معرفی پارک ملی بوجاق در استان گیلان

معرفی پارک ملی بوجاق در استان گیلان

مناطق شمالی کشور به جهت برخورداری از شرایط زیست محیطی مساعد و آب و هوای مطلوب دارای نواحی سرسبز فراوانی است که یکی از این نواحی در قالب پارک ملی بوجاق در استان گیلان واقع شده است. این پارک ملی به عنوان یکی از محبوب‌ترین چشم انداز‌های ایران به شمار می‌رود که گونه‌های زیستی-جانوری موجود در آن یکی پس از دیگری شما را شیفته و مجذوب خود می‌کند. بنابراین اگر دوست دارید درباره‌ی این پارک فوق العاده زیبا، اطلاعات جالبی را کسب کنید ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

مشخصات پارک ملی بوجاق

پارک ملی بوجاق در شهرستان آستانه اشرفیه در محدوده‌ی حراست شده کیانشهر قرار گرفته است. این پارک با ظرفیت برابر با ۳۳۰۰ هکتار، عنوان اولین پارک ملی خشکی-دریایی ایران را از آن خود کرده است. ۱۶۰۰ هکتار از این پارک را پوشش دریایی تشکیل داده و قریب به ۱۵۰۰ هکتار از آن شامل مناطق خشکی، جلگه‌ای و ساحلی می‌شود و مابقی را مجموعه تالاب‌های بوجاق در برمی‌گیرد. همچنین موقعیت جغرافیایی آن به این شکل است که از طرف جنوب به بندر کیانشهر و از طرف شمال به دریای خزر منتهی می‌شود و از بخش غربی و شرقی به ترتیب به رودخانه اوشمک و روستای امیر کیاسر می‌رسد.

بهترین زمان برای بازدید از پارک ملی بوجاق

قطعا بهترین زمان بازدید از این پارک زمانی خواهد بود که آب و هوا در این منطقه از همه نظر مطلوب باشد تا گردشگران بتوانند در فرصتی مناسب از جاذبه‌های خیر کننده و گونه‌های جانوری شگفت انگیز موجود در آن دیدن کنند و به ثبت خاطرات لذت بخش خود در آنجا بپردازند. بنابراین طبق این تفاسیر می‌توان گفت که این منطقه در تمامی فصول از سال دارای چشم‌اندازهای بی‌نهایت زیبا و منحصر به فردی خواهد بود که نمی‌توان هیچ یک از این تجربه‌ها را از دست داد.

معرفی گونه های زیستی موجود در پارک ملی بوجاق

از زمانی که این منطقه به عنوان پارک ملی تقسیم ‌بندی شد، تحقیقی بین سال های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵ در این پارک صورت گرفت تا گونه های زیستی این منطقه به تفکیک مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند.

در این پارک ملی می توان ۲۳۴ گونه پرنده که ۴۹ تیر مختلف دارند را مشاهده کرد. نکته مهم این است که از این گونه های مختلف ۱۲ نوع آن جزء جانوران در معرض و خطر انقراض به حساب می آیند.

از مهم ترین پرندگانی که در پارک ملی بوجاق وجود دارند می توان به غاز، مرغابی، فلامینگو، لک لک، عقاب دریای، هما، توکا قمری، مرغ مگس گیر، چلچله و… اشاره کرد. این تحقیقات نشان می دهد که گونه های مختلفی در پارک ملی بوجاق هستند، اما فقط تعداد محدودی از آن ها به عنوان پرندگان بومی این پارک به حساب می آید و بقیه آن ها شامل پرندگان مهاجر و عبوری هستند که در فصل زمستان وارد این منطقه شده و بعد از اتمام این فصل به زادگاه خود باز می گردند.

منبع الی گشت
عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها