جاذبه های گردشگری فردوس؛ شهر انار های سرخ و زعفران ناب

جاذبه های گردشگری فردوس؛ شهر انار های سرخ و زعفران ناب

اگر به دوران ماقبل تاریخ بازگردیم، با شهری سرسبز و پر جمعیت به نام تون آشنا میشویم. در سیر تاریخ، و در سال ۱۳۰۸ بنابر تصمیم هیئت دولت نام این شهر به فردوس تغییر کرد. جاذبه های گردشگری فردوس به بخش های تاریخی محدود نمیشود. باغات سرسبز انار یادآور باغات بهشت موعود است. و بسیاری از افراد به شوق این میوه بهشتی سالانه به این شهر سفر میکنند. در این مقاله شما را با زیبایی های فردوس آشنا خواهیم نمود.

سیری در تاریخ

همانطور که پیشتر اشاره شد شهر فردوس با نام قدیمی تون شهر پر اهمیتی بود‌. این اهمیت در زمان حکومت اسماعیلیان بیشتر هم میشود. قلعه استراتژیک دختر و کوه قلعه از مهمترین پایگاه های امنیتی این فرقه بود‌. اما حمله مغول ها شوکت و عظمت فردوس را با خاک یکسان کرد. اما فردوس همچنان با باغ های پسته و تاریخ غنی پا برجاست. سالانه تاریخ دوستان و طبیعت گردان زیادی به این منطقه سفر میکنند.

مجموعه تاریخی کوشک

این مجموعه از یک مسجد، حمام، حوض انبار و یک ابنبار قدیمی تشکیل شده است‌. هر بخش از این مجموعه در زمان های متفاوتی تشکیل شده است. به دلیل همین تنوع از مهم ترین جاذبه های گردشگری فردوس محسوب میشود. مسجد دارای یک بخش تابستانه و یک بخش زمستانه است. مورخان گمان میکنند بخش تابستانه هنگام حکومت صفویان ساخته شد. اما بخش زمستانه بازمانده حکومت ساسانیان است. بازدید از حمام این مجموعه شما را با معماری عجیب صفویان اشنا خواهد کرد. بنا به گونه ای ساخته شده که دمای آن متعادل باشد. و نور کافی در این حمام تاریخی وجود دارد. به گونه ای که کاربران به راحتی به بهداشت فردی خود میرسیدند.

مجموعه تاریخی کوشک

جاذبه های گردشگری درق پایتخت سمنوی ایران

مدرسه علمیه علیا

در حین گشت و گذار در این شهر تاریخی پر رونق قطعا با مدارس علمیه متعدد روبه رو میشوید. میر علی بیک در دوران صفویه مدرسه علمیه علیا را بنا نهاد. معماری ایرانی اسلامی به کار برده شده در ساختمان، بسیار بی نظیر است. بنا به صورت هشت ضلعی ساخته شده است. و دارای چهار ایوان و یک حیاط گود است. دور تا دور این حیاط حجره هایی برای مطالعه طلاب وجود دارد. نمازخانه این بنای تاریخی بسیار دیدنی است‌. و تجلی گاه هنر مقرنس کاری ایرانی است‌.

مدرسه علمیه علیا

قلعه دختر

قلعه‌ی حسن‌آباد فردوس که با نام قلعه دختر فردوس نیز شناخته می‌شود، از فرقه اسماعیلیان به‌جای مانده است و به سده‌های ششم و هفتم هجری قمری تعلق دارد. این قلعه که روی کوهی قرار گرفته، دارای چند حصار سنگی است و در آن آثاری از حمام، برج، بارو و میخ‌های بزرگ آهنی مشاهده می‌شود. همچنین این قلعه دارای تونلی آجری است که به کوه‌ قلعه فردوس، یکی دیگر از قلعه‌های تاریخی اسماعیلیان متصل می‌شود و این راه زیرزمینی، این دو قلعه را به وسیله یک راه زیرزمینی دیگر به وسط شهر تاریخی تون پیوند می‌دهند.

منبع کجارو
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها