به شمار می‌آیند که در بازارهای اطراف حرم مطهرعلی‌ابن موسی‌الرضا به وفور یافت می‌شوند و زائران محترم می‌توانند به خرید آن‌ها اقدام نمایند.

بافت سبدهای ارغوانی

مشهد جزو محدود شهرستان‌هایی است که، در آن درخت‌های ارغوان به صورت خودرو و با آب باران‌های فصلی پرورش می‌یابند. در این شهر افرادی هستند که با هنر دست خود از شاخه‌های نازک و نرم این درخت سبدهای زیبایی می‌بافند. معمولا این سبدها که از پرطرفدارترین صنایع دستی مشهد هستند به عنوان جای میوه، جای سبزی و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هنر سخت نمد بافی

به حق هر کاری که با زحمت فراوان انجام شود شایسته ستایش است؛ چرا که هنر ثابت کرده که هر چه صبر و تحمل و دقت در خلق یک اثر بیشتر به کار رود، نتیجه به زیباترین شکل ممکن نتیجه می دهد. حتما می دانید که پشم گوسفند در صنایع نساجی جز مواد مورد نیاز است و حتما این نکته را هم می دانید که درآوردن پشم به صورت یک نمد کاری بسیار طاقت فرسا است.

تجربه اقامتی لوکس در هتل بین المللی قصر مشهد

خرسندی این جا است که بگوییم هنرمندان صبور ما با تمام نیرویی که داشته اند این هنر را با فشار بازوان خود به روی بدن نمد آفریده اند و با کمک دست و پا و تکیه گاهشان که زمین بوده است زیباترین طرح را آفریده اند. امروزه بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت به این نتیجه رسیده اند که قدم گذاشتن روی این نمد های خوش آب و رنگ و تماشای آن ها در سلامت استخوان ها و اعصاب و روان انسان تاثیر مثبت به سزایی دارد. اگر سری به طرقبه و شاندیز بزنید می توانید نه تنها طرح هایی مانند قالیچه را ببینید بلکه وسایلی مانند کلاه، لباس و زیرانداز را هم از جنس ببینید و به عنوان سوغاتی آن ها را خرید کنید.

نتیجه گیری

در مطالب فوق در رابطه با هنر و صنایع دستی مشهد سخن به میان آوردیم. این صنایع نشان دهنده‌ی فرهنگ و اصالت مردمان این دیار است که با توانایی و پشتکار ستودنی خود توانسته‌اند این هنرها را نسل به نسل در وجود خود حفظ کنند و امروزه آن را به زیباترین شکل در اختیار نسل جدید قرار دهند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها