جشن آذرگان چیست و در آن چه می گذرد؟

جشن آذرگان چیست و در آن چه می گذرد؟

جشن آذرگان یکی از جشن‌های تاریخی و باستانی کشور ایران به شمار می‌رود که هرساله توسط پیروان و طرفداران آیین زرتشتی اجرا می‌شود. اگرچه امروزه برگزاری این جشن به پررنگی زمان گذشته نیست اما همچنان در مناطقی از ایران که آتشکده‌ها در آن سالم باقی مانده‌اند و همچنان وجود دارند، برگزار می‌شود.

این جشن باستانی از دیرباز بسیار حائز اهمیت بوده به گونه‌ای که نه تنها زرتشتیان بلکه بسیاری از مردم ایران نیز به هنگام برگزاری آن به برافروختن آتش، رقص و پایکوبی می‌پرداختند. بنابراین ما در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه برگزاری این جشن باستانی در گذشته بیشتر آشنا کنیم و به بررسی دلایل برپایی این جشن در آیین زرتشت بپردازیم.

آذر جشن چیست؟

همانطور که از نام این جشن پیدا است،آذر جشن یا جشن آذرگان به جشنی گفته می‌شود که در ماه آذر برگزار می‌شود. تاریخ دقیق برپایی این جشن به تقویم زرتشتی روز ۹ آذر است که به تقویم شمسی می‌شود سوم آذرماه. در حقیقت در تقویم زرتشتی نهم آذرماه را به نام آذر نامیده‌اند؛ به این معنا که یک روز از یک ماه با نام همان ماه برابر شده است.

مهم‌ترین دلیل نام نهادن این روز به آذر این است که در زمان گذشته هر یک از روزهای سال در ایران باستان از نام ویژه‌ای برخوردار بودند. ناگفته نماند، از آنجایی که در زمان باستان، آتش برای مرمان ایرانی بسیار حائز اهمیت بوده است، روز نهم از برج آذر در تقویم زرتشتی به این اسم نامگذاری شد.

علت برگزاری جشن آذرگان

ارزشمند شمردن مقام والای آتش در میان ایرانیان باستان مهم‌ترین و مختصرترین علتی بود که باعث شکل گیری این جشن سالیانه‌ی باشکوه شد. اما دلیل برپایی جشن آذرگان در تاریخ نهم آذر چه بود؟ شروع سرمای هوا علت همین امر است. در واقع برافروختن آتش و نیایش ایزد آتش برای در امان ماندن از گزند سرما، مهم ترین هدف از برگزاری این جشن بوده است.

آتش در آیین زرتشت به قدری ارزش و اعتبار دارد که برای او ایزدی در نظر گرفته و او را پرستش می کنند. آن ها عقیده دارند تمام نیروی انسان از آتش است و اگر آتش نباشد هیچ انسانی بر روی کره زمین زنده نخواهد ماند. در واقع آن ها معتقدند که:

  • انسان قوای بدن خود را از غذاها می گیرد و اگر آتش نباشد هیچ غذایی هم نخواهد بود.
  • اگر آتش نباشد انسان در سرما و یخبندان های شدید از بین می رود و توانی برای ادامه حیات نخواهد داشت.
  • اگر آتش نباشد سیاهی شب انسان را از پای در می آورد و یک انسان نمی تواند در مقابل حیوانات درنده از خود دفاع کند.
  • اگر آتش نباشد نیروی بخار وجود نداشته و هیچ پیشرفتی برای انسان متصور نخواهد بود.
منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

1 نظر
پرامتیازترین
جدیدترین قدیمی‌ترین
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها
Hassan
امتیاز :
     

درود بر شما برای این که فرهنگ زیبا وهویت ایرانی را به ما یادآوری می کنید فرهنگ ایرانی پراز جشن است پیروز و نیک فرجام باشید

آخرین ویراییش 3 سال قبل توسط Hassan