چرا برج پیزا کج است؟

چرا برج پیزا کج است؟

کشور ایتالیا جاذبه‌های منحصر به فرد بسیاری را در دل خود جای داده است که به واسطه آنها مورد استقبال جهانیان قرار گرفته است. یکی از مهمترین آنها، برج پیزا است که به دلیل ظاهر خاصش به شهرتی جهانی دست پیدا کرده است. این سازه شگفت‌انگیز به برج کج پیزا نیز شهرت دارد که راز و رمزهایی در خصوص کج شدن آن نهفته است. اگر شما هم می‌خواهید بدانید دلیل کج بودن این برج چیست به خواندن این مقاله ادامه دهید.

قصه کج شدن پیزا از کجا شروع شد؟

در سال ۱۱۷۳ مهندسی به نام بونانو پیزانو اولین سنگ مرمر برج را بنا نهاد. از آنجا که در زیرزمین این منطقه آب فراوانی وجود داشت بونانو قادر بود که پی سازه را فقط تا ۱۰ فوت پایین‌تر از سطح زمین حفر کند. به محض این که اولین طبقه برج به پایان رسید و تا ارتفاع ۱۲ متر بالا رفت؛ کج شدن و پایین رفتن آن شروع شد. سال‌ها بعد این برج زیر نظر معماران و مهندسان دوران‌های مختلف ساخته شد و معماران در تلاش بودند با تغییر ارتفاع بخش شمالی و جنوبی سازه، کج بودن آن را برطرف کنند، اما هیچ کدام از این روش‌ها موثر نبود و برج پیزا همچنان به صورت کج بالا می‌رفت.

 

برج پیزا

مدتی هم ساخت آن متوقف شد تا سرانجام معماری به نام جیووانی پیزانو توانست کار ساخت و ساز را به پایان برساند و این برج کج را افتتاح کند. برج پیزا در طول این سال ها حوادث زیادی را شاهد بوده اما این شانس را داشته که در دوران جنگ از تخریب‌ها مصون بماند و پیش بینی می‌شود که حداقل تا سه قرن دیگر می‌تواند یکی از جاذبه‌های توریستی کشور ایتالیا باشد.

علت کج شدن پیزا چه بود؟

بر خلاف تصور عهده‌ای از مردم که باور دارند این برج به عمد کج ساخته شده است، باید بگوییم که ماجرای کج شدن آن به قرن ۱۲ میلادی بر می‌گردد. زمانی که مردم پیزا برای اینکه به جهانیان نشان دهند اهمیت شهرشان چقدر است، تصمیم گرفتند در کنار کلیسای جامع بزرگشان، یک برج هم بسازند. این طرح شامل یک کلیسای جامع، تعمیدگاه، یک برج ناقوس (برج پیزا) و یک گورستان بود. اما متاسفانه به علت نامناسب بودن پی زمین و نرمی بیش از حد خاک آن ناحیه، برج به تدریج شروع به کج شدن کرد.

همه چیز در مورد شهر پالرمو ایتالیا

برای درک اینکه چرا برج شروع به خم شدن کرده است، باید نگاهی به موقعیت جغرافیایی شهر کوچک پیزا بیندازیم …

برج پیزا

این شهر در میان رودهای آرنو و سرچیو واقع شده است، شهر کوچک پیزا کاملاً روی خاک آبرفتی واقع شده است که عمدتا از شن، خاک رس و پوسته تشکیل شده است. ترکیب خاص این خاک آن را بسیار نرم کرده و برای تحمل بارهای سنگین مناسب نیست. بنابراین، دلیل اینکه امروز می‌توانیم این سازه برجسته را تحسین کنیم، خاک ناپایداری است که بر روی آن ساخته شده است.

منبع yjc
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها