شهر شیروان در خراسان شمالی؛ شهری با معماری نوین

شهر شیروان در خراسان شمالی؛ شهری با معماری نوین

شهر شیروان یکی از زیبا ترین و تاریخی ترین شهر های ایران است. این شهر با قدمتی حدود هفت هزار ساله در بین کوه های مرتفع شمال و دره رود اترک وجود دارد. در متون تاریخی ذکر شده است که در سالهای دور شیروان پایتخت حکومت پارت ها بود. به همین دلیل اتفاقات تاریخی و فرهنگی متنوعی در این شهر به وقوع پیوسته است. در این مقاله شما را با جاذبه های این شهر تاریخی آشنا خواهیم نمود.

آب و هوا و پوشش گیاهی منطقه

شرایط جوی حاکم در فصل تابستان آب و هوایی معتدل و در زمستان آب و‌ هوایی نسبت سرد است.  به دلیل آب و هوای چهار فصل حاکم بر شهر؛ انواع درختان بادام، انجیر، بلوط و غیره کشت میشود.

لذا بخش کشاورزی شیروان بسیار قدرتمند است. جنگل ها و ارتفاعات منطقه نیز بسیار مورد توجه است. در منابع تاریخی از جنگل های این شهر به عنوان محلی برای شکار شیر های وحشی یاد شده است. اما امروزه مردم برای چیدن انواع گیاهان دارویی نظیر کاکوتی و بومادران به این مناطق میروند.

روستای اوغاز

جاذبه های گردشگری شهر شیروان نیز بسیار مورد توجه است‌. به عنوان مثال روستای اوغاز یکی از قدیمی ترین زیستگاه های بشر در ایران است. و قدمت آن به حدود ۵۰۰ سال قبل میرسد. مسیر های سنگلاخی بسیار زیبایی در این روستا وجود دارد، که با انواع درختان گردو پوشیده شده است. درخت گردوی ۵۰۰ ساله و چشمه آب معدنی جاری شده از دل کوه کیسمار از مهم ترین جاذبه های گردشگری این روستا محسوب میشود.

جاذبه های گردشگری راز ؛ شهر اسرار آمیز خراسان شمالی

مشاهیر شیروان

شیروان دارای مشاهیر و بزرگانی مانند “ارد بزرگ” است . دانش دوستان او را پس از علامه “اقبال لاهوری” بزرگترین اندیشمند پارسی زبان می دانند . ارد بزرگ مانند اقبال لاهوری به دنبال وحدت در منطقه است . فرق او با اقبال در این است که علامه اقبال لاهوری وحدت را در دین می دید اما ارد بزرگ بر بستر فرهنگی تمدنی ایران باستان تاکید می ورزد.

پندها و نصایحش شامل همه طبقات جامعه می شود سخنان او در کتابی با عنوان آرمان نامه منتشر شده است که گفته می شود پر مخاطب ترین کتاب حال حاضر ایران است.

دیگر چهره سرشناس و ممتاز شهر شیروان استاد منوچهر لطیف است او اولین کسی است که در ایران کشتی را بر روی کاغذ نوشت و شروع به تجزیه و تحلیل آن کرد.

به او لقب نخستین ورزشی نویس کشتی را داده اند . مرحوم لطیف از دوستان نزدیک و هم دوره های جهان پهلوان تختی بود . مرحوم لطیف ۵۰ سال در مورد کشتی نوشت و تا زنده بود زبده ترین تحلیل گر عرصه کشتی و مدیریت آن بود.

منبع عطالند
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها